Jump to content

Speldator


Sniper
 Share

Recommended Posts

Tja.

Jag tänkte köpa en ny speldator nu. Min budget är max 15 000kr, men helst runt 10 000kr.

Jag har redan Skärm från min gamla dator.

Jag har faktist ingen aning om vad för Chassi och PSU, jag ska ha.

Hittils så har jag funderat på:

Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Asus P5B Deluxe iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Jag vill att denna dator ska vara framtidssäker som en speldator, alltså ingen ny dator om 1 år :D

Därför vill jag öka mitt RAM-minne senare, och möjligtvis SLI-koppla grafikkortet.

Jag kommer nog inte heller att klocka, eftersom jag inte vet hur man gör.

Är detta en bra speldator?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde ge tips, och fixa ihop den till en bra speldator, om den inte redan är det >_<

___________________________________

Nytt paket.

Kommentera gärna! (w00t)

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SLI är inget jag skulle satsa på. SLI med två 8800GTX just nu är helt värdelöst eftersom det inte finns något spel än där du kan utnyttja det. Och i framtiden kommer det finnas bättre kort, och då är det smartare att köpa ett av dem än att köpa ett till 8800GTX och köra SLI.

I övrigt ser delarna bra ut, fast du borde klocka lite om du köper den där processorn, i alla fall till 3gHz. :)

Det här är ett väldigt bra nätagg: https://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=CAPSUHX-520W det kommer räcka gott och väl, kommer räcka även om du skulle vilja köra SLI.

Ang. chassi, vad ska det fylla för primärfunktion? Tyst? Snyggt? Bra kylning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
SLI är inget jag skulle satsa på. SLI med två 8800GTX just nu är helt värdelöst eftersom det inte finns något spel än där du kan utnyttja det. Och i framtiden kommer det finnas bättre kort, och då är det smartare att köpa ett av dem än att köpa ett till 8800GTX och köra SLI.

I övrigt ser delarna bra ut, fast du borde klocka lite om du köper den där processorn, i alla fall till 3gHz. :P

Det här är ett väldigt bra nätagg: https://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=CAPSUHX-520W det kommer räcka gott och väl, kommer räcka även om du skulle vilja köra SLI.

Ang. chassi, vad ska det fylla för primärfunktion? Tyst? Snyggt? Bra kylning?

Hmm... Skulle nog vara en mix av alla tre :P Måste vara rymmligt, speciellt om jag ska ha GTX och en processorkylare...

Har kollat lite på Antec's chassis... P180 tror jag det fanns en snygg som hette.

Ok... får kolla upp hur man klockar processorn sen. Men innan det så behöver jag en proccessor-kylare... :)

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser najs ut. Några ändringar bara:

Jävligt bra processorkylare: https://www.datorbutiken.com/home/default.a...duct=SCINF-1000

Med det där chassit får man inte med någon sidfläkt, jag föreslår att du köper till den här: https://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=NOCTNFS12-12

Bättre fläktar finns inte. Med dem kommer du utan problem kunna klocka processorn, eftersom den fläkten kommer sitta vid processorn typ. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inte Hiper-nätagg om du inte måste. Det viktiga för tunga grafikkort är bra kräm på 12v-railsen (har jag för mig) och det har inte Hiper jättebra på. Det som Siana postade är nog bättre.

*edit*

Och eftersom du var så upphetsad på 8Gb minne lite senare så vill du nog hellre köpa en 2Gb-sticka nu så att du slipper slänga minne senare. Det blir långsammare dock eftersom du inte kan köra dual channel då.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Ser najs ut. Några ändringar bara:

Jävligt bra processorkylare: https://www.datorbutiken.com/home/default.a...duct=SCINF-1000

Med det där chassit får man inte med någon sidfläkt, jag föreslår att du köper till den här: https://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=NOCTNFS12-12

Bättre fläktar finns inte. Med dem kommer du utan problem kunna klocka processorn, eftersom den fläkten kommer sitta vid processorn typ. :)

Trevligt, så man kan säga att det bara är att beställa kvar nu, eller?

@ R2

Postade Siana ett nytt nätagg? O.o

Jag skippar 8 gig RAM, räcker nog med 6 gig ändå.

Byter iaf nätagg nu, Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, jag postade ett nätagg i mitt första inlägg - samma som du valde nu. Det är väldigt bra. Nu återstår det väl för dig bara att beställa. :)

Btw, Datorbutiken har väldigt snabb frakt! Beställde mitt paket i onsdags och fick det idag. Tyvärr kan jag inte hämta ut det förr än nästa torsdag eftersom det är då jag får pengarna, så jag får bara gå och dregla på lapparna tills dess. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill så kan du förmodligen ta en lite billigare sidofläkt och spara lite godispengar eftersom dom som följer med chassit inte är supertysta men det är ingen stor sak. Ser bra ut annars.

Om du tänkte klocka processorn mycket så vill du nog hellre ha 800mhz-minne dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill så kan du förmodligen ta en lite billigare sidofläkt och spara lite godispengar eftersom dom som följer med chassit inte är supertysta men det är ingen stor sak. Ser bra ut annars.

Om du tänkte klocka processorn mycket så vill du nog hellre ha 800mhz-minne dock.

Man får inte med någon sidofläkt. Man får med en på ovansidan, två i fronten, en intern och en där bak men ingen i sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Om du vill så kan du förmodligen ta en lite billigare sidofläkt och spara lite godispengar eftersom dom som följer med chassit inte är supertysta men det är ingen stor sak. Ser bra ut annars.

Om du tänkte klocka processorn mycket så vill du nog hellre ha 800mhz-minne dock.

Jag ska försöka få 2.4 GHz till 3.0 GHz, sen nöjer jag mig.

Så jag ska skaffa 6400-minnen?

Läste nyss att man måste "plocka bort en av vindtunnlarna" i det chassi jag valt för att få plats med ett GTX... vad är en vindtunnel?

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...