Jump to content

Bästa spelet den gångna generationen?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Kom på att det vore kul med en sånhär tråd efter att ha gjort GOTY-tråden. Med både PS4, Xbone, Wii U här och PS3, 360 och Wii på väg ut kan det ju vara kul att diskutera ens favoritspel under den konsolgeneration som gått. Detta är ingen egentligen omröstning (om ni inte så vill) utan bara för lite halvnostalgisk diskussion.

Med den "gångna generationen" menas spel släppta på PS3, 360, Wii och även PC under perioden november 2005 tills november 2013 (i år) och helst spel anpassade speciellt för den teknik dessa konsoler hade att erbjuda.

- - -

Min röst går till Fallout: New Vegas. Det talas ganska orättvist om detta spel som om det bara vore expansion till Fallout 3, men efter att ha spenderat 100+ timmar i det anser jag inte bara att det är ett betydligt bättre spel utan också betydligt mer än så. För mig blev det uppbenbart bara några timmar in att Obsidians designfilosfi skiljer sig avsevärt mycket från Bethesdas. Dels för att Obsidian fokuserar mer på RPG-elementen och dels för att de till stor del består av utvecklarna till de första Falloutspelen. Denna skillnad är enligt mig kritisk då världen som presenteras i New Vegas är mycket mer trovärdigt uppbyggd och även mer intressant genom att dess komponenter hör ihop på ett meningsfullt sätt, både genom att de samhällen och grupper som presenteras lever i symbios och inte i ett vakum och oftast har en genomtänkt historia bakom sig. Men det som verkligen lyfter detta element till en helt annan nivå är hur spelet låter spelaren samspela med detta. Spelet integrerar interaktioneran med världen och dess sociala grupper otroligt väl både spelmässigt och berättarmässigt. New Vegas är en av få AAA-titlar som valt att undvika "gott mot ont" klyschan, som de flesta av oss numera skulle kunna spela igenom i vår sömn, och låter istället spelaren bedöma vem, vad och vilka ideal som är värda att slåss för. Rent spelmässigt så har Obsidian gjort få men meningsfulla ändringar i det system som Bethesda utecklade för Fallout 3, vilket ger själva rollspelandet mer variation. Det känns verkligen som du kan spela igenom New Vegas flera gånger med olika karaktärer och ha helt olika upplevelser alla gångerna. Simpla förändringar såsom att perks bara ges ut varannan nivå, snålare XP, DT-funktionen på utsyrsel och skydd och hur de skills man investerat i ofta kan påverka hur konversationer utspelar sig gör verkligen skillnad. Questerna är ytterst intressanta och kan mer än ofta lösas på mer än ett sätt och har dessutom ofta anknytning till huvudquesten samt världen och dess grupper själv som jag tidigare talade om. Som grädde på moset hålls dessutom allt detta upp av underbart bra skriveri/manus, bland det bästa jag stött på i spelväg.

New Vegas är helt enkelt ett spel som erbjuder en ypperlig spelupplevelse inte bara i kombination med första klassigt världsbyggande, utan är också ett verk där båda dessa komponenter samspelar med varandra på ett meningsfullt sätt. Något som jag dagligen drömmer om men sällan får se. Och New Vegas bemästrar det - det är ett sant mästervärk. Därför anser jag att detta är den sjunde generationens bästa spel.

Om ni är mer intressade av New Vegas och vad som definerar det som så mästerligt rekommenderar jag dessa filmklipp:

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...