Jump to content

Har ni någonsin glömt er ålder?


kicken
 Share

Har ni någonsin glömt er ålder?  

36 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Är ju samma med energidryck..

Åldersdiskriminering?

Du skojar? Tror du att det är särskilt nyttigt för människor under 18 att få i sig så stora mängder socker och koffein? Och det är bara toppen av isberget. Många energidrycker innehåller t ex centralstimulanten guarana som i samband med vissa läkemedel kan vara enormt farligt. Ta taurin som ett annat exempel. Har visats vara en delaktig dödsorsak i 3 dokumenterade dödsfall och kan orsaka allt från högt blodtryck till epilepsianfall.

Det värsta med energidrycker är inte vad som är dokumenterat farligt (mängden socker och koffein och några av de olika tillsatserna) utan vad som inte är dokumenterat. Märken som Monster och liknande kommer ut på marknaden så fort att inga myndigheter hinner kontrollera effekterna av dess innehåll. Jag skulle aldrig låta mitt barn dricka energidryck innan de fyllt 18, lika lite som jag skulle låta dom röka.

Det är samma sak med folk som högt ropar efter en 18-årsgräns på systemet. "Vadfan ska 20årsgränsen vara bra för? Jävla åldersfascister!" men sen när man väl fyller 18 eller 20 så förstår man. Man är 18 och ser en 16-åring som står och röker och man tänker "helvete, ska så unga få röka? De fattar inte vad de ger sig in på" och det är då man kommer på att man själv varit 16 och rökt och trott sig fatta alla de rätta besluten och att dessa larviga åldersgränser egentligen inte tjänade något syfte. Och man vill varna dom, gör inte som jag gjorde! Ni behöver inte vara slavar under nikotinet! Ni behöver inte hamna på Maria Pol! Ni behöver inte få en hjärtattack när ni är 30 från för mycket socker och koffein! Vänta tills ni är 18 då ni kanske kan fatta ett bättre beslut.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gav bara ett exempel..

Orkar inte ta en diskussion men tycker till viss del det är åldersdiskriminering. Och nej det är inte bra man varför inte förbjuda godis och dricka? Och när vi håller på, alkohol, ciggaretter, snus. ja allt...

Exakt hur är det åldersdiskriminering? Är väl ungefär lika mycket åldersdiskriminering som att anta att 70-åring inte klarar av tunga lyft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt hur är det åldersdiskriminering? Är väl ungefär lika mycket åldersdiskriminering som att anta att 70-åring inte klarar av tunga lyft.

ska vi kanske förbjuda 70-åringar att göra tunga lyft? Någon kan ju skada sig!

ojoj, 3 stycken har dött på fler miljoner burkar energidryck!!! Lär ju vara fler som dör av godis...

Skulle ha lagt till en rad men glömde, tycket att staten borde avgöra det, inte affärerna.

Men varför inte förbjuda godis och läsk till alla under 18?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ska vi kanske förbjuda 70-åringar att göra tunga lyft? Någon kan ju skada sig!

ojoj, 3 stycken har dött på fler miljoner burkar energidryck!!! Lär ju vara fler som dör av godis...

Skulle ha lagt till en rad men glömde, tycket att staten borde avgöra det, inte affärerna.

Men varför inte förbjuda godis och läsk till alla under 18?

Halmdockeargument biter inte.

"Så du menar att cannabis ska vara olagligt? Men cannabis är en planta så vill du göra alla plantor olagliga? Hur ska folk då kunna äta?"

Ja, jag tycker också att staten borde avgöra det men som det ser ut nu så har många föräldrar och lärare reagerat så pass mycket på barns konsumtion av energidrycker att Axfoods, COOP och Pressbyrån bestämt sig för att införa en gräns. Är det rätt eller fel att dessa stora företag tar åt sig av konsumentkritik?

Jag tycker inte man borde sälja något som är potentiellt hälsofarligt utan åldersgräns. När man är 18 så är man myndig och därför ansvarig för sina handlingar och då kan du fatta beslutet om huruvida du vill konsumera något potentiellt farligt eller inte. Men visst, om du anser att 15-åringar kan hantera beroendeframkallande substanser hursomhelst så är det väl din åsikt.

Jag säger inte heller att man ska "förbjuda" allt med socker eller koffein heller men som jag sa så är inte just de ingredienserna som är det stora problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte det ska vara högre åldersgräns än 15 på energidricka men jag hade varit tacksam om dom hade skrivit något på burken om att vanlig jävla allergimedicin kan bråka med drickan.

Det hade besparat mig den veckan då jag fick ligga inne på Sahlgrenskas hjärtmottagning med ojämn hjärtrytm.

Aldrig glömt av min ålder förresten. Score!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...