Jump to content

Köpråd Laptop.


DimpZ
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 58
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag har bestämt mig för att köpa en laptop nu i veckan som kommer.

Jag ska använda den till msn/musik/film och lite spel (WoW och Cs) och genom att jag är ganska lost inom datorer så undrar jag om detta är något att sattsa på:

Pris: 7440kr

Då rekommenderar jag den jag gjorde ett inlägg om en sida bakåt, då den har kraftigare grafikkort.

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bestämt mig för att köpa en laptop nu i veckan som kommer.

Jag ska använda den till msn/musik/film och lite spel (WoW och Cs) och genom att jag är ganska lost inom datorer så undrar jag om detta är något att sattsa på:

PROCESSOR AMD® Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL56

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Home Basic - svenska

SINNESRO 90 dagars grundläggande garanti - hämt- och returservice

LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800

MINNE 2 048 MB 533 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT 256 MB ATI ® Radeon® Xpress 1150 HyperMemory™

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 4-cells litiumjonbatteri (29 wattimmar) redigera

TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell Wireless 1390 802.11g 54 Mbit/s trådlöst minikort18

SÄKERHETSPROGRAM Ej antivirus- och säkerhetsskydd - svenska

Pris: 7440kr

Om du har möjligheten så är det nog smart att lägga lite pengar på ett bättre batteri. 29 wattimmar är ungefär 4 timmar om vi säger att en dator drar 200w (ganska vanligt). Det beror självklart på hur mycket du ska resa runt med den men det kan vara bra i vissa fall.

Grafikkortet är inget monster men det ska nog funka med CS och WOW, särskilt eftersom skärmen inte har någon jätteupplösning. Du kan dock ta en skärm med högre upplösning om det finns tillgängligt eftersom det är skönt med mycket skrivbordsyta men om du gör det så måste du samtidigt öka på grafikkortet om du hade tänkt spela spel.

Tänk efter hur mycket hårddiskutrymme du behöver. Om du klarar dig på mindre än 160gb så är det märkbar skillnad med en hårddisk som snurrar i 7200rpm mot en som snurrar i 5400. Du kanske kan skaffa en liten extern hårddisk för när du behöver t.ex. hela musikarkivet och så vidare medan du kan köra på den inbyggda när du är ute någonstans. Titta om det finns SSD-hårddiskar ocskå. Sådana är snabbare än vanliga hårddiskar, drar betydligt mindre ström och låter ingenting. Oftast får man bara kanske 16gb men om du kompletterar med en extern så kan det vara ett bra val. Finns små 2.5" som inte behöver extern strömförsörjning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjligheten så är det nog smart att lägga lite pengar på ett bättre batteri. 29 wattimmar är ungefär 4 timmar om vi säger att en dator drar 200w (ganska vanligt). Det beror självklart på hur mycket du ska resa runt med den men det kan vara bra i vissa fall.

Grafikkortet är inget monster men det ska nog funka med CS och WOW, särskilt eftersom skärmen inte har någon jätteupplösning. Du kan dock ta en skärm med högre upplösning om det finns tillgängligt eftersom det är skönt med mycket skrivbordsyta men om du gör det så måste du samtidigt öka på grafikkortet om du hade tänkt spela spel.

Tänk efter hur mycket hårddiskutrymme du behöver. Om du klarar dig på mindre än 160gb så är det märkbar skillnad med en hårddisk som snurrar i 7200rpm mot en som snurrar i 5400. Du kanske kan skaffa en liten extern hårddisk för när du behöver t.ex. hela musikarkivet och så vidare medan du kan köra på den inbyggda när du är ute någonstans. Titta om det finns SSD-hårddiskar ocskå. Sådana är snabbare än vanliga hårddiskar, drar betydligt mindre ström och låter ingenting. Oftast får man bara kanske 16gb men om du kompletterar med en extern så kan det vara ett bra val. Finns små 2.5" som inte behöver extern strömförsörjning.

Tack så mycket för hjälpen ;)

Bommer: Jag tror att det blir en sån som du har köpt :lol:

Jag undrar också om det är stor skillnad mellan dom här två grafikkorten

Mobility Radeon HD 2400 XT och ATI Radeon 9250?

Redigerad av Carlis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Sitter fortfarande å klurar på detta vad jag ska ha för nån, var inne på en Vostro 1500, men sen fick jag reda på att det var företags priser, så det slutade på påtok för höga summor..

Men aja, jag ska iaf inte ha dator till något märkvärdig: msn/musik/film.

Men vill fortfarande ha en som presterar å flyter på riktigt bra,

behöver allstå inget monster grafikkort och ändå en som kan hänga med ett tag..

Jag är inte sugen på å slänga ut några större summor för denna..

Max pris runt 7.000

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...