Jump to content

32- eller 64- bitars (x86/x64)


Sniper
 Share

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa en ny dator, som ska ha 4 gig RAM (Speldator :P) därför behöver man ju 64 bitars system...

Så jag skulle vilja veta lite om skillnaderna mellan x86 och x64 :ermm:

Samt era reflektioner av vad som är vettigt att välja (har hört att x64 har färre drivrutiner/sämre kompitabilitet osv)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Windows XP/Vista 64 kan inte köra program som är gjorda för 32 vilket genast göra att du inte kan köra dom flesta spelen och programmen då dom är gjorde för 32. Och om du ska ha över 3GB så ska du ha Vista för XP har en gräns för 3GB som jag förstått det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Windows XP/Vista 64 kan inte köra program som är gjorda för 32 vilket genast göra att du inte kan köra dom flesta spelen och programmen då dom är gjorde för 32. Och om du ska ha över 3GB så ska du ha Vista för XP har en gräns för 3GB som jag förstått det.

Jag har Vista 64, och de flesta program som är installerade är gjorda för 32-bit. Och det funkar jättebra.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teoretiskt så kan ett 32-bitarssystem komma åt 4,2Gb minne. Det minnet ska användas till alla enheter, även grafikkort. Så om du har två grafikkort på 512mb i sli så får själva windows 1024mb minne mindre.

I praktiken så har jag för mig att XP kommer åt 3,5Gb minne med SP1 och 3,2Gb minne med SP2 men det gäller bara 32-bitarsversionen.

Om du ska köra XP så får du välja mellan program- och drivrutinstillgänglighet (32-bit) eller 4Gb minne (64-bit). 4Gb är ju dock lite overkill i dagens läge så du kan köra 32-bitars om du vill spela spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 gig är väl inte overkill... 2 gig är ju vanligt att man har nu. Tänkte mer att om man skulle köra på högsta inställningarna.

@Boomer

Så jag kan knappt spela några spel? T_T

Då skulle jag snarare lägga pengarna på ett bättre grafikkort.

Vista 64-bit har ju vad jag har förstått stöd för 32-bitsprogram, precis som XP hade stöd för 16-bitars. Jag är dock inte alls säker så någon som har Vista får gärna backa upp mig eller säga emot.

Drivrutiner däremot kan bli svårt att fixa nu i början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Då skulle jag snarare lägga pengarna på ett bättre grafikkort.

Vista 64-bit har ju vad jag har förstått stöd för 32-bitsprogram, precis som XP hade stöd för 16-bitars. Jag är dock inte alls säker så någon som har Vista får gärna backa upp mig eller säga emot.

Drivrutiner däremot kan bli svårt att fixa nu i början.

Ska satsa på 3 Gig RAM då och 32 bitars för tillföllet. Som vi sa i skolan.

Reflektera gärna!

Ser detta bra ut? Ska köpa till en extra 1 gig RAM.

Kan lägga till att jag inte vet ett skit om Chassi+Nätaggregat, så jag tog bara något :rolleyes:

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.Du vill nog ha en separat processorfläkt om du vill klocka något.

2.Hårddiskar är bra att ha.

3.Fläktkontroller kan vara skönt att ha om du vill ha den tystare när den står på och tankar över natten.

1. Men ingick det inte en processorfläkt :rolleyes:

2. Ajuste, glömde nämna att jag tar följande från min gamla dator: Hårddisk, DVD-brännare, DVD-spelare, monitor, högtlare/lurar.

3. Kan du visa en?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Men ingick det inte en processorfläkt :rolleyes:

2. Ajuste, glömde nämna att jag tar följande från min gamla dator: Hårddisk, DVD-brännare, DVD-spelare, monitor, högtlare/lurar.

3. Kan du visa en?

1. Jo det ingår men om du vill klocka eller ha en tyst dator så vill du nog handla en separat. Det är inget som behövs dock.

3. Till exempel denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
1. Jo det ingår men om du vill klocka eller ha en tyst dator så vill du nog handla en separat. Det är inget som behövs dock.

3. Till exempel denna.

Trevligt :rolleyes:

Men jag väntar nog med att klocka processorn, har hört att det är krångligt...

Men var Chassit och Nät-agget bra?

SKa nog byta 8800 GTX mot 8800 Ultra

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte fläktkontrollern om du inte vet vad du gör dock. Har hört att den är krånglig att installera (måste skala kablar och handla adapters).

Chassit är otroligt fult tycker jag men det enda viktiga är att du gillar det. Vet inte hur bra det är på insidan dock men det spelar ju mest roll om du ska bygga själv.

8800 Ultra drar sjukt mycket ström så dubbelkolla så att det verkligen funkar med ditt nätagg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte fläktkontrollern om du inte vet vad du gör dock. Har hört att den är krånglig att installera (måste skala kablar och handla adapters).

Chassit är otroligt fult tycker jag men det enda viktiga är att du gillar det. Vet inte hur bra det är på insidan dock men det spelar ju mest roll om du ska bygga själv.

8800 Ultra drar sjukt mycket ström så dubbelkolla så att det verkligen funkar med ditt nätagg.

Skippar fläktkontrollen då... verkar riskabelt.

Chassit vet jag inget bra, du kanske vet något...

Drar verkligen Ultra så mycket mer än GTX? Jag et att det fanns någon sajt där man kunde skriva vad man hade i datorn och så räknade den ut ström-konsumtionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte fläktkontrollern om du inte vet vad du gör dock. Har hört att den är krånglig att installera (måste skala kablar och handla adapters).

Chassit är otroligt fult tycker jag men det enda viktiga är att du gillar det. Vet inte hur bra det är på insidan dock men det spelar ju mest roll om du ska bygga själv.

8800 Ultra drar sjukt mycket ström så dubbelkolla så att det verkligen funkar med ditt nätagg.

Har den fläktkontrollern och det är inget med att skala kablar. Bara plugga in 3-pins kontakten från fläkten i den. Den får ström från en vanlig molex-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har den fläktkontrollern och det är inget med att skala kablar. Bara plugga in 3-pins kontakten från fläkten i den. Den får ström från en vanlig molex-kontakt.

Helt säker på att det stod det i recensionen jag läste. Men visst finns det både 2-pins och 3-pins fläktkontakter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...