Jump to content

Flash Gordon


Crusader
 Share

Recommended Posts

Serien startade i Fredags. Någon annan som sett piloten?

Eric Johnson (Smallville) spelar Flash Gordon. Gina Holden spelar Dale Arden, Jody Racicot spelar Dr. Zarkov, Karen Cliche spelar prisjägaren Baylin, Anna Van Hooft spelar Prinsessan Aura och John Ralston spelar Ming the Merciless.

Serien är baserad på de klassiska serierna med samma namn, om den vanliga mannen Flash Gordon som räddar jorden från tyrannen Ming the Merciless, ledare över planeten Mongo.

Den här nya serien är rätt anorlunda då t ex Flash är en maraton löpare istället för Football spelare och han åker till Mongo för att hitta sin pappa som försvann spårlöst för många år sedan och han reser genom wormholes istället för rymdraketer och har sin bas på Jorden så istället för att vara fast på Mongo så åker han mellan Mongo och Jorden.

Serien är lite uppbyggd som StarGate serierna men behåller fortfarande det som är Flash Gordon.

Fast jag måste erkänna att jag var väldigt kritisk till den innan jag såg piloten.

1x01:

Måste säga, det här var mycket bättre än jag trodde det skulle vara. Eric Johnson känns verkligen som Flash Gordon och Gina Holden känns som Dale Arden. Anna Van Hooft gör en bra Prinsessan Aura.

Zarkov känns lite fel men inte så att man stör sig på det hela tiden.

Ming

är svår att sätta finget på hur han är. Ibland så känns han inte så Ming the Merciless men ibland så känns han rå och kall. T ex så har han 3 dubblat kostnade när rikena ska köpa vatten och när ett rike inte hade råd så sänkte han det tillfälligt för dem till det gammla priset men nästa gång skulle de få betala det nya priset, samt det de inte kunde betala nu. Och så för att de ska kunna betala så beordrar han sina män att bränna ner deras konkurenters åkrar så att de kunde höja priset och på så sätt känna ihop vad de är skylldiga honom. Kallt och genialiskt och inte bara ond för onskans skull utan han planerar så att han få ut nåt av det.

Designen av Mongo

är väldigt fantasifull, precis som det ska vara, och så är dess invånare. Prinsessan Aura tillochmed liknar Aura från 1980 filmen. Därför är det förvånande att Mings design saknar helt fantasi. Medans alla i Mongo ser så undetrliga ut så ser han ut som en vanlig general i sin uniform. Och hans soldater ser ut som poliser i kravaler-rustning. Känns verkligt underligt och skär sig med den övriga designen.

En intresant idee att Ming håller makten genom att han äger den ända vattenkällan med drockbart vatten (Allt annat vatten är giftigt) och att han räddade Mongo från undergång genom att sälja det.

Mongo är också bara en planet verkar det som. Inget flygande mellan planeter här. Det gör det hela mycket enklare att göra serien antar jag men lite tråkigt samtidigt.

En intresant grej i piloten

var alla smådelar av storyn som var lånad från 1980 filmen (Såvidar det inte var en del av serietidningen). Ming vill ha Dale Arden som sin glödjeflicka men hon byter plats med en av tjänsteflickorna genom att sätta öron snäckan (Som skulle sätta henne i trans) i tjänsteflickans öra och rymmer sedan, liknande som hon gör i filmen.

Aura hjälper Flash att fly precis som hon gjorde i filmen.

Musiken

är rätt mycket som musik brukar vara i scifi serier. Inget speciellt. Ska bli intresant att se introt för första gången nästa vecka. Det ser jag verkligen fram mot.

^_^

Piloten var

väldigt avslutande vilket förvånade mig. Så det är svårt att veta om serien kommer gå på mer stand alone avsnitt eller arc avsnitt. Den har mycket potensial för arc serie och så jag känner det så ska Flash Gordon vara en arc serie. Men samtidigt så har de sagt att den är uppbyggd som en StarGate serie så det kan ju bli en massa stand alone avsnitt där de utforskar och alla avsnitt är avslutande. Jag hoppas att det inte blir så men det kan nog bli bra ändå.

Iallafall, piloten var väldigt bra och får en att vilja se mer. Lite cheesy som Flash Gordon ska vara. Det känns som att serien har bra potensial och jag hoppas de tar vara på det. Det här kändes som Flash Gordon och jag hoppas att resten av avsnitten känns likadant. :P

HÄR kan ni lyssna på den nya themelåten (som introt kommer använda sig av). Spelad av Louis XIV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett något utav serien, men fy fan vad jag älskar filmen från 1980. :(

Otroligt dåliga specialeffekter tycker man då man tittar idag, men den har sin charm.

Heh, jag visst är den underbar. :P

Flash Gordon.. Är inte det någon mega gammal serie från typ 40 talet. ^_^

Edit: Tack vare IMDB så vet jag nu att det var en film från 1936.

Flash Gordon (Eller Blixt Gordon som han heter i Sverige) är en serie strip från 1934 som sedan blev filmer (Tror det var den första seriehjälten som blev film) och TV-serier. (Just den du nämner var en TV-serie) Bla. den mäst kända filmen från 1980 med Queens Flash aa-aaah Gordon theme. :P

Flash Gordon var det som inspirerade George Lucas att göra Star Wars (Vilket är orsaken att där finns vissa likheter). Han ville göra en Flash Gordon film men fick inte rättigheterna till det så han påbörjade en egen rymdsaga. :P

Flash Gordon brukar teama upp med bla. Fantomen och trollkarlen Mandrake som hjältegruppen Defenders of the Earth.

Det som gjorde honom så populär, och fortfarande, var att han var en helt vanlig man, till skillnad från de andra superhjältar som fanns då, utan några superkrafter som möjliga problem, alltid överlevde och försöker stoppa en kraftfull rymdvarelse från att förgöra Jorden genom att skapa allianser på främmande planeter.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att få tag på avsnittet har varit en omöjlighet. Tackvare ett Kinesiskt program (Designat för att det Kinesiska folket ska kunna kolla sidor som dess regering förbjuder) så har jag kunnat se det på SciFis hemsida även om bilden var rätt dålig. :) Ironiskt nog så släpptes en torrent med avsnittet medans jag såg det. >_<

1x02:

Mycket bättre än piloten.

Visar mer hur serien kommer bli. Lite stand alone blandat med arc. Mycket humor. Lite små fjantig, men rolig, humor.

Undrar vad som är storyn bakom Rankol. Han hatar vara där han är och hatar jobba för Ming.

Och vad hände med Mongo så att Ming fick rädda världen? Är allt vatten verkligen förgiftat?

Jag tycker att The Lionman såg rätt passande ut. Uppenbarligen vill de att alla rymdvarelser i grunden är mänskliga.

Det rycktas om att

Hawkmen inte ens kommer ha vingar.

Iallafall, fortfarande mycket lågbudget men jag tycker avsnittet visar att serien verkligen har potensial. Så länge stand alone avsnitten inte blir FÖR stand alone.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...