Jump to content

Laptopköp!


KvaddadPadda
 Share

Recommended Posts

Ska efter fyra år med samma stationära dator köpa en laptop. Har blivit lite sugen på att spela igen, spel som Mafia II, Bioshock 2, nya Splinter Cell, Modern Warfare 2 osv. Jag har hittat två alternativ som jag överväger, samma modell men den ena ett (flera?) snäpp bättre. Jag har tappat all koll på vad 'som gäller' inom datorer, så jag behöver hjälp! Vad krävs för dagens spel egentligen?

Alternativ 1: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482673

Alternativ 2: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505

Som ni ser är det grafikkortet som är den stora skillnaden. Den första har ett ATI Mobility Radeon HD 4530 - 512 MB, medan den andra har ett ATI Mobility Radeon HD 4650 - 1 GB. Hur stor är skillnaden mellan dessa två? 512MB större minne känns som en ganska rejäl skillnad, am I right?

Processorerna skiljer också. AMD Athlon X2 QL-65/2.1 GHz på den första, Intel Pentium T4200/2 GHz på den andra. Hur är skillnaden här? En kompis sa att Intel är kraftfullare än AMD nu, hur ligger det till där?

Så det jag egentligen frågar är - är det värt att lägga till 1300kr så att jag köper den dyrare varianten? Jag har verkligen ingen koll så om något av det här är självklart för er, ehhh, I'm sorry.

(om det finns något annat alternativ i samma prisklasser, tipsa gärna!)

Vore asschyst med lite hjälp, tack på förhand. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska efter fyra år med samma stationära dator köpa en laptop. Har blivit lite sugen på att spela igen, spel som Mafia II, Bioshock 2, nya Splinter Cell, Modern Warfare 2 osv. Jag har hittat två alternativ som jag överväger, samma modell men den ena ett (flera?) snäpp bättre. Jag har tappat all koll på vad 'som gäller' inom datorer, så jag behöver hjälp! Vad krävs för dagens spel egentligen?

Alternativ 1: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482673

Alternativ 2: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505

Som ni ser är det grafikkortet som är den stora skillnaden. Den första har ett ATI Mobility Radeon HD 4530 - 512 MB, medan den andra har ett ATI Mobility Radeon HD 4650 - 1 GB. Hur stor är skillnaden mellan dessa två? 512MB större minne känns som en ganska rejäl skillnad, am I right?

Processorerna skiljer också. AMD Athlon X2 QL-65/2.1 GHz på den första, Intel Pentium T4200/2 GHz på den andra. Hur är skillnaden här? En kompis sa att Intel är kraftfullare än AMD nu, hur ligger det till där?

Så det jag egentligen frågar är - är det värt att lägga till 1300kr så att jag köper den dyrare varianten? Jag har verkligen ingen koll så om något av det här är självklart för er, ehhh, I'm sorry.

(om det finns något annat alternativ i samma prisklasser, tipsa gärna!)

Vore asschyst med lite hjälp, tack på förhand. >_<

Trevligt med bärbar!

Bäst är egentligen att läsa tester som testar komponenter i 3dmark, finns några listor på internet med dom är inte de lättaste att hitta. Annars är grafikkortet det absolut viktigaste i datorn om du ska spela! Är verkligen värt att lägga pengar på den! Verkligen! Sedan kan det hända att HP tar ut lite överpris med mycket små skillnader

EDIT: Hittade bland annat denna för processorer. http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php. Där har AMD 1000 poäng och Intel 1200 poäng, vad det betyder vet inte jag men intels borde vara bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hasse för hjälpen, listan var intressant!

Förväntar du dig spela kommande spel med mer än low på alla grafikinställningar är jag tyvärr rädd att du måste gå upp ytterligare i pris.

Inte bra nyheter, tänker absolut inte lägga mer än vad den dyrare varianten går på. Hur mycket krävs egentligen för dagens spel?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi säger såhär. Ett HD4650 är värt runt 500 spänn. Tänk dig själv att du ska uppgradera din dators grafikkort för att klara de kommande spelen, inte skulle du gå och inhandla ett 500kronors-kort. Efter lite googlande så hittade jag ett test där ett 4650 med 512MB (visst, i laptopen fanns det 1GB, men det är ingen större skillnad) som låg på avg 21FPS i Crysis, mediuminställningar 4AA och 1680x1050. Kortet hänger nätt och jämnt med i Crysis alltså - det är minst såpass krävande BioShock 2 kommer vara...

Antingen får du minst dubbla budgeten, skippa såpass krävande spel eller vara en man och köpa en stationär dator med flera gånger bättre prestanda till samma pris. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi säger såhär. Ett HD4650 är värt runt 500 spänn. Tänk dig själv att du ska uppgradera din dators grafikkort för att klara de kommande spelen, inte skulle du gå och inhandla ett 500kronors-kort. Efter lite googlande så hittade jag ett test där ett 4650 med 512MB (visst, i laptopen fanns det 1GB, men det är ingen större skillnad) som låg på avg 21FPS i Crysis, mediuminställningar 4AA och 1680x1050. Kortet hänger nätt och jämnt med i Crysis alltså - det är minst såpass krävande BioShock 2 kommer vara...

Antingen får du minst dubbla budgeten, skippa såpass krävande spel eller vara en man och köpa en stationär dator med flera gånger bättre prestanda till samma pris. >_<

Äsch, överdriv inte så... 4x AA i Crysis är det ju klart man kan glömma om man inte köper gaminglaptop med 5 minuter batteritid som väger 30 kg. Nej, framtidens spel kanske inte kommer funka optimalt på datorn men däremot kommer de funka. Om man kan leva med lite lägre inställningar än absolut högsta och kanske inte helt stabilt 60 fps konstant så går det galant skulle jag vilja påstå.

Ett annat alternativ är ju att köpa en billigare laptop och ett 360/PS3 istället. Fast det kanske känns ovärt om man inte spelar så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...