Jump to content

Omgående hjälp med failad extern hdd


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Efter att ha laddat ner ett program till min far som heter Kartex (Gröna kartan, Röda kartan) och kopierat över dessa till min externa hårddisk av märket Western Digital My Passport 500 gb för att sedan koppla ur den och koppla in den i fars laptop.

Här upptäckte vi felet (kommer till det snart) men trodde det berodde på att hans dator var gammal/min hdd är FAT32.

Vi kopplar in den i deras stationära dator och upptäcker samma fel.

Och när externa kommer tillbaka till min laptop är samma fel där.

Felet är att när jag ska gå in i "Den här datorn - "Din Mamma" (tidigare namn på hdd'n)" så funkar det inte.

Namnet är utbytt till "Lokal Disk", ikonen är borta och när man dubbelklicka tar det nästan 30 sekunder innan jag får upp en ruta där det står:

"Hårddisken är inte formaterad, vill du göra det nu?

Ja/Nej"

Går jag in i egenskaper ser det ut som på bilden nedan.

På föräldrarnas dator stod "Filsystem: RAW"

Om jag ska köra en felkontroll inne i egenskaper/verktyg så står det:

"Diskkontroll kunde inte utföras eftersom det inte går att få tillgång till disken"

Så, grabbar ni som kan.

Jag är lite orolig att allt ska gå förlorat.

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara det vanliga felet, att du drar ut sladden INNAN HDD har skrivit klart. Du skulle kunna använda diverse program som låter dig återskapa raderade filer. Te.x PC INSPECTOR™ File Recovery Tror jag ska funka.

Då kan du rädda förlorade filer och formatera.

Jag är 100 på att det inte är därför.

Jag såg när överföringen från laptopen till hdd'n var klar, läste klart det jag då läste (ca 4-5 min) och kopplade sedan ur den.

Men, jag ska testa programmet du tipsade om.

EDIT:

Gick att installera programmet, men den saknade en .dll fil när jag skulle starta.

-------------------------------------

Jag fick igång programmet genom att köra det som administratör.

Men saken är ju den att jag vill få hårddisken att fungera normalt.

Jag kan ju sitta här och spara över alla filer till datorn så de inte går förlorade, men jag vill ju sedan att hdd'n fungerar som den ska?

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är 100 på att det inte är därför.

Jag såg när överföringen från laptopen till hdd'n var klar, läste klart det jag då läste (ca 4-5 min) och kopplade sedan ur den.

Men, jag ska testa programmet du tipsade om.

EDIT:

Gick att installera programmet, men den saknade en .dll fil när jag skulle starta.

-------------------------------------

Jag fick igång programmet genom att köra det som administratör.

Men saken är ju den att jag vill få hårddisken att fungera normalt.

Jag kan ju sitta här och spara över alla filer till datorn så de inte går förlorade, men jag vill ju sedan att hdd'n fungerar som den ska?

Då kan du ju formatera om den. Troligen var det att en filsystem fil var corrupt som gjorde att datorn/erna inte kunde indentifera HDD, te.x filsystem, filer osv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det räknade bara ut min/max/avg speed i överföring, kom inga resultat på health.

Är fliken under health helt tom?

För annars ska det komma massor av rader där det står info om HDD'n.Är någon röd så är det ett fel.

Men för vissa hårddiskar funkar inte HDtune, vet inte varför.

Du ska inte behöva köra ett benchmark för att få fram health info!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är fliken under health helt tom?

För annars ska det komma massor av rader där det står info om HDD'n.Är någon röd så är det ett fel.

Men för vissa hårddiskar funkar inte HDtune, vet inte varför.

Du ska inte behöva köra ett benchmark för att få fram health info!

Då funkar inte HDTune på min hårddisk.

Nåja, jag har nog lyckats fixa det ändå, den låter lite konstigt på högsta varven men annars är det nog inga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...