Jump to content

Programmering


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Jag vill lära mig dataprogrammering och finns det några bra tutorial för detta? Jag kan nada om programmering så om någon bussig skäl kan berätta det viktigaste som man behöver kunna. Och som sagt, vet ni någon bra tutorial så hör av dig.

Gå programmeringskurser på gymnasiet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill lära mig dataprogrammering och finns det några bra tutorial för detta? Jag kan nada om programmering så om någon bussig skäl kan berätta det viktigaste som man behöver kunna. Och som sagt, vet ni någon bra tutorial så hör av dig.

Vad är det du vill programmera?

Spel, program etc. ?

Vanligast är väll C++, skulle dock rekommendera någon 'IRL'-kurs eftersom att det är väldigt komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill lära mig dataprogrammering och finns det några bra tutorial för detta? Jag kan nada om programmering så om någon bussig skäl kan berätta det viktigaste som man behöver kunna. Och som sagt, vet ni någon bra tutorial så hör av dig.

Darkbasic är ett rätt enkelt program som du kan göra 3D och 2D - spel i, och språket är väldigt enkelt;

Load object "Spelare.3ds", 1

Do

If upkey()=1 then move object 1, +10

If downkey()=1 then move object 1, -10

Loop

Vilket förstås bara är grunderna, men det känns riktigt maskulint att skriva det själv! :o

Du kan ladda ned en test-version av programmet där, men då får du en sketen helskärmseditor. Man kan dock ladda ner fönsterbaserade editorer, så dagen är räddad!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

aja. tillbaks till toppicen! (ALLA! ANVÄND GAME MAKER)

Duger (Knappt) om man vill göra 2D-spel. Själv föredrar jag dock TGF (The Games Factory, finnes efter lite klickande här). Ett spel jag har gjort i detta är det här. Jag är ganska stolt över det :ermm:

Ska man göra 3D-spel tycker jag ändå att man kan använda sig av DarkBasic (som jag sade förut). Det här spelet som varken är eller kommer bli klart har jag gjort i DarkBasic. Dyrka mig! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...