Jump to content

Nationaldagen


berit
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 45
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Exakt. Men på det sistnämda är det lite fel, fast endå inte. Bara lite ihopblandat.

Sverige fick Norge genom kielfreden 1814, det var våran belöning för vårat lilla krig mot napoleone och kan ses som ett förlåt av dem större stormakterna för att vi inte fick tillbacka Finland ( <_< ) Norrmännen fick dock ganska stor självständighet och även en egen konstitution, vilket sverige också fick i samma veva, dessa gäller idag och är grunden till demokrati. En början så att säga.

Unionsdagen är 4 november då Karl XIII ( i norge Karl II) vart konung i Norge.

Deras hemska nationaldag betyder mycket för dom för att vi nästintill förbjöd den också. 1829 skickade Karl XVI Johan in soldater på firarna.

Och den 26 oktober lade Oscar II ner Norges krona.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tija - pingst är en frikyrklig högtid. där kan du prata om förtryck.. och att kalla sverige ett 'förtryckarland' visar bara hur dålig du är på att uttrycka dig eller hur dåligt påläst du är. sverige var en STORMAKT. ett land med landytor på platser där andra språk talades. på den tiden var det att härska eller dö som gällde runtom i europa. och nationaldagen handlar inte om att fira sveriges krigshistora..

Jag säger inte att jag firar pingst, men jag gillar att vara ledig... <_<

Och förtryck-grejen var ett direkt citat från min allvetande moder, så sluta whina... Stormakt eller förtryckarland, sak samma...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nationaldagen handlar överhuvud taget inte ett skit om stormakter. Med tanke på att Sverige var ett fattigt och knappast stort land den 6 juni när Gustav Vasa tågade in i stockholm och tog över riket. Han gjorde det rikt, men knappt större. Sen dem demokratiska regeringsformerna 1809-1974 också.

Om du vill vara ledig på pingst säg att du är kristen och ska fira. Det lärde jag mig av vän som är muslim att dom måste ha acceptera att man ska få vara ledig under religösa högtider.

Och en stormakt och ett förtryckar land är inte alls samma sak. Båda är subjektiva och uppfattas olika från människa till människa.

Redigerad av Europén
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...