Jump to content

Förstärkare/Receiver


Foo
 Share

Recommended Posts

Har ni sett om det finns någon Förstärkare/Receiver som har flerkanals Equalizer inbyggt?

Jag har kollat runt på Pricerunner men de skriver ju inget om detta!

Även om man frågar i affärer så har dom inga sånna.

Jag har en gamma JVC från slutet av 70-talet nu, den har alla nödvändiga och enkla funktioner som inte verkar finnas nu. Ger dessutom mycket kraftigare ljud än alla de nya jag hört i dagsläget.

Synd, men så är det.

Så känner någon här till en bra apparat med EQ. i 2000 - 3000 kronors klassen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En förstärkare är som regel bättre ju färre knappar och reglage och blinkande det är på den :)

Köp separat equalizer, kommer se mycket fräsigare ut också.

Det har du absolut rätt i!

Min gamla består av 1 volymratt, 1 uppsättning EQ, 1 loudness knapp. :mellow:

Grejjer är den att det blir dyrare om man ska skaffa allt i delar, men det blir helt klart häftigare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill du använda equalizer? Artisterna har ju skapat musiken på det sätt som det ska låta och det enda sättet att förbättra ljudkvalliten är att göra en bättre återgivning ov orginalet, dvs bättre ljudanläggning.

Död åt SRS, TrueBase, EQ och liknande.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med sådana "ljudförbättrare" är ju också att dom oftast försämrar ljudet om man har det avstängt.

Köp därför en så enkel stärkare som möjligt Foo.

Öhm, försämrar ljudet om man har det avstängt?, Jag hoppas att det inte låter nåt alls när den är avstängd :mellow:

Eller hur menar du nu?

Men i alla fall: Jovisst kan det vara en relativt enkel, bara jobbigt med massa funktioner man ändå inte vet hur de fungerar. Bara den har hög effekt (över 100W), minst stereo utgång och EQ är jag nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som vill vara lite alternativa och klanka ner på EQ så är EQ faktiskt väldigt användbart.

Om du använder det för, som Foo sa, att sänka brusiga nivåer eller liknande så visst, men jag kan tänka mig att du är en sån som bara gillar mycket bas om du kallar efterstävan efter ljudåtergivning "alternativt".

Foo: Fråga på ett hifi-forum är mitt tips!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder det för, som Foo sa, att sänka brusiga nivåer eller liknande så visst, men jag kan tänka mig att du är en sån som bara gillar mycket bas om du kallar efterstävan efter ljudåtergivning "alternativt".

Precis därför.

Och vad jag gillar för musik, förstår inte vad det har med saken att göra.

Jag har aldrig sagt att jag kallar ljudåtergivning alternativt heller, men det känns som att ni är ett par förståsigpå-are som klagar på "nymodigheter"...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade om att i allmänhet dra upp winamp-EQ:ns lågfrekvensreglage, köpa stereo efter hur många watt baselementen ligger på och så vidare. Inte vilken musik du gillar utan vilket ljud du gillar. "Basbögar" borde inte tipsa om ljudkvalle då det rätta (och ja, i detta fall måste man kunna säga det) är bästa möjliga återgivning. Sen är det såklart tillåtet att njuta av bas, jag drar också upp subben ibland och dunkar Snoop Dogg, men när det gäller att köpa nya grejer så finns det viktigare punkter att kolla på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni tjafsat färdig nu om vem som är "basbög" och inte?

Grejjen är inte den att jag ska ha en EQ för att få en massa bas så att hela lägenheten skakar, finner inget nöje i det.

Nä, med EQ kan man ställa in så att man ett "renare" ljud, istället för ett tomt platt ljud som man kan få med en hemmagjord slutsteg.

*går till ett HiFi forum*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...