Jump to content

Personal Web Server


Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Jag försöker få igång en liten och fin server här i huset mitt. Till hjälp har jag en 98:a med fullt fungerande bredband och PWS installerat. Nu fattar jag bara inte hur jag ska göra för att få igång grejen. jag förstod av någon att man ska nå den genom att skriva in min IP-adress. Detta fungerar inte. Dock så når jag den utan problem genom att skriva in "http://Server", men det gäller bara det lokala nätverket.

Dessutom så säger publiceringsguiden, när jag försöker att publicera en fil av vilken ändelse som helst, typ .zip/.rar/.html/.htm, att den inte finner rotkatalogen C:. Det stör mig :)

Någon som kan något om PWS och förklara hur man gör? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag syndar, men vad är Apache? :rolleyes:

1. Har du provat 1. och 2.?

2. En server (som ersätter PWS).

EDIT: Apache ingår i allmänbildningen. Om du inte cet vad det är, rekommenderar jag dig att lära dig lite mer om internet m.m. innan du börjar syssla med servrar.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Har du provat 1. och 2.?

2. En server (som ersätter PWS).

EDIT: Apache ingår i allmänbildningen. Om du inte cet vad det är, rekommenderar jag dig att lära dig lite mer om internet m.m. innan du börjar syssla med servrar.

Jajo, men att kunna namnen på diverse server-program är en rätt onödig uppgift, det finns ju en del att välja mellan. PWS fanns ju med i Windows, således ansåg jag att det var, och är, lämpligt att köra med den... Det vill säga om inte Apache är bättre och mer lättförståligt.

Dessutom så kommer ju knappast min server att vara tillgänglig på internet genom att skriva 'localhost', eller hur? Man måste ju nå den specifika datorn. Jag vet ju att wwwroot är arbetskatalogen, och via 'localhost' (eller 'server') så nås nu iallafall standarddokumentet, det vill säga Index.htm.

Frågan som jag har är hur jag kan göra servern tillgänglig på internet. Ska man skriva in IP-adressen, eller datornamnet, eller vad?

Jag frågar ju för att lära mig :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jajo, men att kunna namnen på diverse server-program är en rätt onödig uppgift, det finns ju en del att välja mellan. PWS fanns ju med i Windows, således ansåg jag att det var, och är, lämpligt att köra med den... Det vill säga om inte Apache är bättre och mer lättförståligt.

Dessutom så kommer ju knappast min server att vara tillgänglig på internet genom att skriva 'localhost', eller hur? Man måste ju nå den specifika datorn. Jag vet ju att wwwroot är arbetskatalogen, och via 'localhost' (eller 'server') så nås nu iallafall standarddokumentet, det vill säga Index.htm.

Frågan som jag har är hur jag kan göra servern tillgänglig på internet. Ska man skriva in IP-adressen, eller datornamnet, eller vad?

Jag frågar ju för att lära mig :rolleyes:

Apache är enligt mig svårare att få igång, IIS och PWS her ju iaf en administrationskonsoll.

Enligt mig så är IIS bättre än Apache då den stödjer ASP, PHP, MySQL, MsSQL, Access, Perl m.f. MEN det gör apache också men den stöjer inte ASP och Acceess lika bra som IIS gör medans IIS stöjer PHP och MySQL lika bra som Apache, men det där är ju en smakfråga. Kör förövrigt med Apache på mina webbserverar på webbhotellet.

http://www.apache.org

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag med xampp, som är både lätt att installera och använda. Igentligen behöver man inte installera något alls, man bara extraktar det, sen är det typ bara att öppna 'apache_start.bat', och skriva localhost i adressfältet, så har man en fungerande server, med php, mysql

och en massa andra godsaker färdigt (de onödiga kan mad radera).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag med xampp, som är både lätt att installera och använda. Igentligen behöver man inte installera något alls, man bara extraktar det, sen är det typ bara att öppna 'apache_start.bat', och skriva localhost i adressfältet, så har man en fungerande server, med php, mysql

och en massa andra godsaker färdigt (de onödiga kan mad radera).

Jag vill ju fortfarande kunna lägga ut servern på nätet :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ju fortfarande kunna lägga ut servern på nätet (w00t)

Gå in på no-ip.net, eller om det är org, registrera dig och skaffa nån kul adress, skaffa sen deras lilla program som automatiskt uppdaterar ditt ip till den adressen du valt.

Lite kasst förklarat, men du fatttar om du går in på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ju fortfarande kunna lägga ut servern på nätet (w00t)

Ta reda på din externa IP, använd den som åtkomstadress eller skaffa någon DNS-tjänst. En DNS (Domain Name Service) används för att omvandla en IP-address till en domän (doman.se, doman.ath.cx etc.), vilket bland annat gör det lite lättare att komma ihåg addressen. har du en dynamisk IP (dvs att din externa IP-address ändras regelbundet) finns det även dynamiska DNS-tjänster, där domänen uppdateras när du byter IP-address.

Själv använder jag även en kompilation av XAMPP, och jag rekommenderar det starkt, väldigt lätt att komma igång med. Vill du skaffa dig en (gratis) DNS-tjänst rekommenderar jag DynDNS, de erbjuder både statiska och dynamiska DNS-tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycks fungera... Jag tror att jag kommer att gråta (w00t)

Jag vill tacka alla som hjälpt mig. Speciellt Satan

The connection has timed out

The server at 81.227.251.214 is taking too long to respond.

    *  The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few

          moments.

    *  If you are unable to load any pages, check your computer's network

          connection.

    *  If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure

          that Firefox is permitted to access the Web.

Och efter detta uttalande kommer jag inte hjälpa dig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...