Jump to content

"Lost Odyssey" och "Blue Dragon"


Crusader
 Share

Recommended Posts

Det här var riktigt intressant!

FZ's förhandstitt av Lost Odyssey

Intresant med ännu en "heja västländska rollspel, ned med turordningsbaserat" resension? Jag retar mig rätt mycket på att de anser att Japanerna ska rätta sig efter "vår" version av RPG även då turordningsbaserat är grunden av RPG från allra första början. (Kolla bara när man spelar Penna&Papper RPG) Vad som retar mig ännu mer är att de ofta brukar klämma in en hyllning till Final Fantasy VI också som om spelet inte var så turordningsbaserat som ett spel kan vara. :wub:

Dessutom är Japanska RPG traditionella RPG. RIKTIGA RPG!

Efter hur Blu Dragon sågades bara pga att det var turordningsbaserat så har jag slutat helt att lyssna på resensioner av Japanska RPG. Du ska se att Lost Odyssey kommer få en 6:a eller liknande av de flesta tidningar och sajter.

När Final Fantasy X kom så var det inte mycket sådant här snack och spelet fick 10:r av typ alla. Men någon gång efter det så började hela det här anti-JRPG. Tror Final Fantasy XII hade en stor del i det hela då det blev alla turordningsbaserad-hatares våta dröm (medans de andra verkar i första hand tollerera det).

Ärligt talat, varför kan de inte fatta att Japanska RPG är en genre av sig själv istället för att jämföra dem med Oblivion, Baldurs Gate osv och försöka få Japanerna att rätta sig efter västvärlden? JRPG handlar om karaktärer och story först och främst medans västländska handlar om att skapa karaktärslösa-karaktärer och levla i första hand. Ett spel där allt handlar om story och karaktärer kan man inte välja sina egna vägar eller utveckla karaktärer som man själv vill eller göra helt egna val. De som gillar JRPG spelar för just story och karaktärer i första hand.

Om man sedan kollar i Japan så är västländska RPG inte mycket värda och Japanska RPG säljer som smör.

Och i slutändan så finns fortfarande vi gammla Final Fantasy fans som fortfarande gillar turordningsbaserade RPG och , som jag, föredrar dem.

Så, resensionen. Boss strider tuffare än de vanliga striderna? No shit. Jag undrar vilken planet han föddes på om han inte känner till boss strider och att de SKA vara svårare än de vanliga striderna. Och "Ingen utveckling sen 8-bitars Nintendo" var väl ändå att ta i. Stridsystemen har ändrats väldigt mycket sedans dess. Ända som igentligen är det samma är att de fortfarande är turordningsbaserade som om det är något som måste bort. Har strids systemet i FPS förändrats så jäkla mycket mer sedan Wolfenstein 3D? Förutom bortagandet av Helf-packs så är det också i grunden det samma.

Och så behöver han nog glasögon eftersom han säger att Kaim "är söt och fager som en sparv" när Kaim har fått priser som en av de fulaste huvudkaraktärerna i RPGs historia. Jag skulle deffinitivt aldrig påstå att han såg ut som en tjej eller var söt.

Och att han sedan fick kolla upp lösning på internet innan han klarade en av de första bossarna för han kunde inte tänka ut bästa sättet att besegra honom säger ju inte lite om hans spelfärdigheter heller. Han säger att JRPG saknar tankevärksamhet medans det gjorts klart av folk som spelat Lost Odyssey att man måste använda strategi för att klara bossstriderna, annars dör man.

Nej en kille som hatar Japanska RPG och typ spelar en halvtimme kan inte ge bra resension. Då föredrar jag istället en resension från någon som faktiskt HAR spelat spelet och dessutom nästa klarat det:

http://forums.xbox.com/17190313/ShowPost.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intresant med ännu en "heja västländska rollspel, ned med turordningsbaserat" resension? Jag retar mig rätt mycket på att de anser att Japanerna ska rätta sig efter "vår" version av RPG även då turordningsbaserat är grunden av RPG från allra första början. (Kolla bara när man spelar Penna&Papper RPG) Vad som retar mig ännu mer är att de ofta brukar klämma in en hyllning till Final Fantasy VI också som om spelet inte var så turordningsbaserat som ett spel kan vara. :wub:

Dessutom är Japanska RPG traditionella RPG. RIKTIGA RPG!

Efter hur Blu Dragon sågades bara pga att det var turordningsbaserat så har jag slutat helt att lyssna på resensioner av Japanska RPG. Du ska se att Lost Odyssey kommer få en 6:a eller liknande av de flesta tidningar och sajter.

När Final Fantasy X kom så var det inte mycket sådant här snack och spelet fick 10:r av typ alla. Men någon gång efter det så började hela det här anti-JRPG. Tror Final Fantasy XII hade en stor del i det hela då det blev alla turordningsbaserad-hatares våta dröm (medans de andra verkar i första hand tollerera det).

Ärligt talat, varför kan de inte fatta att Japanska RPG är en genre av sig själv istället för att jämföra dem med Oblivion, Baldurs Gate osv och försöka få Japanerna att rätta sig efter västvärlden? JRPG handlar om karaktärer och story först och främst medans västländska handlar om att skapa karaktärslösa-karaktärer och levla i första hand. Ett spel där allt handlar om story och karaktärer kan man inte välja sina egna vägar eller utveckla karaktärer som man själv vill eller göra helt egna val. De som gillar JRPG spelar för just story och karaktärer i första hand.

Om man sedan kollar i Japan så är västländska RPG inte mycket värda och Japanska RPG säljer som smör.

Och i slutändan så finns fortfarande vi gammla Final Fantasy fans som fortfarande gillar turordningsbaserade RPG och , som jag, föredrar dem.

Så, resensionen. Boss strider tuffare än de vanliga striderna? No shit. Jag undrar vilken planet han föddes på om han inte känner till boss strider och att de SKA vara svårare än de vanliga striderna. Och "Ingen utveckling sen 8-bitars Nintendo" var väl ändå att ta i. Stridsystemen har ändrats väldigt mycket sedans dess. Ända som igentligen är det samma är att de fortfarande är turordningsbaserade som om det är något som måste bort. Har strids systemet i FPS förändrats så jäkla mycket mer sedan Wolfenstein 3D? Förutom bortagandet av Helf-packs så är det också i grunden det samma.

Och så behöver han nog glasögon eftersom han säger att Kaim "är söt och fager som en sparv" när Kaim har fått priser som en av de fulaste huvudkaraktärerna i RPGs historia. Jag skulle deffinitivt aldrig påstå att han såg ut som en tjej eller var söt.

Och att han sedan fick kolla upp lösning på internet innan han klarade en av de första bossarna för han kunde inte tänka ut bästa sättet att besegra honom säger ju inte lite om hans spelfärdigheter heller. Han säger att JRPG saknar tankevärksamhet medans det gjorts klart av folk som spelat Lost Odyssey att man måste använda strategi för att klara bossstriderna, annars dör man.

Nej en kille som hatar Japanska RPG och typ spelar en halvtimme kan inte ge bra resension. Då föredrar jag istället en resension från någon som faktiskt HAR spelat spelet och dessutom nästa klarat det:

<a href="http://forums.xbox.com/17190313/ShowPost.aspx" target="_blank">http://forums.xbox.com/17190313/ShowPost.aspx</a>

Håller med dig helt och hållet.

Det är otroligt irriterande när alla recensenter sågar JRPG spel för att dom är linjära och för att stridssystemet är från nåt gammalt nintendo.

Det enda man kan hoppas är att dom bättrar sig, särskilt när spelet nu fått runt 9 i Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda man kan hoppas är att dom bättrar sig, särskilt när spelet nu fått runt 9 i Japan.

Jag har inte för höga förväntningar om det. :) Blue Dragon fick också en liknande siffra i Japan. Nej, snarare kommer det bli sämmre innan det blir bättre. Och att Square-Enix böjer sig efter dem och försöker göra sina spel mer action betonade gör dte inte bättre IMO. Personligen anser jag att det var FF12 som startade det här. För innan dess så var det mycket tystare om turordningsbaserat i RPG.

Jag saknar tiden då Final Fantasy spelen fick 10 i alla tidningar och hyllades och ingen klagade på deras stridsystem. FF7-10 hyllades och alla blev GOTY (utom FF10 som kom 2:a efter HALO). Men den tiden verkar över. :w000t:

Märks även på det här forumet då när jag började skriva här så diskuterades det dagligen JRPG (speciellt FF) i trådar och de startade tillochmed en officiell tråd för FF spelen för det blev förmånga trådar.

Nu, startar man en tråd så ska man bli glad om någon ens svarar. Titta bara på den här.

Jaja, så länge de gammla fansen av traditionella RPG fortfarande spelar spelen så kommer det nya och i Japan lär de aldrig sluta. Men det oroar mig att det verkar inte tillkomma så många nya fans till genren i västvärlden.

Föresten, vad anser du om Blue Dragon Boss Theme? Den har ju blivt extremt hatad trots att sångaren är en gammal legend i rockvärlden. Personligen så gillar jag den verkligen. En trevlig omväxling som sätter piff på boss striderna. Inte samma sak som att jag vill ha såna bosslåtar i alla spel eller så men jag tycker den passar spelet och passar som bosslåt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten, vad anser du om Blue Dragon Boss Theme? Den har ju blivt extremt hatad trots att sångaren är en gammal legend i rockvärlden. Personligen så gillar jag den verkligen. En trevlig omväxling som sätter piff på boss striderna. Inte samma sak som att jag vill ha såna bosslåtar i alla spel eller så men jag tycker den passar spelet och passar som bosslåt. :D

Den är ju riktigt bra! Den passar perfekt och är en skön låt. Andra speciellt bra låtar är låten i Ancient Hospital och i [den stora staden], med trummor :).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är ju riktigt bra! Den passar perfekt och är en skön låt. Andra speciellt bra låtar är låten i Ancient Hospital och i [den stora staden], med trummor :D.

Den stora staden??? Finns där en sån? :w000t:

Hur långt har du kommit med Blue Dragon? Klarat det än? Själv har jag inte haft tid senaste veckan så jag är bara i den där frusna staden och har klarat uppdraget där. Jag har precis gått tillbaka till Devour för att leta reda på den lilla flickans föräldrar och blev lite tårögd när jag fick veta att de hade blivit uppätna av monsterträdet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora staden??? Finns där en sån? -_-

Hur långt har du kommit med Blue Dragon? Klarat det än? Själv har jag inte haft tid senaste veckan så jag är bara i den där frusna staden och har klarat uppdraget där. Jag har precis gått tillbaka till Devour för att leta reda på den lilla flickans föräldrar och blev lite tårögd när jag fick veta att de hade blivit uppätna av monsterträdet. :lol:

Men sluta spoila :lol:

Har inte spelat på 2 veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu har jag spelat ca 10 timmar och jag kan bara säga: Det här är FINAL FANTASY! Kanske inte till namnet men verkligen i själen. 10 gånger mer Final Fantasy än Final Fantasy XII var.

När jag spelar Lost Odyssey så känner jag att det här är vad Hironobu Sakaguchi planerade att göra Final fantasy XII innan han slutade.

Det bara känns Final Fantasy helt enkelt. Spelet känns som Final Fantasy VII, VIII och X.

Visst, spelet har sina sämmre sidor också. Det är rätt svårt (iallafall så långt jag kommit) när det gäller sina strider. Speciellt boss-striderna. Jag har aldrig förut behövt återuppliva karaktärer så många gånger förut och jag har blivit wiped out 3 gånger i boss-strider, något jag inte minns att jag blivit i något Final Fantasy spel så här tidigt. Boss-striderna ger en aldrig rum att leka utan minsta misstag kan betyda att det är kört.

Nu är väl det igentligen ingen dålig grej att spelet är svårt. Men det är lite väl svårt i början då vanliga fiender kan göra upp till 200 i skada medans ens karaktärer har 300 i liv. Och eftersom det hela bygger på ett wallsystem där det gäller att ha högt liv på de där framme så att de kan skydda de dödliga där bak så blir det problem när HP sjunker.

Jensen är en annan som kan kallas dålig. Även då det i grunden är en härlig karaktär så kan han vara aldeles för irriterande, gnällig och toonig. Han spelas av en stand up komiker och beter sig som en. Något som inte passar spelets stil eller alvarliga ton.

Att han dessutom är översexuell och är galen i Horor gör att hans karaktär känns väldigt malplaserad.

Det är också en dålig sak. Att samtidigt som spelet uppenbart är gjort för vuxna med en massa vuxna grejor (som Jensen och hans Horor samt sexuella hintar och antydningar och diskutioner om kvinnors "tilgångar") så är språket väldigt milt och barnvänligt. De säger t ex aldrig rakt ut ord som "sex", "Horor" eller ens "bröst" utan istället visar det det genom att visa hur Jensen betalar tjejerna efteråt och diskuterar hur lång tid han behöver med varje tjej, bröst och kroppsdelar kallas vid andra saker (t ex bröst är kvinliga svulnader) osv.

Visst, jag vill inte att de skulle svära som bara den och säxa en massa snusika ord helatiden men med tanke på hur vuxet spelets tema är så hade jag hoppats på något värre än "damn" och "Shut up".

Men i grunden så är det här ett helt fantastiskt spel men mycket bra röstskådespelare, ett helt otroligt bra soundtrack, en gripande story som får en att fälla en och en annan tår (speciellt drömmarna man läser som en form av kapitel i en roman) och ett engagerande stridssystem som är riktigt bra med sitt ring system (där man måste hålla och släppa en knapp vid rätt tillfälle för att orsaka bonus-skada) och spännande karaktärer.

Grafiskt så är spelet riktigt jäkla snyggt. Det snyggaste RPG hitils skulle jag säga. Och detaljrikt. T ex så syns de vapen och tillsatser man sätter på sina karaktärer. Man skriker till av förtjusning när man ser att Jensen har ett par dykarglasögon även i mellansekvenserna som man satte på för att man ska kunna se vad fienderna har för items.

Älskar man de gammla 3D Final Fantasdy spelen (de som var före Final Fantasy XI) så kommer man också att älska det här spelet för det här är FINAL FANTASY!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade Lost Odyssey på Webhallen i en dryg timma...

Grafiken var ganska sådär och den där irriterande karaktären du nämnde.... usch! :innocent:

Men det kanske är bra ändå. Finns det något demo ute?

--

Förresten, DVD 3 på Blue Dragon nu, men jag har inte orkat peta på allt och döda alla monster...

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...