Jump to content

Skriv på mot....


Sir.Per
 Share

Recommended Posts

Det är rätt idiotiskt att slösa upp bensinen genom att elda upp den i bilmotorer. Det forskas alldeles för lite inom alternativa bränslen, antar jag iaf eftersom det inte har kommit nåt nytt revolutionerande.

Ifall skatten är för hög vet jag inte. Men det är bra att den ligger runt en tia iaf så det inte blir som i USA. Det ska kosta att köra bil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på Väte och Etanol. Etanol kan man ju förnya, det kan man inte med oljan.

Väte är det ämne som finns mest av i hela vårt universum, så det är ev bra drivskälla.

Bränslecellsbilar kommer man kunna "klocka". Alltså göra så den skickar fler volt på elmotorn. Å det är ju positivt! Dessutom ska man kunna seriekoppla två (eller fler) bränsleceller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det forskas alldeles för lite inom alternativa bränslen, antar jag iaf eftersom det inte har kommit nåt nytt revolutionerande.

Det är för att oljebolagen sätter sig emot. Samma sak som att man kan elda hampa istället för olja.

Bränslecellsbilar kommer man kunna "klocka". Alltså göra så den skickar fler volt på elmotorn. Å det är ju positivt! Dessutom ska man kunna seriekoppla två (eller fler) bränsleceller

Ja man får bara 1,3 volt ur en bränslecell så det är nästan nödvändigt med seriekoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för att oljebolagen sätter sig emot. Samma sak som att man kan elda hampa istället för olja.

Jupp, pengar styr allt. Dom stora oljebolagen är några av världens mäktigaste företag som råkar ha världens mäktigaste män vid rodret. Allt kommer gå väldigt långsamt så länge världen ser ut så här, vilket den alltid kommer göra.

------

Kanske ska kolla upp hur många oljebolagsdirektörer som medverkande på förra årets Bilderberg-möte? ^_^:lol:

Edit: John Browne var i alla fall där, nån hög chef på BP (Brittish Petroleum) tror jag.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Motorvärmare & glödstift från en diesel och alla problemen med kallstarter är ur världen.

Lite snabbt fakta om den etanolen som man kan köra alla bensinmotorer på.

85% etanol 15% bensin. ALLA bensin motorer går att köra på etanol, gräsklippare, mopeder, bilar osv. På bilmotorer med elektronisk insprutning så höjer man endast bränsletrycket, och voila! du har en etanolbil. På förknasar motorer slipar man om nålen, eller vad det nu va, är inte så hemskt insatt i etanolkonvertering av förgasare.

Ställer man om tändningen lite så är motorn god för mer HK med etanol i tanken :"> Jag ska själv etanolkonvertera en av familjens bilar, inte så svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Motorvärmare & glödstift från en diesel och alla problemen med kallstarter är ur världen.

Lite snabbt fakta om den etanolen som man kan köra alla bensinmotorer på.

85% etanol 15% bensin. ALLA bensin motorer går att köra på etanol, gräsklippare, mopeder, bilar osv. På bilmotorer med elektronisk insprutning så höjer man endast bränsletrycket, och voila! du har en etanolbil. På förknasar motorer slipar man om nålen, eller vad det nu va, är inte så hemskt insatt i etanolkonvertering av förgasare.

Ställer man om tändningen lite så är motorn god för mer HK med etanol i tanken :"> Jag ska själv etanolkonvertera en av familjens bilar, inte så svårt.

Man kan köra alla bilar på etanol men man måste då byta bränsleledningar mm och lite sånt smått och gott. Så det är nog inte så lätt som det låter. Men e85 är iaf mycket bättre än vanligbensin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan köra alla bilar på etanol men man måste då byta bränsleledningar mm och lite sånt smått och gott. Så det är nog inte så lätt som det låter. Men e85 är iaf mycket bättre än vanligbensin.

Det man måste köpa / byta är följande :

Bränsletrycksregulator, för att höja bränsletrycket. 600 :-

Ca 60 CM bränsleslang, inte nödvändigt, men om man vill placera bränsletryckarn på ett lättåtkomligt ställe så måste man ha mer slang. 20 :- ?

Nytt bränslefilter, då etanolen rensar bort alla avlagringar osv efter bensinen i slangarna, man bör också byta filtret igen efter ca 2 veckor. 100:ing?

Starkare bränslepump, behövs endast om man kör japanare, då deras pumpar är kända för att inte hålla måttet när man etanolkonverterar. Rekomenderar en pump från Volvo 240 / 740. Köper man lös en från skroten så går den väl på en 50-100 ;-.

Svårare är det inte, tar ca en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...