Jump to content

Det otäckaste ögonblicket i ditt liv?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Vet ej om jag kan ranka det som otäckaste, men jag kommer ihåg förra vintern när jag körde firmabilen.

En morgon efter att det snöat ganska rejält på natten, och drivit ut på vägen så körde jag ganska lugnt, cirka 50 på 70-väg.

Så plötsligt i en lång högerkurva kommer en gammal SAAB 9000 rattad av en äldre man, han upptäcker att det drivit över ganska ordentligt på hans sida om vägen, och håller därför väldigt långt in mot mitten, över på mitt körfält.

Han varken saktar in eller visar någon hänsyn till att jag just kör på den filen han svänger in på.

Så jag girar åt höger, dvs ut från vägen för att inte frontalkrocka med SAABen.

Framhjulet skär ner i snön och vidare.

Så bilen ligger till 3/4-delar i diket där den satt sig i snön.

SAABen åker vidare och försvinner, tyvärr hann jag aldrig ta regnummer.

Det passerar en traktor så vi försöker dra upp bilen, men det var helt omöjligt.

Vi bestämmer att lämna bilen där för dagen, jag var ju trots allt på väg till jobbet.

Min svåger skjussar mig till stan och jag infinner mig på jobbet med en grym ångest.

Efter jobbet kollar jag upp bärgning, 1500 kr minst..

Jag och min svåger bestämmer oss för att göra ett försök till med hans traktor, och testa skotta bort lite snö, om det kanske hjälper mer.

Just när vi anländer så passerar en gigantisk lastbil som har en grävmaskin på släp.

Han stannar bredvid oss, vevar ner rutan och frågar med en väldigt bred kalixmål om vi behöver hjälp. Självklart svarar jag!

Jag kopplade på bogserlinan och satte mig i bilen. Plopp så stod man på vägen igen, klev ur bilen och kopplade lös bogserlinan från lastbilen och så åker han vidare.

Jag gör en handgest som tack, utifall han tittade i sidospeglarna, sen går jag direkt och inspekterar fronten på bilen...

Lite plastskador bara, inget allvarligt. Lättad sätter jag mig i bilen och vänder hem igen medans svågern vänder traktorn och åker hem med den.

När jag var hemma ringde jag chefen och berättade vad som hänt, han sa att det inte var någon fara.

"Bilen är ju trots allt försäkrad, och det är ju det plasten är till för".

Jag sov gott den natten, men har fått avsky för gubbar i SAAB 9000.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just när vi anländer så passerar en gigantisk lastbil som har en grävmaskin på släp.

Han stannar bredvid oss, vevar ner rutan och frågar med en väldigt bred kalixmål om vi behöver hjälp. Självklart svarar jag!

Hehe, sent förra vintern blåste jag också ned i diket när jag var uppe i Åre (med morfars bil dessutom...). Det var sjukt halt på vägen och som vanligt så var den plogad så långt ut att man trodde vägen var bredare än vad den egentligen var så när jag mötte en V70 som inte väjde för fem öre så satt man som smäck i snön... Som tur var så kom det en timmerlastbil körandes bara fem minuter efter att jag kört ned och han erbjöd sig att dra upp mig, och jäklar vad lätt det gick. Bilen flög nästan upp. :P När jag väl var uppe gick jag ur bilen för att tacka honom så hjärtligt varpå han yttrar att det "Var på fitthåret men nog fan gick det bra i alla fall" och skrattade. Självklart med en skön dialekt!

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Jag tycker att detta är en alldeles för intressant tråd för att den ska glömmas bort, så jag gör det rätta och drar upp den igen.

Ötäckaste ögonblick? Det är svårt. Det var rätt otäckt när jag fick höra att min pappa hade dött. En annan otäck sak var när man blev väckt på ett mentalsjukhus och var bakfull och visste inte vad man hade gjort för att hamna där. Det kom visserligen tillbaka relativt snabbt men det var likväl otäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att detta är en alldeles för intressant tråd för att den ska glömmas bort, så jag gör det rätta och drar upp den igen.

Ötäckaste ögonblick? Det är svårt. Det var rätt otäckt när jag fick höra att min pappa hade dött. En annan otäck sak var när man blev väckt på ett mentalsjukhus och var bakfull och visste inte vad man hade gjort för att hamna där. Det kom visserligen tillbaka relativt snabbt men det var likväl otäckt.

...Vad hade du gjort?

Och vart var du? PIVA?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...