Jump to content

Polisvåld och maktmissbruk


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Efter att ha surfat runt lite på youtube klipp var civilpersoner har filmat när folk hamnar i bråk med poliser, först blev jag bara irriterad på ungarna som ska bråka med snuten. Men sen bestämde jag mig för att se det från den andra sidan.

Och fy fan så illa det känns, här finns några alternativ, läs igenom och beskåda vad som händer på Sveriges gator:

Aftonbladet kan mycket väl överdriva lite, men filmen på bloggen ljuger inte. Och när Aftonbladet ringer till polisen är ju i stort sett patetisk, han tror så mycket, och försöker slingra sig med svaren. Låter nästan som en politiker.

Jag menar inte att man ska göra som folkmassan gör i klippet, men fy fan så lågt att slå honom med batong när han ligger, med fyra man på sig.

Se här vad jag menar.

Vad tycker ni om polisvåld? Utnyttjar dem makten eller håller ni med dem om att man behöver veva med vita hämnaren och brytakrossa ben på folk för att dem ska följa lagen?

Jag vill dessutom säga att varenda snut inte är ett svin. Men det finns på tok för många poliser i vårat samhälle som använder helt fel metoder.

Exempel:

Köpslå med deras makt, som hände i den första punkten.

I en hetsig situation skrika "KOM DÅ!", utmana civilt folk till bråk.

Slita ner och misshandla en person som ställde sig på ett räcke för att höras bättre under sången (hockeysupporter, klackledaren). Anledningen till att dem slet ner honom? Man får inte stå på räcket, man kan tydligen ramla och slå sig.

Och i många fall blir civilt folk hotade av polisen att gripas för att dem filmar händelsen, kan dem inte Sveriges rikes lagar?

Men det finns oerhört bra och snälla poliser också!

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Poliser har ju ett av de mest otacksammaste jobben, om det nu är rätt ord, så att det går snett ibland kan jag förstå. I mycket av det som filmas så ser man bara vad som händer, och inte hör vad alla säger. Men, självklart betyder inte det att någon ska bli nedklubbad. Men, det är ju så att de civila tar lite för mycket för givet ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Poliser har ju ett av de mest otacksammaste jobben, om det nu är rätt ord, så att det går snett ibland kan jag förstå. I mycket av det som filmas så ser man bara vad som händer, och inte hör vad alla säger. Men, självklart betyder inte det att någon ska bli nedklubbad. Men, det är ju så att de civila tar lite för mycket för givet ibland.

Jag är oerhört tacksam till alla poliser som lugnt och sansat frågat mig efter legitimation och vad jag gör ute 2 på natten, eller om jag sett något misstänksamt. Men jag är verkligen inte tacksam till poliserna som slog ner min kompis utan en enda varning, för att det fanns en risk att han kunde trilla och slå sig.

Därför ska man inte dra alla poliser över en kam, men får det verkligen förekomma såna grova fel hos en av väldigt få yrkesgrupper som fått så pass stort ansvar att dem får utöva våld mot civila människor?

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...