Jump to content

"Fjortisar"


MetoC7
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 81
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tycker att fjortisar är gulliga :rolleyes: Jag brukar kela med dom när jag tittar på TV.

Jag har en hemma, fast jag har ett problem; den äter inget. Jag mistänker att den börjar svälta lite, för att den har spottat ut allt jag har gett den. Detta har pågott under en längre tid. ;)

Vad äter dom? :P

Dom äter när ingen ser på, du behöver inte oroa dig... Hur mycket den än säger att hon inte hungrig så är hon antagligen det. Men du ska inte tvinga den.. Det gillar den inte. Den äter antagligen mitt i natten...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fjortis är en, oftast nedsättande, beteckning på någon (vanligen i de yngre tonåren eller puberteten) som beter sig omoget, osäkert, naivt och pubertalt. Fjortisen tar däremot varje chans att på olika sätt visa hur mogen, självsäker och vuxen han/hon är. Ordet fjortis syftar på fjorton år men det används i överförd mening även på lite äldre eller yngre personer som beter sig fjortisaktigt.

Det är viktigt att komma ihåg att fjortis inte är en ålder utan en livsstil. Begrepp som att vara "inne" eller "rätt", att "ha ett liv" och att vara "normal" är centrala för fjortisen. De här begreppen får antagligen nya namn från år till år eftersom fjortisar är lättpåverkade i sin natur.

Ordet kan också förklaras som: "fjortonåring som tror att han/hon är tjugo". Detta blir dock smått absurt när en fjortis är fyllda tjugo eller mer (något som i dagens ungdomsfixerade samhälle inte alls är ovanligt). Bra exempel på stereotypa fjortisar finns i Fucking Åmål (riktigt komiskt är att många av skådespelarna, av vilka ett noterbart exempel är Alexandra Dahlström som spelar Elin, betedde sig precis likadant som sina rollfigurer).

Oftast betecknar ordet flickor, men kan även användas på pojkar. Definitionen av vad som är en fjortis är olika i olika städer. I Karlstad till exempel är titeln "svåruppnåelig". Där krävs ett mycket utsvävat levene för att man ska kallas fjortis, medan i andra städer så klassas de flesta yngre tonåringar som fjortisar.

Ordet kan spåras till raggarslang från 1960-talet. Då i betydelsen (kvinnlig?) oskuld. "En tös som gärna ville men inte fick för att hon ej uppnått laglig ålder. Vanligen gav man dem en 25-öring och bad dem ringa när de fyllt 15." Fjortiskulturen är fortfarande sammankopplad med raggarkulturen, särskilt i landsorten, där de kvinnliga fjortisarna tycker att raggarna är mycket "tuffa".

Jämför: kicker, penta, poptjej

Sätt att känna igen en fjortis:

En fjortis är aldrig själv medveten om att han eller (kanske vanligare) hon är en fjortis och kommer (skrikande) att förneka det. Fjortisar har en stor övertro i sin mognadsgrad och är övertygade om att de beter sig vuxet.

Deras språk är fullt med utfyllnadsord som liksom, ba, va - både talat och i skrift. Skriftspråket följer sällan svenska skrivregler, är ganska svårt att läsa och gärna späckat med utropstecken och smileys eller utrop som *puss* och *kjamiz* (se lunarstavning). Detta är vanligast bland tonårsfjortisar, de som inte växer ur beteendet lugnar sig ofta i högre ålder, åtminstone när de är bland ickefjortisar.

Den viktigaste principen är att vara häftig, gärna på ett banalt eller kitschigt sätt. Att vara udda är en dödssynd. Vad som är inne definieras av veckotidningar, såpor och reklam. Stockholm och rådande stockholmsmanér är självklart alltid inne. Nokias senaste telefoner är ett bra exempel på vad som tilltalar fjortisar.

Fjortisen tror att folkölspimplande hemma hos en kompis/ute i någon park räknas som att "gå ut".

Fjortisar har starka känslor och skäms inte för att skylta med dem. Det är därför inte helt underligt att de anammat sydeuropéers traditionella kindpussar, ett fenomen som annars är mycket ovanligt förekommande i Sverige.

Ordet fjortis kan uttalas antingen fjoortis, fjåårtis eller fjorttis; förmodligen är det regionala skillnader. På senare tid har även benämningen fjorsk dykt upp.

Exempel på avledningar:

fjortisdisco

fjortisfylla

fjortispop

fjortismobil

Ordet "fjortig" avser en som är just en fjortis.

Se även /diskussion.

Elak Kille [förklarar]

---

Fjortisen (homo sapien fjorticus).

Är ett flocklevande djur som ofta syns vid skymning kring McDonalds, ibland även sybillagrillar, i stora gäng.

Hanarna känns igen på sitt tuppliknande läte och rödprickiga ansikte där jakten på den mest IQ-befriade tjejen börjar med att spela upp sin senaste ringsignal på mobilen. Honorna känns igen på sina översminkade, konstgjorda utseenden och rosa stringtrosor som hänger strax under armhålorna. Byxor i barnstorlekar är ofta vanligt.

Fjortisen kan upplevas som ett mycket störande djur då de under sin vandring genom samhället kan utstöta sig höga parningsläten. Ofta i form av svordomar så som t.ex: Tönt. Hora osv. Antalet av dessa djur har ökat markant på senare tid vilket har lett till en het diskussion om det är möjligt att börja skjuta delar av populationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En normal människa för mig är då inte en fjortis kan jag då säga. (w00t)

Men hur definierar man egentligen normal? Att vara social är normalt, de flesta är normala. Att gilla sport är normalt, att gilla sex är normalt. Allt detta är ju vad majoriteten gillar. Jag är inte social, därmed inte normal. Inte för att jag skulle vara det annars heller, men ändå :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...