Jump to content

Datorspel nyttigt?


xPisc
 Share

Recommended Posts

Det där med att barn som spelar tex. Manhunt och sedan går och dödar nån är sjukt... det är ju föräldrarnas ansvar. och spel är nyttigt, kollar bara alla på GTAsajten :P

*EDIT*

Jag är bland de bättre i klassen på engelska, har spelat dataspel sen ja va en liten bajskorv... 

Och jag spelade GTA som första spel när jag var 4 bast :lol:

Redigerad av valle-balle
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att barn som spelar tex. Manhunt och sedan går och dödar nån är sjukt... det är ju föräldrarnas ansvar. och spel är nyttigt, kollar bara alla på GTAsajten :P

*EDIT*

Och jag spelade GTA som första spel när jag var 4 bast :lol:

Började i 6 års åldern och sen har man innan dess lirat Sonic :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta BiA istället... MYCKET verklighetstrognare när det gäller omgivningen eftersom det finns flera bilder som är "exakt" kopierade från verkligheten :( . Och allt som är där finns eller har funnits på riktigt...

Eller varför inte battlefield 1942? Där lär man sig ju slagfälten var dom låg och vilket år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att lära sig historia från spel som call of duty, medal of honour, brothers in arms osv.. tor jag inte en sekund på. Visserligen kan man lära sig olika vapentyper, slagfält och årtal men det är ungefär allt.

Ofta bryr sig spel tillverkarna sig inte om att göra historiska efterforskningar överhuvudtaget, det finns ju förstås undantag om BiA men att säga att det är 100% historiskt korrekt är lögn. Man får inte heller glömma att det är USA som gör majoriteten av alla 2Vk shooters och kan därför förvränga en hel del till sin egen fördel.

I de flesta 2VK FPS är man en jänk soldat som däckar hur många Waffen SS soldater som helst med enbart gevärs kolven , gruppens moral är hög och man bara törstar efter "tyskt nazi blod". Sådant får mig att må illa.

I verkligheten förhöll det sig helt annorlunda, på väst fronten gick det ungefär 3 allierade soldater på en tysk, i stort sätt, kanske ingen bra jämföring men den får duga. Amerikanerna var inte så kaxiga som de påstår i alla glorifierade spel och filmer, utan moralen var tämligen låg i många fall. PGA av bristfällig utbildning och erfarenhet var de amerikanska soldaterna rätt dålig i närstrider jämfört med sina stridshärdade tyska motståndare, vilket inte syns alls i spel. Att amerikanerna överdriver med sina fordon är också något som jag stör mig på, i många spel är den Amerikanska stridsvagnen sherman till synes nästan oövervinnerlig och slår lätt ut Tiger efter Tiger, i verkligheten var det ombytta roller. Tigern med sin genomslags kraft sköt rätt igenom en sherman på ett rätt så långt avstånd medan shermanen måste kommer relativt nära för att göra någon skada. Men det amerikanska artilleriet och flygvapnet var något som Tyskarna fruktade.

Det väpnade SS är också något som framställs fel, Visst SS stod för genomförandet av jude förföljelserna och utrotningen, men att dra hela SS över en och samma kam är fel. De fanns massvis av stridande förband från de väpnade SS styrkorna " Waffen SS " Som stred som vanliga soldater på fronten bara att med aningen bättre utrustning och så hade de hårdare utbildning bakom sig, man får inte heller glömma att det inte enbart var tyskar som var med i SS. Utan det blev med tiden som en stor frivillig "armè" som man kunde gå med i, där fanns bland annat Fransmän, engelsmän, norrmän, finländare och till och med svarta. Bland annat Stig Cederholm Åsa Nisses skapare var med, om ni inte tror mig så besök http://www.axishistory.com/index.php?id=2726

Då man spelar call of duty som ryss och man upplever framryckningen genom Tyskland fram till Berlin lämnas alla massvåldtäkter på Kvinnor, och även på ungdomar som genomfördes av ryssarna helt bort. Visserligen kan man förstå de ryska soldaternas handlande med tanke på vad tyskarna gjort i ryssland under operation barbarossa som startade den 22 juni 1941, plus att den kommunistiska propagandan hade gjort sitt, sjäklart gäller det inte alla ryska soldater. Utan det var vanligen de som kom i den "andra vågen" som utförde dessa ohyggliga saker. De som var i den första vågen och fick ta alla smällar under fram ryckningen förstod att krigets hemskheter ochskå berörde de civila och hade förståelse för dem. Detta är något som inte ens veteranerna idag själva vill tala om. Men i det Tyska Wehrmacht innebar en våldtäkt arkebusering.

Ohyggligheter utfördes av båda sidor under 2 Vk det är något man inte kan komma ifrån. Men jag tycker att man inte skall blanda in den Tyska krigsmakten i Jude förföljelserna utan det ska hållas som en skild sak. Då granaterna regande ner och man låg och tryckte i sina skyttegravar sloddes man varken för Hitler eller Stalin utan för sitt eget och sina kamraters liv.

Jag är själv Finländare och som ni vet var ju Finland och Tyskland allierade under en tid. Och vi erhöll en hel del material och stridande enheter av dem. Det var bland annat tyska insatster som hindrade fronten från att kollapsa under ryssarnas sommar offensiv vid Tali ihantala 1944. Alliansen med tyskland var inte i politiskt syfte utan militärt och måste brytas i och med freden med Sovjet eftersom det var ett krav. Vilket resulterade i Lapplands kriget där finländare och Tyskar sloddes mot varandra.

Nu blev det en liten utsvävning, men det jag vill komma fram till är att man inte kan ta spel som historisk fakta, om man vill veta mera om 2VK finns det massvis med intressant litteratur som jag varmt kan rekomendera. Jag vill absolut inte trampa någon på tårna med detta inlägg utan endast försöka förklara hur det ligger till. Jag kan genast säga att jag inte försöker försköna kriget till varken tyskarnas, ryssarnas eller Amerikanernas fördel. Jag är absolut inte nazist eller något sådant utan har enbar 2Vk som ett intresse. Jag vill inte säga att 2Vk spel är dåliga tvärtom, de kan vara rätt underhållande, framför allt BF1942 men gör er själva en tjänst, ta dem inte som historisk fakta utan som underhållning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

....... Men det amerikanska artilleriet och flygvapnet var något som Tyskarna fruktade.

Det var iofs R.A.F (Englands flygvapen) som tyskarna fruktade, tror inte USA hade sitt flygvapen med i 2VK. Sen hade R.A.F iofs amrikanska piloter och amrikanska flygplan med sig.

Redigerad av Ace
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...