Jump to content

Färghjälp!


eXotic
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Satt och fipplade i photoshop och kodade samtidigt en hemsida. När jag sedan tog en printscreen på hemsidan och klistrade in den i photoshop så såg jag att färgerna var helt konstiga. När jag tittade närmare på headern så såg det ut lite som om jag hade 16-bitars färger på, vilket känns konstigt.

Här är i alla fall en print på hur en bild ser olik ut i photoshop mot vad den egentligen har för utseende.

(Jag vet i och för sig inte om ni kommer uppleva färgskillnaderna via printen, men det är värt ett försök.)

post-9459-0-99489800-1297445613.png

Såhär ser mina färginställningar ut i photoshop, är det något som inte ser rätt ut där?

post-9459-0-83493900-1297445658.png

Jag märkte sedan också att färgerna i FF ser lite konstiga ut. Bland annat Sianas signatur upplevs inte alls som det gjorde förut.

Var i W7 kollar jag så jag inte har råkat ändra till 16-bitars färg? Hittar ingenting i den nya kontrollpanelen. (Jävla utveckling! :angry: )

Det som talar emot att jag skulle ha råkat ändra windows färginställningar är ju att allt annat ser okej ut, hemsidan jag skapar ser okej ut i programmet och saker runt omkring i windows, till exempel bakgrundsbilden och menyerna ser ut som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Knappt märkbar skillnad för mig, ser lite ljusare ut med allt det vita runt sig men flyttar man upp den undre så skiljer det knappt, kan bli lite fel färger när windows skapar thumbnail-bilden.

post-546-0-66145900-1297447698.jpg

Jag har engelskt win7 så sakerna heter kanske inte exakt det jag skriver, men det får du klura ut själv :P

För att ändra mellan 16/32 bit högerklickar du på skrivbordet, väljer upplösning, klickar på Avancerade Inställningar, där kan du ändra under Skärm-tabben.

Redigerad av GiZmo
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Båda bilderna ser då likadana ut för mig.

Andra frågan, aning aning men har du ATI/AMD grafikkort kan du se det om du hovrar över ikonen ATI bredvid klockan.

Är du helt säker? För när jag kikar i den här tråden med andra datorn så skiljer sig färgerna på de två objekten i första bilden.

Jag har AMD Radeon HD 6850.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Knappt märkbar skillnad för mig, ser mycket ljusare ut med allt det vita runt sig men flyttar man upp den undre så skiljer det knappt, kan bli lite fel färger när windows skapar thumbnail-bilden.

post-546-0-66145900-1297447698.jpg

Jag har engelskt win7 så sakerna heter kanske inte exakt det jag skriver, men det får du klura ut själv :P

För att ändra mellan 16/32 bit högerklickar du på skrivbordet, väljer upplösning, klickar på Avancerade Inställningar, där kan du ändra under Skärm-tabben.

På bilden där du har flyttat upp så är det för mig ganska stora skillnader mellan färgerna på de båda bilderna. Trots att det är samma bild.

Jag har engelskt windows med så det ska nog gå bra. :)

Fakeedit: Jag hade 32bitars färg redan. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...