Jump to content

Bränna videofiler i Nero


samool
 Share

Recommended Posts

För att kunna titta på filmfiler som är i divx på min dvd spelare så använder jag "skapa video-cd" i Nero för att bränna. Problemet är bara att det går extremt segt att bränna då. En .avi fil på 170 mb tog ca. 30 min att bränna varav 27 min i bränningen så stod det "Kodar cd". Finns det inget snabbare sätt? Och ifall jag väljer data-cd så funkar det inte på min dvd ^_^

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att kunna titta på filmfiler som är i divx på min dvd spelare så använder jag "skapa video-cd" i Nero för att bränna. Problemet är bara att det går extremt segt att bränna då. En .avi fil på 170 mb tog ca. 30 min att bränna varav 27 min i bränningen så stod det "Kodar cd". Finns det inget snabbare sätt? Och ifall jag väljer data-cd så funkar det inte på min dvd ^_^

Det är för att video-cd använder mpg som format. Konverteringen mellan divx och råmaterial tar en stund, och konverteringen till mpg en ännu längre stund (och försämrar kvaliteten).

Rippa dina semesterfilmer till mpg nästan gång ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för att video-cd använder mpg som format. Konverteringen mellan divx och råmaterial tar en stund, och konverteringen till mpg en ännu längre stund (och försämrar kvaliteten).

Rippa dina semesterfilmer till mpg nästan gång ^_^

Haha jo det ska jag... Yeye, Jo jag märkte att kvalitéten blev sämre också. Får köpa ny dvd snart =/ Tack så mkt iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag tror det är lite begreppsförvirring här. Jag tror alla DVD-spelare klarar att spela .avi-filer men däremot så klarar inte alla att spela .avi-filer som är kompirmerade med DivX :rolleyes:

Två frågor.

1 varför klarar de inte komprimerad .avi alltså med DivX då.

2 Varför komprimerar man .avi filerna med DivX ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel... men det finns väl inte en enda DVD-spelare som klarar "råa" .avi-filer? :P Men det finns spelare som klarar att spela upp DivX-komprimerade .avi-filer (numera är det ganska många spelare som kan det), men de klarar inte att spela upp "råa" .avi-filer.

Med "råa" menar jag okomprimerade .avi-filer... :rolleyes:

x_simpa_x, Man komprimerar .avi-filer till DivX för att de ska bli mindre storleksmässigt, men fortfarande ha bra kvalitet ;)

Redigerad av Fredrico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel... men det finns väl inte en enda DVD-spelare som klarar "råa" .avi-filer? :P Men det finns spelare som klarar att spela upp DivX-komprimerade .avi-filer (numera är det ganska många spelare som kan det), men de klarar inte att spela upp "råa" .avi-filer.

Med "råa" menar jag okomprimerade .avi-filer... :rolleyes:

x_simpa_x, Man komprimerar .avi-filer till DivX för att de ska bli mindre. ;)

Enda anledningen ?

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två frågor.

1 varför klarar de inte komprimerad .avi alltså med DivX då.

2 Varför komprimerar man .avi filerna med DivX ?

1. För att DivX inte är standard avi, utan mpeg4, som dom inte har stöd för. Avi är inte direkt ett filformat, utan en "container". Det är därför.

2. För att dom tar liten plats. Mest använt när man delar ut sina semesterfilmer på internet, men det är väl en del som tar allt i divx för att spara plats på sin lilla hårdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. För att DivX inte är standard avi, utan mpeg4, som dom inte har stöd för. Avi är inte direkt ett filformat, utan en "container". Det är därför.

2. För att dom tar liten plats. Mest använt när man delar ut sina semesterfilmer på internet, men det är väl en del som tar allt i divx för att spara plats på sin lilla hårdisk.

Ok, tack för svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...