Jump to content

Spara dina ackord och tabs


the-copy
 Share

Recommended Posts

För ett tag sen så vart jag irriterad på att ha alla min tabs i txtdokument för att slippa gå in på internet för att få tag på dem, så jag började på ett litet program som jag sedan kallade för TabSave.

Jag har nu kommit lite längre och det har utvecklats som enligt mig uppfyller kraven för release. Dock så vill jag ha lite konstruktiv kritik på programmet eftersom det alltid är trevligt att kunna förbättra sig.

Programmet fungerar på så vis att du har en lista med låtarna indelade i grupper enligt artisternas namn. Screenshot:

bw17sn7rbw.jpg

(gammalt screenshot)

Programmet erbjuder också en ackordlista(chord chart) i vilken du kan spara ackord. Ackord som följer med är A,B,C,D,E,F,G och alla dessa i moll. Jag har också bjudit på Over the Hills and Far Away.

Värt att notera att ni måste ha Microsoft .NET2.0 installerat för att kunna köra programmet. Har ni vista är det inget ni behöver oroa er för, men om ni är osäker och får ett felmedelande då ni startar finns det att tillgå här.

***

Download beta 4:

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/o3edlep72h.zip

Download beta 4.1:

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/aiLwFheyPGp1.zip

Download beta 4.2

http://hem.bredband.net/b512365/tabsave0.4.2_Release.zip

Download beta 4.3

http://hem.bredband.net/b512365/tabsave0.4.3_Release.zip

Jag har också knåpat ihop en GRYM hemsida

http://hem.bredband.net/b512365/

+Save tabs under artists name

+Automatic scroll

+Check for new versions and download it with just one click

+Autostart in tray

+Access tabs fast through trayicon

+Add tab fast through trayicon

+Store chords with the chord chart

+Tiny filesize, only 372KB!

+Virus and malware free

+Includes Over the Hills and Far Away tab, made by Led Zeppelin

+No installer

ps.

Försvinner filerna från beffo efter en viss tidsperiod?

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar ju faktiskt jävligt läckert. Bra intiativ! (w00t)

Är det så att du kopierar och klistrar in tabsen där eller?

Vore fräsigt med en funktion där man kan göra egna tabs också. Sätta ut vart fingrarna skall vara, alltså.

Hur menar du? Du kan ju lägga till tabsen som du vill :rolleyes:

R2D2: ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså om man kan använda ungefär "New Tab" och välja mellan ett blankt blad, där du kan klistra in din tab som du har kopierat från någon tabsida, eller om man kan välja och göra en egen. Då kommer en gitarrhals upp där du kan klicka på banden var du vill ha tonerna. Så.

Nej, så är det inte. Men kan ju försöka implentera det, dock är det nog ganksa komplicerat. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan du ju inte bara ha en array/något med alla noter utan då måste du ju räkna ut från vilken stämning man har, vilken ton som är på just det bandet.

Förstår inte riktigt hur du menar. Det spelar ju ingen roll eftersom att om det står att man ska ta band 4 på lägsta strängen så är ju det band 4 oavsett vilken stämning man har valt. Band 4 lägste stäng i en stämning kanske inte representeras av nån annan ton i normal/annan stämning. Om du förstår vad jag menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt hur du menar. Det spelar ju ingen roll eftersom att om det står att man ska ta band 4 på lägsta strängen så är ju det band 4 oavsett vilken stämning man har valt. Band 4 lägste stäng i en stämning kanske inte representeras av nån annan ton i normal/annan stämning. Om du förstår vad jag menar :)

Det har du rätt i. Jag tänkte nog inte riktigt.

Eller så tänkte jag på samma funktion i Guitar Pro 5, där man samtidigt ser vilken ton det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Tänkte bara säga att jag har laggt upp senaste builden med en kritisk bug* fixad och en lite mer oviktig men störande**. Det är bara en binär, utan readme eller databas. Så det funkar inte utan att du har den tidigare på datorn redan. Byt bara ut den tidigare filen mot denna så ska det fungera fint sen.

*: Sparprocessen falerade pga ett citationstecken i frågan. (detta hände endast i fall med ett citationstecken i taben)

**: Programmet spottade ut ett error vid upstart vilket berodde på att man stängde av programmet minimerat innan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg denna topic nu närjag kom och tänka på en sak som kanske skulle kunna vara användbart i ett sånt här program.

Om du kollar på Ultimate-guitar.com. så finns det om du går in på en låt så finns det längst ut till vänster en ruta med namn auto-scroll, som scrollar åt dig i ett tempo du betsämmer själv. Kolla får du se...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg denna topic nu närjag kom och tänka på en sak som kanske skulle kunna vara användbart i ett sånt här program.

Om du kollar på Ultimate-guitar.com. så finns det om du går in på en låt så finns det längst ut till vänster en ruta med namn auto-scroll, som scrollar åt dig i ett tempo du betsämmer själv. Kolla får du se...

Det kommer i nästa version! Tack för tippset! :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara säga att utvecklingen är nerlagd då jag har slavrat bort källkoden till programmet och har bara en äldre version av den kvar.

Skickar den gärna till någon som vill fortsätta att utveckla. Värt att nämna är att denna person måste bygga om hela sparning/inläsnings-grejen :lol::shifty:

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara säga att utvecklingen är nerlagd då jag har slavrat bort källkoden till programmet och har bara en äldre version av den kvar.

Skickar den gärna till någon som vill fortsätta att utveckla. Värt att nämna är att denna person måste bygga om hela sparning/inläsnings-grejen :lol::shifty:

Jag kan ta koden bara för att studera. Tror att du har mig på msn men inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...