Jump to content

Skamusik!


Mr.White
 Share

Recommended Posts

Jag kanske är helt uten men är det inte typ förkortning för SKAtemusik? typ millencolli, Goldfinger och sånt? isf jo visst deet går att lyssna på men det är lite för mainstreem klassat för mig...

MM, du är helt fel ute. Vetefan vad det är, men inte det iaf.. Eller är det jag som är helt fel ute? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske är helt uten men är det inte typ förkortning för SKAtemusik? typ millencolli, Goldfinger och sånt? isf jo visst deet går att lyssna på men det är lite för mainstreem klassat för mig...

Nja, SKAtemusik är de knappast. Men Goldfinger har faktiskt lite Ska-tendenser. Speciellt i låten Superman, typisk ska-rytm. Inte lyssnat så mycke på ska, men de är najst!

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SKA är väl en lite rockigare version av reggea, om jag inte är helt ute och åker bil =)

I mina öron låter de som en ganska bra beskrivning, reggae med lite mer fart i liksom :]

Ska är en afroamerikansk musikgenre utvecklad på Jamaica under slutet av 1950-talet. Musiken går i 4/4-takt och känns igen på den karakteristiska baktakt?en. En vanlig bandsättning är elgitarr, elbas, trummor, keyboard, sång, trumpet, saxofon och trombon.

Den ganska hetsiga skan utvecklades under 1960-talet till de långsammare musikstilarna rocksteady och reggae. Kring år 1980 fick skan ett uppsving när ett antal brittiska band blandade pop, ska och punk till en variant av ska som ibland kallas two-tone för att särskilja den från Jamaica-skan.

Ska-musiken brukar ibland delas upp i tre vågor, "waves" , den första, som är den tidiga jamaicanska skan, den andra som även kallas two-tone (efter det största skivbolaget under denna tid, two-tone records) och slutligen den tredje som den andra gradvis övergick i och pågår just nu. Skillnaden mellan de olika vågorna märks tydligt då de senare tenderar att vara snabbare och ofta är inspirerade av annan populärmusik såsom rock, pop och punk.

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Specials!!

...ska är bra...

Ännu ett 'The..' band att lägga till listan :(

Ska och ska..

Ska är en afroamerikansk musikgenre utvecklad på Jamaica under slutet av  1950-talet. Musiken går i 4/4-takt och känns igen på den karakteristiska baktakt?en. En vanlig bandsättning är elgitarr, elbas, trummor, keyboard, sång, trumpet, saxofon och trombon.

Den ganska hetsiga skan utvecklades under 1960-talet till de långsammare musikstilarna rocksteady och reggae. Kring år 1980 fick skan ett uppsving när ett antal brittiska band blandade pop, ska och punk till en variant av ska som ibland kallas two-tone för att särskilja den från Jamaica-skan.

Ska-musiken brukar ibland delas upp i tre vågor, "waves" , den första, som är den tidiga jamaicanska skan, den andra som även kallas two-tone (efter det största skivbolaget under denna tid, two-tone records) och slutligen den tredje som den andra gradvis övergick i och pågår just nu. Skillnaden mellan de olika vågorna märks tydligt då de senare tenderar att vara snabbare och ofta är inspirerade av annan populärmusik såsom rock, pop och punk.

toots and the maytals är bra, samt all annan reggae.. Nästan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på någon bra SKA-grupp/låt?

Beror på vilken våg,

förstavågsska : Judge Dread (älska hans Big Six och Big Seven), Jimmy Cliff, Madness mfl. (desmond dekker - shanty town -_- )

andravågsska: våra egna stoltheter från göteborg: USCB Allstars (www.uscb-allstars.com), från skåne Liberator, och från (?) Eskalator och även Kultiration (men dom spelar nästan rootsreggae)...

tredjevågsska: Reel Big Fish, Aquabats, mfl. Metalskaband: mighty Mighty bosstones <-- ett måste! :P

och nej, det är inte SKAte musik jag menade, utan ska.

och den beskrivningen från susning.nu låter precis som det musiikarbetet jag gjorde förra året :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...