Jump to content

Södermalms- och Östermalmsbor


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Håller på med ett arbete i skolan där vi ska jämföra två olika dialekter eller sociolekter.

Jag har valt att försöka jämför Södermalmsbor och Östermalsbor (Stockholm), hur de pratar och uttrycker sig.

En del i arbetet är att göra någon slags undersökning, här kommer ni in i bilden.

Jag skulle gärna höra vad ni har för uppfattning om hur Södermalms- och Östermalmsbor uttrycker sig, främst verbalt men även kroppsspråk osv kan vara intressant.

Även om det bara är fördomar ni har så är det grönt. Det är den allmänna uppfattningen som är intressant.

Så vad är det enligt dig typiska hos dessa, när det kommer till slanguttryck, diskussionsämnen, kroppsspråk, dialekt osv?

Tack på förhand!

//Jonas

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, om jag ska lita fördomar eller stereotyper så verkar det iaf som att södermalmare är esteter, miljöaktivister och allmänt vänster. Nu ska jag inte dra alla över samma kam, men det känns att risken att stöta på någon som passar in i kriterierna är större på Söder än i resten av stan. Jag vet inte riktigt hur de som passar in på kriterierna uttrycker sig verbalt, men de snackar väl Stockholmska utan "regionsdialekt".

Ta det inte för seriöst, det jag skriver är inte att "alla på söder..." utan att det säkert finns fler på söder än i resten av stan. :lol:

Edit:

Jag tänkte väl det. Har nämligen hört båda, så jag chansade på den jag hörde senast.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, om jag ska lita fördomar eller stereotyper så verkar det iaf som att södermalmare är esteter, miljöaktivister och allmänt vänster. Nu ska jag inte dra alla över samma kant, men det känns att risken att stöta på någon som passar in i kriterierna är större på Söder än i resten av stan. Jag vet inte riktigt hur de som passar in på kriterierna uttrycker sig verbalt, men de snackar väl Stockholmska utan "regionsdialekt".

Ta det inte för seriöst, det jag skriver är inte att "alla på söder..." utan att det säkert finns fler på söder än i resten av stan. :lol:

KAM!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...