Jump to content

Hur man placerar ut pickups (SA)


Daniel_al
 Share

Recommended Posts

@ Modarkivet

  • 1.Program


    Barton Waterduck's San Andreas Mission Builder 0.33.
    San Andreas Place Manager.
    San Andreas (1.0)

    Nu vart denna delen klar.

    --------------------------------------------------
    • 2.Backup

      Filer att göra backup på:
      • main.scm
      • script.img
      • default.ide
      • peds.ide
      • vehicles.ide

        Så kan dessa filer hittas här:
        C:\Program\Rockstar Games\GTA San Andreas\data
        • default.ide
        • peds.ide
        • vehicles.ide

          C:\Program\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\script
          • main.scm
          • script.img

            Du kan lägga mappen var du vill bara att du kan hitta den.
            I den mappen ska default.ide peds.ide vehicles.ide main.scm och script.img om du inte förstått det än ligga (INTE GENVÄG! KOPIA/NY FIL)
            ännu en del som e klar nu :unsure:
            --------------------------------------------------

            • 3.Konfigurering av SAMB (SA MISSION BUILDER)

            Jag antar att du har laddat ner SAMB och unzippat den i nån mapp.

            Gå in i mappen som du unzippat SAMB och öppna filen SASCM.INI med notepad eller liknande redskap.

            Kopiera och klistra in

          CODE0A4A=2,%1h% %2h%
          
          0A4B=0,
          längst ner i filen. Spara och stäng ner filen sen. Nu ska inte någonting mer ändras men du kan inte börja koda riktigt än. --------------------------------------------------
            • [*]4.Dekomplimera Main.scm
            Först ska du starta upp SABuilder03.exe som naturligtvis ligger där du unzippade SAMB. vänta tills programmet har laddat klart och tryck på File > open file. Nu kommer ett nytt fönster öppnas. Kolla längst nere i vänstra hörnet och leta upp Text Document (*.txt) Och ändra det till: All Files (*.*) Nu ska du klicka dig till C:\Program\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\script och öppna filen Main.SCM Ännu ett nytt fönster borde komma upp nu. Kolla längst nere på fönstret så får du syn på <new folder> som det står i en liten låda. Ändra <new folder> till Orginal SCM elelr vad du känner för. Innan du trycker create folder så ska du klicka dig in till SAMB-mappen. När du är i SAMB-mappen ska du trycka Create, då ser du att en ny mapp har skapats. Tryck då på mappen och sedan på "Ok". Nu kommer programmet ladda i en stund och fönstret kan t.om bli vitt, så att det ser ut att programmet inte svarar, men det gör ingenting vänta bara på. Det kommer antagligen komma upp ett error när det är klart men det är inget allvarligt, tryck bara "Ok". Nu är du klar att börja koda.
          --------------------------------------------------
            • [*]5.Placera ut pickups
            Nu ska vi lära oss placera ut pickups.(bribes, health osv) Först ska vi starta med att trycka Alt + F3. (Sök) skriv in/kopiera BRIBE i lådan tryck sedan find. Den kommer hitta CODEDEFINE OBJECT BRIBE men det är fel så tryck alt+f3 igen och tryck find för att hitta nästa resultat. Nu kommer du hitta:
      0213: $3345 = create_pickup #BRIBE type  15 at  2743.0  1316.0  8.0
      som är rätt. en liten beskrivning vad allt betyder:
      0213:						Denna biten är ett unikt kod namn för bribes, alla saker har sin egna kod.
      
      $3345						Detta är bara vad rockstar döpte den till (variable), kan ändras men måste ha $ i början.
      
      create_pickup				Den här biten skapar pickupen.
      
      #BRIBE					   Den här biten är ungefär som den första, säger vad det är för nått.
      
      type 15					  Detta betyder att det är en free pickup, 1  = köpa.  ||  3  = gängkrig/ ta över hoods (tror jag).  ||  15 = free bara att plocka upp.
      
      at  2743.0  1316.0  8.0	  Är positionen i spelet (vart den spawnas).
      
      2743.0 är X (vänster/höger)   |||   1316.0 ÄR Y (upp/ner) (inte höjd)  |||   8.0 ÄR Z (höjd)
      Nu ska vi placera ut en egen bribe. Skapa en ny rad under den som du ser: 0213: $3345 = create_pickup #BRIBE type 15 at 2743.0 1316.0 8.0 alltså. Börja med CODE0213: som måste vara först när du skapar en bribe. Sen lägger du till $min_bribe = create_pickup #BRIBE type 15 at 2168.66 2267.96 15.34 Som tillslut borde se ut:
      0213: $min_bribe = create_pickup #BRIBE type 15 at 2168.66  2267.96  15.34
      LISTAR ANDRA PICKUPS LÄNGST NERE I POSTEN Då kommer en bribe spawnas i Groove street om jag har rätt... Nu är du säkert nyfiken hur man kollar vilken position som är vad. ex: 555.55 555.10 5.0 = ??? Det är vad man använder SA Place Manager till. Starta upp Gta san andreas och starta new game. tryck alt + tab och starta SA Place manager (om du är osäker på hur tab knappen ser ut kolla en rad ner) |<-- -->| Knappen ligger ovanför caps lock och under 1 och § knappen. När du har startat SA Place manager så ska du gå in i SA gå till någon position som du tycker är speciell och alt + tabba igen. Klicka på SA place manager igen och sedan "new place" och sen "get position from game" (om jag har rätt står det så). När du har tryck på get positions from game så kommer du se x,y,z fyllas med lite nummer, kopiera dem till SAMB och översätt det gamla. Men det är inte klart än, i SA place manager har dom , istället för . (t.ex 1130,50 istället för 1130.50) så detta måste du ändra. --------------------------------------------------
        • [*]6.Komplimera och starta!
        Nu ska jag berrätta hur man komplimerar och sparar. Först trycker du på F7 när du skrivit klart din kod i SAMB för att komplimera koden, detta kommer ta sin tid så vänta bara. Sedan stänger du ner SAMB och går in i orginal SCM mappen. Kopiera main.scm och script.img och översätt dom gamla som finns i C:\Program\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\script. Nu är det bara att spela på!, varje gång du ändrar i main.scm/script.img så måste du starta new game för att det ska fungera korrekt
      --------------------------------------------------
        • [*]7.Lista på pickups
#BRIBE		 polismuta, tar bort stjärnor.

#HEALTH		Health/liv som ger dig fullt liv (som finns när man tar över ställen).

#BODYARMOR	 Bodyarmor / vanlig armor/extraliv.

Du kan även spawna några vapen med den funktionen.

#POOLCUE

#NITESTICK

#GOLFCLUB

#SHOVEL

#CHNSAW

#GUN_PARA

#KATANA

#SHOVEL

#BAT

#KNIFECU

#BRASSKNUCKL

finns säkert några fler

Redigerad av Daniel_al
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Duktigt duktigt! :P

Du är nog en av dom första mission skriptarna här. Nämnde jag duktigt? :P

Det kan ju bero på att ingen här läser på gtaforums där vem som helst kan bli vad som helst innom GTA modding bara genom att läsa guider.

BTW: Liknande guide finns på modarkivet ;)

EDIT: Det kan ju bero på att det e samma person :shifty:

Din förädare som lägger ut här med :P(w00t) Vi vill ju ha mer medlemar som hjälper till med GTA Sweden TC

Redigerad av oscarw_89
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BTW: Liknande guide finns på modarkivet :P

EDIT: Det kan ju bero på att det e samma person :shifty:

Din förädare som lägger ut här med ;):P Vi vill ju ha mer medlemar som hjälper till med GTA Sweden TC

Hahahaha (w00t)

Ska nog snart börja göra sånt där till SA.

Men håller på med en egen Mod till SA, som ska bli gjort för mina vänner.

Vill inte lägga ut den på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, och då tyckte du att det var lönt att berätta det för oss? :wub:<_<

Ingen mer info då :lol:

Vi började med den för ganska länge sen, men vi slutade och orkade inte fortsätta,

tänkte att jag skulle ändra: staden med en mapper, ändra texturerna, lägga in nya bilar,

ändra stadsnamnen, försöka skinna om CJ till en Mulatt har kommit underfull med att det inte går att göra en snygg vit, ska väl förmodligen ändra MAIN.SCM nu också när jag har lärt mig.. Ger inte ut någon mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...