Jump to content

Ljuduppsättning


Jazz
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Har tänkt införskaffa mig ett någorlunda bra ljudsystem till TV:n i vardagsrummet, dock så har jag lite frågor om hur jag bör placera ut högtalarna.

Basen skall väl helst stå fritt? Alltså inte instängd i en hylla bredvid TVn? Låter som om vibrationer skulle kunna få hyllan along with TVn att vibrera som leder till en något suddig/ostadig bild?

Mitthögtalaren bör placeras ovanför TVn och så högt upp som möjligt?

De två främre högtalarna bör stå placerade på samma nivå, till höger och vänster om TVn, bör de också ligga i rätlinje med de bakre högtalarna eller det kvittar? Jag antar att de ska vara vinklade in mot soffan?

Rummet har en öppen planlösning vilket jag har hört ska kunna förstöra för resten av omgivningen innomhus? Det vill säga att om jag tittar på en film med normal volym kommer ljudet att sprida sig iallafall tio meter ner för trappan i samma styrka?

Sen har jag speciellt en fråga om hur de bakre högtalarna skall stå placerade, då vi har ganska trångt om utrymme. Har dessutom upptäckt att högtalarna är lika höga som soffan vilket också kan leda till problem, om jag har rätt kommer det väl att se ut något så här?

post-10153-1180649953_thumb.png

post-10153-1180649961_thumb.png

post-10153-1180649957_thumb.png

post-10153-1180649965_thumb.png

Finns det något tips för att undvika detta? Har jag fel? Hur har ni det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ok... här har du hur du ska göra... om väggen är precis bakom din soffa blir de inte så bra för dom som står där kommer ta överhanden o allt ljud kommer bakifrån :) men men de går inte ändra på men ditt problem var att du var rädd för att ljuden skulle studsa bort från dig på soffan... då vill ja på peka att allt som är ojämt och mjukt (tyg,textil) stutsar inte ljudet på... de drar åt sig ljudet kan man säga så ljudet försvinner in i soffan och dämpas till 40-70%... men o andra sidan så blir de eko om du har ett rum utan prylar som dämpar ljudet... eller ja de dämpar inte men när du har hör ljudet så studsar de inte vidare o tvigar dig o höra de mer gånger (eko) men nog tjatat om det back to the problem...det du behöver göra för att ljudet inte ska gå rakt in i soffan är enkelt fixa nåt som högtalarna kan stå på så dom kommer högre upp och så ska dom va så långt bakom som möjligt i ditt rum.där har du det.

och sen undrade du om basen tror ja? då är de en fråga om smak hur du vill ha basen...vill du ha ett klart bassljud så ska du ställa den i huvud höjd med fritt luftrum framför dig eller så nära det går till den posision. men om du vill ha mer kraft i basen och typ känna vibarna så ska du sätta den bakom soffan typ lite på sidan men med basen/utblåset pekande mot centrum på soffan...och det gör inte basljudet så mycket oklarare med tanke på att bassljudet klarar sig rakt igenom vägar och allt medans mellan o dis ljud dör om du bara hänger en handuk på högtalaren. så där... nu har jag nog redogjort lite frågor om det till alla som läser... och ja dom två främre högtalarna bör stå i samma posision om man utgår från tv:n. och mitten högtalaren ska typ stå på tv:n. sen var du orolig för ljudspridning till grannen som ska sova? det ända är att tänka på att tyg dämpar... så den vägen du är rädd att ljudet ska gå får du helt enkelt sätta up något... om du vill ha den bästa möjliga ljudstopen så ska du hänga en uppfällbar trasmatta i taket eller nåt i den stilen mvh/trim

Redigerad av trim
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en del tänkande och övervägande har jag kommit fram till att det är på tok för lite platts i rummet för att kunna andvända pelarhögtalare... därför undrar jag om det finns någon som kan tippsa om ett shysst system runt 2500 - 3000, helst över 500 w i uteffekt och gärna stöd för HDMI-kabel och USB-port. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...