Jump to content

EMO (screamo, emocore)


dumbom
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har nyss registrerat mig på detta forum och undrar bara om det finns någon som har vetskap om vad emo är för någonting och om någon lyssnar på det.

Matchbook Romance, Bright Eyes, Thursday, Taking Back Sunday, <3

Vad är EMO?

Musiken! Till att börja med så är emo inte särskilt beroende av musiken, utan mer av texterna. Texterna ska vara känsliga, djupa & personliga. Till skillnad från senaste musiken från hitlistan, där de emotionella texterna är väldigt platta, "I love you very much!!1 Do you love me??+", det är på ett ungefär. Till skillnad från hitlistan-pop där texten är näst intill obefintlig, så spelar texterna i emokulturen större roll.

Det finns fler sub-genrer i emo, den första är emocore, som är emo baserat på hardcore (HC). känsliga texter med ösig musik, så att säga. Från början härstammar emo därifrån.

Screamo är som emocore, där man skriker istället för att sjunga.

Historia! Emo uppstod, i början av 80-talet då HC-banden sökte nya grejer att spela. Ett band som bildades var "Rites of Spring" som var ett punk-rock band men deras sångare sjöng på ett helt annorlunda sätt. Han använde sig av sina mest personliga känslor för att nå ut till publiken. Detta samtidigt som en ny våg av nya band som använde sig av mer lungna tempon och skönsång än hårda punk riff även fast punk influerade.

Ian Mackaye som var medlem i "Minor Threath" (deras mest kända låt: Straight Edge som startade hela straigth edge scenen) spelade i ett band som hette "Embrace" som spelade ett lite mer lugnare tempo och använde sig om än på ett annat sätt än "Rites of Spring" av personlighet.

Han startade senare "Fugazi" som också påverkat mycket.

Andra band som inte var så mycket emo men ändå uppkom ur splittringen av HC-scenen är band som "Gray Matter", "Ignition" och "Shudder to Think" och skulle också påverka emo scenen som växte fram.

Snart började band som bara siktade på själva "emo" grejen växa fram. Ett bra exempel är "Moss Icon", som använde sig av lungt tempo och en känslig och personlig sång. Inte alls lika punkig som "Rites of Spring".

Ur dom här banden har senare band baserat det mesta på.

På 90-talet växte nya band fram som skulle börja hela emo komersialiseringen. Ett känt band nu är "The Get up Kids" de använde sig av en lite mer känslosam uppbyggnad av sina låtar och startade hela den "nya" generationen av emo.

På senare tid har riktiga mainstream band som "Dashboard Confessional" och "Taking Back Sunday" växt fram och fått en stor del av den amerikanska befolkningen att missupfatta hela emoscenen.

Sen så vill jag helst undvika alla poster såsom "emo är gaymusik" i denna tråd. Tack i förhand.

Redigerad av dumbom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nån ge exempel på emoband som är populära idag.

Gruppen Bright Eyes, med sångaren Conor Oberst som frontfigur, är aktuell med två nya skivor, "I'm wide awake It's morning" och "Lifted or the story Is in the soil, Keep Your Ear to the Ground", som släpptes tidigare i år. En av mina favoriter, jag tycker verkligen att du ska ge honom ett försök. Dom är dom enda du nog kan hitta i en skivbutikskedja i Sverige.

Skivbolag: Saddle Creek

Förövrigt så finns det ett antal band i USA som är relativt stora, såsom "The Get up Kids", "Taking back Sunday" och "Dashboard Confessional".

Det är ganska svårt att få tag i alternativ musik (såsom EMO) på DC++, osv. Vill du hitta EMO så rekommenderar jag jag fildelningsprogram såsom "Soulseek" och "Limewire".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...