Jump to content

Årets bästa låtar 2009


Tweak
 Share

Recommended Posts

Här postar man sin topp tio med de bästa låtarna från 2009. Gärna med Spotifylista också. Man måste inte motivera om man inte vill. Man behöver ju inte köra med typ 50 låtar heller, utan kan ju försöka begränsa sig någorlunda. Jag försökte hålla mig till låtar som på ett eller annat sätt symboliserar 2009 för mig, ni vet, som i att när man sätter på låten kastas man direkt tillbaka till en speciell tid eller en speciell kväll. Därför är till exempel Day 'N' Nite med, men den är väl egentligen enda låten där nostalgiska skäl gått före kvalitativa. Jag försökte också få till det lite snyggt med någon slags övergångar mellan indierock - electro - hiphop.

Min, utan inbördes ordning:

Arctic Monkeys - Dance Little Liar

Sunset Rubdown - Idiot Heart

The Pains of Being Pure at Heart - Young Adult Friction

Jamie T - Emily's Heart

Bat For Lashes - Daniel

Lily Allen - Who'd Have Known

Adrian Lux - Can't Sleep (Original Club Edit)

Deadmau5 - Strobe

Kid Cudi vs. Crookers - Day 'N' Nite

Miike Snow - Silvia

Tiesto feat Jónsi - Kaleidoscope

Andreas Grega - Dom hade mycket att säga

Promoe, Timbuktu, Andreas Grega, Supreme - Mammas gata

Årets låtar 2009

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit mycket gammalt i år. Inte 1973 men typ 2002. Vet inte varför... men här är några fina låtar från 2009 iaf:

Promoe m.fl - Mammas gata

Andreas Grega - Världen är elak

Muse - Resistance

The Mars Volta - Halo of Nembutals

Mew - Introducing Palace Players

Thåström - Kort biografi med litet testamente

The Whitest Boy Alive - Courage

Deportees - Out of Love

Arctic Monkeys - Secret Door

Lars Winnerbäck - Järnvägsspår

Mumford & Sons - White Blank Page

Mumford & Sons - Dust Bowl Dance

Den främsta låten som symboliserar 2009 (av 2009 års låtar) är nog Mammas gata. Den gillar jag mest för att den påminner mig om sommar, festival, människor jag saknar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Top-09 (utan inbördes ordning och högst en per artist):

Andreas Grega - Dom hade mycket att säga

Gillar inte många låtar likt denna, eller är det kanske för att det Andreas Grega lyckades med i år är ganska unikt? Härligt, fräscht och svenskt.

Miike Snow - Animal

Tycker att det har blivit lite uttjatad, men den här låten förknippar jag verkligen 2009 med. Trots allt spelande av låten på dansgolven var det inte utan ett leende jag hörde den på ett annorlunda dansgolv senast, på Maisonette 9 i The Ballad of Gay Tony. :mf_doof:

Phoenix - Armistice

Visste inte riktigt vilken låt ur albumet jag skulle välja, först på senare tid har Armistice satt sig som en av favoritlåtarna.

Jamie T - Sticks 'n' Stones

Hur skön som helst?

The Temper Trap - Fader

Årets gladaste upptäckt: The Temper Trap. Hade inte hört något om dem förrän mr_tobbe tipsade om Sweet Disposition (grym låt, för övrigt) här på forumet. The Temper Trap är ett av mina absoluta favoritband just nu och 'Conditions' anser jag vara årets album.

Kent - Sjukhus

På bussen till och från flickvännen är det ofta 'Röd' som gäller, kan inte räkna hur många gånger jag lyssnat igenom det. Gillar flera av låtarna och vill egentligen inte välja en, men Sjukhus är riktigt bra.

Julian Plenti - Games For Days

Grymt bra helt enkelt.

Julian Casablancas - 11th Dimension

Albumet floppade en del, jag hade hoppats på mer, men 11th Dimension är fortfarande en killer.

Stannar på 8 för tillfället, lägger till en extra senare.

Jag är förresten inte förvånad att det finns många likheter med Tweaks lista. Jag är fullt medveten om att jag blir väldigt inspirerad av vad det han och många andra skriver och tipsar om här på forumet. GTAsajten är till stor del en källa för att upptäcka ny musik för mig och det tackar jag för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...