Jump to content

Var ska jag lägga upp min stuntvideo?


Chs
 Share

Recommended Posts

Som ni ser behöver jag ingen host längre då filmen ligger på GTAsajten...

tänkte bara skriva hur jag gjort den eftersom många verkas sugna själva.

Jag kopplade PS2:an till mitt pinnacle PCTV rave kort, införskaffat för runt 300 kr på computercitys rea. eftersom jag skulle ha musik som bakgrund kopplade jag inget PS2-ljud till datorn men det kan man göra direkt till sitt ljudkort om man så vill.

För att spela in video på min dator använde jag VirtualVCR som är freeware (googla!!) och kan spela in i diverse upplösningar. Jag "fångade" videon i 720*576@25fps och i okomprimerad avi.

Eftersom okomprimerad avi tar ruggit stor plats så konverterade jag mina klipp till Xvid med jämna mellanrum. För detta använde jag programmet VirtualDub som också är freeware. Med virtualdub kan man göra en massa saker, ett ovärderligt program för många video-nördar. Med hjälp av det skar jag också bort de svarta kanter som blev på råmaterialet från VirtualVCR, ja la också på ett deinterlace filter för att få bort d horisontella linjer som syns på datorn men inte på tv:n.

Sen när jag hade allt mitt råmaterial (=91 klipp med div stunts) valde jag musik och började redigera ihop filmen. Detta gjordes med hjälp av Ulead Media Studio Pro 7.0 som inte kräver lika mycket inlärnig som Adobe Premier och kostar desto mindre. Om ni inte vill köpa har dom en trail version på deras hemmsida så ni kan prova på...

Så gick det till hur som helst... ni får tycka vad ni vill om slutresultatet. Jag är hyfsat nöjde eftersom det är min första film. Det kan oxå tilläggas att jag själv inte har nån PS2:a utan att jag fick låna ett tillsammans med san andreas under en viss tid. Detta gjorde att jag var tvungen att lämna tillbaka allt innan jag var klar med filmen vilket inte gav mig några "omtagningar", jag var fast med det material som jag hade hunnit spela in. Räknar med att göra ännu en film då mästerverket kommer till PC, då har jag nog också lärt mig hitta bättre i spelet så jag kan ha med ännu coolare stunts..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...