Jump to content

Skärmflimmer


Jazz
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har ett jävligt konstigt och irriterande problem.

Jag har i kväll kopplat in ytterligare en skärm, en gammal 17" LCD Dellskärm med en massa år på nacken. Skärmen är kopplad till ett Radeon HD5870 med en DVI-sladd (singel link) och det fungerar inte som det ska. Jag kör just nu med upplösningen 800 x 600 på Dellskärmen och 1920 x 1080 på den primära skärmen. Anledningen till detta är för att om jag väljer en högre upplösning så ballar Dellskärmen ur, går man upp över 1000 x whatev så släcks skärmen slumpmässigt ner i korta perioder, flimmrar och får några små pixelfel som hela tiden ändrar färg och bytar plats, dessutom måste man alltid "starta om upplösningen", alltså byta till 800 x 600 och därefter knuffa upp det igen, efter att datorn har startats då skärmen alltid är svart vid start. Allt över 1280 x 720 gör att det som visas är grafiska, kaotiska bilder, precis som grafikkretsarna skulle vara utbrända, vilket det omöjligen kan vara?

Jag har de senaste drivrutinerna, googlat som en idiot och kan inte hitta någon med ett liknande problem. Hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1024x768 funkar inte bra då? Widescreen format funkar nog inte så bra på en gammal 17"

Njäe, det fungerar ju, men det var 1024 x 768 som jag syftade på när jag nämnde "går man upp över 1000 x whatev så släcks skärmen slumpmässigt ner i korta perioder, flimmrar och får några små pixelfel som hela tiden ändrar färg och bytar plats, dessutom måste man alltid "starta om upplösningen", alltså byta till 800 x 600 och därefter knuffa upp det igen, efter att datorn har startats då skärmen alltid är svart vid start". Alltså är det jävligt jobbigt, problemen förvärras dessutom när man kör ett grafiskt krävande program, vid datorspelande blir det snarare så att skärmen är svart hela tiden och visar bild ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...