Jump to content

Starta server - ej ftp server


Wild_hawk
 Share

Recommended Posts

Tänkte starta en server för att ha hemsida på men får det inte att funka, tankade nått program som hette ABYSS WEB SERVER, verkade jätte bra när jag hade fått igång det. Var bara att lägga filerna i en mapp o de funkade när man skrev in ip'n men för andra funkade det inte. Jag är bakom en router är nog den som gör att det inte funkade, så vet nån hur jag ska lösa det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

För att ta reda på vilken IP-address du har utåt kan du använda något program eller gå in på whatismyip.com.

Vill du istället skaffa en address som alltid förblir samma, även när du byter ip, gör följande:

Börja med att registrera en dynamisk DNS-address (Rekommenderat: DynDNS). När du registrerat en address (t.ex. vigge.ath.cx) får du sedan ställa in så att den pekar mot din dator (Genom att ändra IP-addressen dns:en pekar mot). Detta kan göras antingen manuellt av dig genom att besöka inställnings-sidan för dns:en och uppdatera ip:t, eller automatiskt genom att låta en program uppdatera inställningarna åt dig när datorn ip-address ändras.

Det finns flera program som automatiskt uppdaterar dns:en, DynDNS.org har gjort i ordning en lista på program som stödjer deras tjänst.

Själv rekommenderar jag DynDNS-Updater, som jag själv använder tillsammans med DynDNS:s dynamiska DNS-tjänst.

Edit: Jaha, du hade alltså inte problem med att fixa en dns, utan det var i routern felet låg. Aja, låter denna miniguide ligga kvar utifall att någon annan skulle behöva hjälp.

Redigerad av vigge
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tankade nått program som hette ABYSS WEB SERVER

Du behöver inte ladda ner nåt. IIS finns inkluderat i Windows. Gå in på Kontrollpanelen-->Lägg till/Ta bort Program-->Lägg till/Ta bort Windows-komponenter och markera "Internet Information Services (IIS)". Lägg sedan in filerna i C:\Inetpub\wwwroot.

Måste man öppna just den? har redan en öppnad port till dc++ går det inte att bara ta servern igenom den?

Man måste öppna port 80 för att acceptera HTTP-anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ladda ner nåt. IIS finns inkluderat i Windows. Gå in på Kontrollpanelen-->Lägg till/Ta bort Program-->Lägg till/Ta bort Windows-komponenter och markera "Internet Information Services (IIS)". Lägg sedan in filerna i C:\Inetpub\wwwroot.

Man måste öppna port 80 för att acceptera HTTP-anslutningar.

Hm skumt hade inte de det där IIS, finns inte med när man väljer Lägg till/Ta bort Windows-komponenter

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ladda ner nåt. IIS finns inkluderat i Windows. Gå in på Kontrollpanelen-->Lägg till/Ta bort Program-->Lägg till/Ta bort Windows-komponenter och markera "Internet Information Services (IIS)". Lägg sedan in filerna i C:\Inetpub\wwwroot.

Man måste öppna port 80 för att acceptera HTTP-anslutningar.

Kan du skriva en lite guide för att få allt att funka med hjälp av IIS?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att du bör fortsätta med abyss. Det är betydligt enklare än apache. Men det du bevhör göra är precis som många säger, portforwarda port80 till den datorn med webservern på.

Har öppnat den men får det fortfarande inte att funka, nån som har abyss o i så fall kan säga hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska säga till routern att port 80 ska gå till den ipn som servern har. Då ska det funka.

Ok har gjort det, men nu står det att jag inte kan ha port 80 där för att den är uptagen med nått annat "the port is already used by another application", sen finns det två till portar som kör på port 80, ska jag öppna dem också? de heter DCS-1000 och DCS-2000

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon skriva noggrannt hur man öppnar port 80? Vore riktigt snällt.

Jag undrar också om någonkan beskriva hur man enkellt skapar en sida för uppladdning av filer med hjälp av abyss. Steg för steg alltså. Skulle också vilja få det beskrivet hur abyss-servern tar av cpu:n.

Tack på förhand!

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ladda ner nåt. IIS finns inkluderat i Windows. Gå in på Kontrollpanelen-->Lägg till/Ta bort Program-->Lägg till/Ta bort Windows-komponenter och markera "Internet Information Services (IIS)". Lägg sedan in filerna i C:\Inetpub\wwwroot.

Man måste öppna port 80 för att acceptera HTTP-anslutningar.

IIS finns bara på Pro-versioner av Windows (2000 Pro & XP Pro vad jag vet).

Dessutom är det olagligt (inte tillåtet) att tanka ner IIS om man inte fick med det. Tänkte bara om någon ville veta...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon skriva noggrannt hur man öppnar port 80? Vore riktigt snällt.

Jag undrar också om någonkan beskriva hur man enkellt skapar en sida för uppladdning av filer med hjälp av abyss. Steg för steg alltså. Skulle också vilja få det beskrivet hur abyss-servern tar av cpu:n.

Tack på förhand!

Du öppnar din branvägg och öppnar port 80, rtfm.

wild_hawk: du kan köra servern på typ 100 eller 200 eller vilken du vill, problemet är att man måste då skriva in :100 eller :200 efter adressen om man ska besöka sidan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm skumt hade inte de det där IIS, finns inte med när man väljer Lägg till/Ta bort Windows-komponenter

Vilken Windows har du? Om du har 95/98/NT måste du ladda ner "Windows NT 4.0 Option Pack", och installera PWS. Jag vet dock inte hur man hanterar det.

Om du har Windows ME finns det en guide här.

Det finns (om man ska tro vigge) inte heller med i XP/2000 Home.

Kan du skriva en lite guide för att få allt att funka med hjälp av IIS?

Guide för Windows XP/2000 Professional:

1. Stoppa in Windows-skivan (Har för mig att du kan skippa detta i 2000, men är inte säker).

2. Gå in i Kontrollpanelen.

3. Gå in på Lägg till/Ta bort program.

4. Därifrån, gå in på Lägg till/Ta bort Windows-komponenter.

5. Markera "Internet Information Services (IIS)"

6. Klicka på "Nästa".

7. Placera filerna du vill ha på servern i C:\Inetpub\wwwroot.

10. För att vara säker på att webbservern körs, gå in på Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Internet-tjänsthanteraren, klicka på din dators namn (antagligen det enda) i listan till vänster, och kolla på "Standardwebbplats". Det bör stå:

Tillstånd: Igång; IP-adress: * Alla otilldelade *; Port: 80.

11. Du kanske måste öppna port 80 i Windows-brandväggen.

12. För att gå in på servern från din egen dator, skriv http://localhost/. För att gå in på den från en annan dator i samma nätverk, använd 192.168.1.x-adressen.

Kan någon skriva noggrannt hur man öppnar port 80? Vore riktigt snällt.

Det är smått omöljigt, eftersom det är olika på alla routrar.

Jag undrar också om någonkan beskriva hur man enkellt skapar en sida för uppladdning av filer med hjälp av abyss. Steg för steg alltså.

Det går inte att enkelt (Med hjälp av HTML) skapa en sida för uppladdning. Man måste använda ASP, PHP, eller liknande. Och jag lovar, det är inte enkelt!

Dessutom är det fel att säga "med hjälp av abyss", eftersom det inte är med hjälp av servern som man skapar en webbsida, utan med en textredigerare.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...