Jump to content

Musik


Cortez
 Share

Recommended Posts

Såfort fort folk pratar t.e.x. om Hiphop(eller som det egentligen heter, rapp), så kommer folk med såna här intelligenta kommentarer.

"- Det är inte musik."

"- De bara rappar om droger, och deras horor."

"- Vem fan lyssnar på negerdunk..."

Jag tror många här känner igen sig, och de vet att de har skrivit det. Men många vågar inte stå för vad de har sagt/skrivit. Jag har även märkt att vissa människor gillar låten Eric Prydz - Call On Me.

Vad är detta för musik då? Ska detta vara musik? Det är inte vad jag påstår. Det enda jag hör i denna låten, är 3 ord.

"- CAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLL OOOOOOOOOOOONNNNN MEEEEEEEEEEEE".

Ja, mycket mening det var i det. Håller ni med? För övrigt, många techo/trance låtar har ingen mening dom heller. Dunk...dunk...dunk... Nån som skriker nåt som man aldrig kan tyda för de mumlar bara, och deras röst har förstärkts i en studio.

För övrigt, ni som kallar hiphop för "neger-dunk"? Ni vet att den mesta musiken härstammar från svarta, även om ni vägrar tro det, så är det så.

Det jag vill ha ut av denna topicen är att ni ska fatta att eran s.k "musik" inte har nån mening. Om vi t.e.x. kollar på Pop? De bara babblar en massa med lite larvig musik i bakgrunden, och babblar en massa saker som inte hör ihop för 5 öre. Och rock? Jag har hört rocklåtar, och jag har hört hårdrock, jag har hört metal, jag har hört allt. Och i det mesta jag lyssnat igenom har ingen mening alls. För att vara säker på detta har jag även suttit och kollat på lyricssidor, och läst igenom texten. Hittar ingen mening alls.

Så där har ni det, i hiphop, ni som säger att hiphop inte har nån mening. Well, så här är det. De flesta kända artisterna i deras kända låtar(som för övrigt är de enda ni lyssnar på) finns det ingen mening i. Det är samma sak i era musikstilar, alla de kända artisterna har ingen mening alls i sina texter. Men hiphopen kommer närmast denna punkten där det verkligen finns nån mening.

Så nu vet ni, alla sorters musikstilar(förutom trance/techno, klassisk...jazz kanske inte har nån mening heller, hårdrock? metal? Nej, de har ingen mening.) har mening, men för att förstå detta måste man verkligen fördjupa sig i den musikstilen, för att leta sig djupare i musikträsket, för att hitta den musiken som verkligen har nån mening.

Undantaget för att kända rappare, hade nån mening i sina låtar, försvann runt 1996-1997. Jag vet inte om jag förväntar mig några kommentarer här, men kommer de, så kommer de väl kritisera hur jag tänker. Men gör som ni vill, för jag kommer på det ena sättet eller andra, att ge igen.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 116
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

.meningen med all sorts musik oavsett stil är väl att skänka glädje till lyssnarna/skaparna..

Håller med. Skulle tippa så.

Har inget ont emot hiphop och allt det dock tycker jag inte om det, men jag brukar inte gå runt och säga typ "Duuuh, rapp suger!", finns ju tyvärr de som gör det. Men som alla här troligtvis och förhoppnigsvis vet så har alla olika smak och eftersom Sverige är ett fritt land får alla tycka som de vill.

Jag t.ex. ska kunna lyssna på rock utan att nån tönt ska komma och slå ur sig "Bah! Rock är bara oväsen!" eller om ni lyssnar på rapp ska de inte komma och säga "Omg lol hiphop är bara fjortismusik." och så vidare. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va bra, då är vi alla överens om att hiphop är den enda musiken med mening.

Heey! :ermm: Nu behandlar du ju de andra musikstilarna så som du inte vill att hiphoppen ska behandlas. Du säger att folk påstår att hiphop är utan mening och allt det. Men nu kommer du och säger att det är den enda med mening.

Alltså hur tänker du? Undrar jag seriöst egentligen. Alla musikstilar har sin mening. Om du så gärna vill slippa att höra folk som påstår att hiphop är dåligt och har sina dåliga sidor kan ju till att börja med du sluta påstå att de andra musikstilarna är kassa och är sunkiga. :ermm:

(Kasta sten i träkoja någon?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jävligt dum tråd. Uppenbart att du vill starta ett rock-versus-hiphop-krig, och det är så helvetes korkat så det inte är sant. Folks, lyssna på vad ni vill, tala om likasinnade om er musiksmak, live long and prosper.

Hiphop är musik, rock är musik, jazz är musik, techno är musik, pop är musik, allt med en rytm är musik. Ingen anledning att bråka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jävligt dum tråd. Uppenbart att du vill starta ett rock-versus-hiphop-krig, och det är så helvetes korkat så det inte är sant. Folks, lyssna på vad ni vill, tala om likasinnade om er musiksmak, live long and prosper.

Hiphop är musik, rock är musik, jazz är musik, techno är musik, pop är musik, allt med en rytm är musik. Ingen anledning att bråka.

Man kunde inte sagt det bättre själv! :o

*EDIT*

För att nu vara petig och så men, jag vill inte börja bråka och så men du säger att du har hört olika sorters rock, t.ex. "Hårdrock och metal".... ehm... är inte metal och hårdrock detsamma, vilket bevisar att du egentligen vet ganska lite inom den musiktypen?

Mycket av rocken har sina budskap och mening, och som metanolic sa är det främsta troligen för att den som lyssnar ska ha något att lyssna på och vara glad.

T.ex. svartrocken, som kommer med det "s.k." budskapet att man ska dyrka Satan. Hårdrocken hänger ofta ihop med krig, strider och kärlek... där har du en mening. HipHop (vad jag har hört.) handlar om, du förresten jag hoppar över det, jag vet inte mycket om den typen av musik och om jag säger det jag har uppfattat av det lilla jag har hört får jag säkert på skallen och världens fetkrig är igång här i tråden.

Jag undrar vilka rocklåtar du tittat på texterna och du inte hittar sammanhanget i dem, då de flesta rocklåtarna har en mening. T.ex. Sonata Articta som sjunger om en tjej som heter Dana eller något liknande.

Manowar? Sjunger om att släcka sin blodtörst, ut i krig, blablabla etc. Sevendust? Ehm jadu, tillit, svek, sjukdomar, död. och sånt. Ac/Dc? Sprit och gurls.

Placebo? Lovestories? :ermm:

Marilyn Manson? Svek, kärlek och död? Jadu, har nog gått igenom några exempel nu så det räcker.

Okej, kan inte låta bli att säga något om t.ex. hiphop också. :ermm: Tjá vad jag har hört handlar det om horor, världsherravälde och liknande grejer. :P Men som sagt har jag inte hört många låtar så vill inte säga så mycket om det. Jazz? Tjá, en hyfsad dansmusik? ;) Blues? Också gott till dans och vad jag vet så sjunger de väl om sorg och liknande.

Redigerad av AE_Dave
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jävligt dum tråd. Uppenbart att du vill starta ett rock-versus-hiphop-krig, och det är så helvetes korkat så det inte är sant. Folks, lyssna på vad ni vill, tala om likasinnade om er musiksmak, live long and prosper.

Hiphop är musik, rock är musik, jazz är musik, techno är musik, pop är musik, allt med en rytm är musik. Ingen anledning att bråka.

Bra sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår om du är sur över att folk tycker att hiphop bara är knark etc. Jag är ingen hiphop älskare men jag vet att det finns låtar med bra text.

Men det finns faktiskt rock som förmedlar budskap ska leta fram ett bra exempel :ermm: ...

Men visst finns det mycket musik som anses vara bra som inte har någon mening... Men ärligt talat så finns det ett par raplåtar som inte är dom djupaste heller.

Till sist, Man kan gilla en låt utan att ens bry sig ett skit om texten. T.ex. Mitt favoritband Slipknot... Dom förmedlar inte så djupa texter men musiken tycker jag är så jävla bra så jag tycker ändå om den.

Redigerad av Diezl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit intresant(stavning?) om MODsen hade låtit alla få bråka i en tråd om musik, och se var den till slut leder... Sen när alla har fått nog med att klaga på musik stilarna, så låser man tråden och slänger den i papperskorgen, sen kan man läsa den när man vill minnas hur jävla dum och patetisk man va när man klankade ner på alla andra musik stilar...

*Drömmer mig bort*

"Hiphop suger!! Bara en massa låtar om att döda och slå folk!"

"Rock är skit kasst! Man hör inte fan vad dom sjunger!!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jävligt dum tråd. Uppenbart att du vill starta ett rock-versus-hiphop-krig, och det är så helvetes korkat så det inte är sant. Folks, lyssna på vad ni vill, tala om likasinnade om er musiksmak, live long and prosper.

Hiphop är musik, rock är musik, jazz är musik, techno är musik, pop är musik, allt med en rytm är musik. Ingen anledning att bråka.

Ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...