Jump to content

Internetproblem


Eudoros
 Share

Recommended Posts

Hej... Jag har galet jobbiga problem när jag lirar Counter Strike Source. Ungefär varannan minut får jag 150 i ping och allt laggar, men det hela håller bara på i en tio, femton sekunder innan det går ned till normal ping igen (20 - 35).

Vad beror det egentligen på? När jag kollar på TP-test har jag ungefär ~ 7 - 8MB i hastighet. Vi delar vårt internet på två personer här hemma, jag och min bror, och vår hastighet är 8 MB. Inte ska väl hans dator kunna strypa mig så pass mycket att jag inte ens kan lira CS...? Är inte vidare erfaren när det gäller till att koppla nätverk. Men så vitt jag vet går internetkabeln från telefonjacket direkt in i ett ADSL-modem som går vidare till en router där jag och min bror har våra kablar som går till datorn. Är det felkopplat eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, bror har 'huvudjacket' i sitt rum och på hans dator fungerar internet problemfritt hela tiden. Det är alltså bara för mig det ballar ur.

Då sitter alltså routern i hans rum?

Hans dator kan mycket väl strypa din tillgång till internet, ifall han använder all 7-8Mb samtidigt finns det ju inget kvar till dig. Testa helt enkelt att spela när hans dator inte är igång :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då sitter alltså routern i hans rum?

Hans dator kan mycket väl strypa din tillgång till internet, ifall han använder all 7-8Mb samtidigt finns det ju inget kvar till dig. Testa helt enkelt att spela när hans dator inte är igång :lol:

Japp, det gör den.

Det låter rätt vettigt, det kanske är där felet ligger. Dock har jag ~ 6, 7 i hastighet när jag koller på TP-test, men det kanske är för att han inte streamar och sånt just då. Finns det något effektivt sätt att dela upp hastigheten mellan oss helt, så att ingen får mer än den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det gör den.

Det låter rätt vettigt, det kanske är där felet ligger. Dock har jag ~ 6, 7 i hastighet när jag koller på TP-test, men det kanske är för att han inte streamar och sånt just då. Finns det något effektivt sätt att dela upp hastigheten mellan oss helt, så att ingen får mer än den andra?

nja, ska väl finns ett par program om du googlar men är inget direkt vanligt. När du köra TP-test så "snor" du säkerligen åt dig hela linan och han får inget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I en del routrar (?) kan man sätta regler för vem som ska vara prioriterad osv. Gå in o kolla om det går att ändra sånt temporärt eller för just CS. Vet med mig att brorsans intelligenta bredband från Telia klarar av att sätta olika regler för olika portar och sen kopplar man olika tjänster till olika portar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det gör den.

Det låter rätt vettigt, det kanske är där felet ligger. Dock har jag ~ 6, 7 i hastighet när jag koller på TP-test, men det kanske är för att han inte streamar och sånt just då. Finns det något effektivt sätt att dela upp hastigheten mellan oss helt, så att ingen får mer än den andra?

Du kan konfigurera QoS till att prioritera CS och ventrilo så du slipper lagga i dom programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I en del routrar (?) kan man sätta regler för vem som ska vara prioriterad osv. Gå in o kolla om det går att ändra sånt temporärt eller för just CS. Vet med mig att brorsans intelligenta bredband från Telia klarar av att sätta olika regler för olika portar och sen kopplar man olika tjänster till olika portar.

Ska ta mig en titt på det lite senare. Vi har också Telia så chansen bör ju finnas!

Du kan konfigurera QoS till att prioritera CS och ventrilo så du slipper lagga i dom programmen.

Hur gör man det? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...