Jump to content

Blue/Green Screen?


BroDD
 Share

Recommended Posts

Jämt i extra material på filmer så snackar dom om blue/green screen, och så har dom nå blått/grönt grejs på en del ställen... varför? :P:wub:?

Och varför just grönt eller blått? varför inte en av dom? eller nån helt annat färg?

Nu blir jag säkert idiotförklarad :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppa och tjoa vid en bluescreen så kan dom sen lägga till att du faller nerför ett stup eller något, Den används för att slippa filma en gubbe som ramlar nerför stup m.m, Du kan säkert lista ut själv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför de är just blåa eller gröna är för att de ska skilja sig så mycket som möjligt från karaktärerna som står framför skärmens kläder och hudfärg.

Att använda blue/greenscreen är inte alls svårt. Hitta en enfärgad vägg eller häng upp ett stort tygstycke som är jämnt belyst och lägg in det i Sony Video Vegas.

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför de är just blåa eller gröna är för att de ska skilja sig så mycket som möjligt från karaktärerna som står framför skärmens kläder och hudfärg.

Att använda blue/greenscreen är inte alls svårt. Hitta en enfärgad vägg eller häng upp ett stort tygstycke som är jämnt belyst och lägg inte det i Sony Video Vegas.

Vadå inte i Sony Vegas? Vilket ska man använda då?

Redigerad av nor_adde
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grön är vanligaste färgen, då det inte är så vanligt med gröna kläder etc. Det funkar alltså like bra med de flesta färger, ofta vill man skapa en så stor kontrast som möjligt.

Har själv använt mig av greenscreen då jag filmade introt till en stuntfilm i GTA: San Andreas. Jag färgade en textur helt grön, sedan filmade jag framför den. Därefter använde jag mig av "Chroma Keyer" i Vegas för att ta bort allt grönt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv använt mig av greenscreen då jag filmade introt till en stuntfilm i GTA: San Andreas. Jag färgade en textur helt grön, sedan filmade jag framför den. Därefter använde jag mig av "Chroma Keyer" i Vegas för att ta bort allt grönt.

Och sedan la du in en annan bakgrund? Berätta hur, jag vill veta. Låter über-cool.

Synd bara att jag inte har någon grön eller blå vägg. Funkar vit bra?

Edit: Fick googla. Nu vet jag hur man gör. Ska prova att hänga upp ett blått lakan, kommer bli asfult säkert.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"och lägg in det i Sony Video Vegas." skulle jag tippa på

Helt korrekt, var stressad när jag skrev det ^_^

Synd bara att jag inte har någon grön eller blå vägg. Funkar vit bra?

Vit funkar, men inte bra, eftersom hud- och klädfärg inte alltid skiljer sig åt så mycket.

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Vi hade film vecka föra veckan och då gjorde vi lite små filmer med green screnn men hade problem med ljussättningen det blev skuggor på lakanet.

någon som har lite tips på ljussättning av lakanet?

Du får sätta upp starka strållkastare fån olika vinklar som "plockar bort varandras skuggor" eller va man ska säga...

du fattar nog tror jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade film vecka föra veckan och då gjorde vi lite små filmer med green screnn men hade problem med ljussättningen det blev skuggor på lakanet.

någon som har lite tips på ljussättning av lakanet?

Jag provade också med ett lakan, det blev asfult. :) Det är nog viktigt att ytan är helt slät. Kanske kan man ta en spånskiva och måla den blå?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållt på en del med green och blue keying. Ljuset är bäst att rikta uppefrån och snett ner. Sen finns det dem som säger att man minst ska vara ca 5 meter framför det gröna men det behövs igentligen inte så mycket (beror på ljuset ).

Det kan vara bra att testa först med bara en bild i photoshop, typ göra eldflamor med hjälp av den här tekniken. Och jag tror att färgen ska vara inställd på 00ff00 om det ska vara rätt grön (rätt mig om jag har fel ).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållt på en del med green och blue keying. Ljuset är bäst att rikta uppefrån och snett ner. Sen finns det dem som säger att man minst ska vara ca 5 meter framför det gröna men det behövs igentligen inte så mycket (beror på ljuset ).

Det kan vara bra att testa först med bara en bild i photoshop, typ göra eldflamor med hjälp av den här tekniken. Och jag tror att färgen ska vara inställd på 00ff00 om det ska vara rätt grön (rätt mig om jag har fel ).

Låter ju rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska vara 5 meter fram för så måste duken vara rätt så stor.

Tackar för hjälpen.

Jaaa, det stämmer. Men man behöver inte ha så stor. Man kan trixa lite med ljuset så funkar det ändå. Annars köper du massa färg och målar en vägg i huset :lol:

Edit: Jag tycker att det vore kul om folk la upp lite filmer som dem har gjort, kom bara att tänka på det >_<

Jag måste bara lära mig youtube, har dock inte testat ännu.

Edit2: http://www.youtube.com/watch?v=xBs9q-PcyRg nu ligger en kort film uppe. När jag gjorde den så viste jag dock inte den rätta färgen så ljuset är lite cp. Men men. Titta och njut.

Edit3 : Och altså, den är inte gjorde med en stor greenscreen, den är ihopklippt men jag använde mig av green-keying på klippen. Ni fattar nog :teehee:

Redigerad av SlIpKnOt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit3 : Och altså, den är inte gjorde med en stor greenscreen, den är ihopklippt men jag använde mig av green-keying på klippen. Ni fattar nog :lol:

Vad är green-keying? Man behöver ju bara lägga klippen över varandra och sedan "klippa" ett hål i det översta så personen på det undre klippet syns. Men det är så du har gjort eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...