Jump to content

nätagg hur mycke watt?


eminem33
 Share

Recommended Posts

fick tummen ur nu o öppna datorn för att titta vad jag hade för något nätagg. men de står ju inte hur mycke watt :/

står därimot 240v 5a och 47-63 hz. och ifall jag kommer ihåg rätt från skolan så räknar man väll ut effekten (watt) genom att ta p = u gånger i?

men då får jg ju 240 gånger 5 vilket är 1200 ? tyckte de var mycket? kan de vara rätt?

Edit: kanske ska lägga till det att jag inte kan så mycket om nätagg så 1200 kanske är lagomt? trodde typ 700 var as mycke :innocent:

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frekvensen anger bara den växelströmsfrekvens som agget är gjort för, 50hz i Sverige. 240 är nätspänningen och säger heller inget om effekten.

Edit: det var iofs strömmen [A] som du räknade med, så det skulle ju kunna vara rimligt. Men det är nog bara input-strömmen som anges, och inte vad agget producerar.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frekvensen anger bara den växelströmsfrekvens som agget är gjort för, 50hz i Sverige. 240 är nätspänningen och säger heller inget om effekten.

Edit: det var iofs strömmen [A] som du räknade med, så det skulle ju kunna vara rimligt. Men det är nog bara input-strömmen som anges, och inte vad agget producerar.

segt ifall jag köper ny prosseror och moderkort o den inte startar sen men får hoppas på det :innocent: modernkortet krävde bara 500 och de borde den ju ha

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hitta ett gammalt papper från när jag byggde ihop datorn och det ska vara 460W tydligen :innocent: så hur blire då om jag stoppar i ett moder kort som behöver 500W och en i5 750 ? kan det gå hur som hellst?

Edit: har bara en hårddisk och inget fjortis neon ifall det skulle göra någon skillnad

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hitta ett gammalt papper från när jag byggde ihop datorn och det ska vara 460W tydligen :innocent: så hur blire då om jag stoppar i ett moder kort som behöver 500W och en i5 750 ? kan det gå hur som hellst?

Edit: har bara en hårddisk och inget fjortis neon ifall det skulle göra någon skillnad

Min polare körde med liknande och jag minns inte hur det gick för honom dessvärre.

Han köpte ett nytt minns jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget moderkort isom kräver 500W, sådana rekommendationer gäller hela datorsystemet. Ett kvalitetsnätaggregat på 460W kan driva i princip vilket singel-GPU-system som helst. Om det är Ace.. ja, då är det bara att hålla tummarna att inget börjar brinna!

Börjar nog bli trött nu. Men ace? Är de ett märke?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ATX är en formfaktorstandard för datorkomponenter och inte en tillverkare. Ditt nätaggregat verkar inte vilja berätta vad det är för något. :innocent:

Det kommer fungera oavsett märket på nätaggregatet, i5 i sig är inte strömkrävande alls, tvärtom kan det till och med vara mer strömsnålt än det du har idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ATX är en formfaktorstandard för datorkomponenter och inte en tillverkare. Ditt nätaggregat verkar inte vilja berätta vad det är för något. :D

Det kommer fungera oavsett märket på nätaggregatet, i5 i sig är inte strömkrävande alls, tvärtom kan det till och med vara mer strömsnålt än det du har idag.

ok bra ^_^ tack så mycket för hjälpen :innocent: blir o köpa snart då :D

en sista fråga också, vi säger att datorn sattar och allt och jag sedan vill spela något . Då vill väll grafikkortet ha mer ström? och ifall det då blir för mkt för nätagget då går någon spärr i datorn va? så att inte grafikkortet rycker?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om tillverkaren har tagit sitt ansvar och byggt ordentligt så ska enbart nätaggregatet ta smällen vid överbelastning. Det första tecknet vid överbelastning brukar väl vara att det börjar lagga eftersom komponenterna inte får tillräckligt med ström.

Nu kommer sista frågan :innocent: ringde företaget som jag köpte datorn ifrån och dom sa att det var ett Rasurbo. är det bra? låter som nån skit :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...