Jump to content

Laptop 3-6000 SEK


chucky.swe
 Share

Recommended Posts

Halloj! Funderar på att köpa mig en laptop :) Har absolut ingen som helst kunskap om bärbara, men har väl åtminstone hittat ett par objekt som ser intressanta ut.. Har egentligen en maxbudget på 5000 men kan sträcka mig till 6000 om det ger en riktigt bra prestandaskillnad.

Har tittat på den här i 6000-kronors klassen och den här här som kostade runt 5000 kronor

Frågan är väl då vad som "lönar" sig mest att köpa i mån av prestanda per krona? Egentligen så skulle jag köpa denna för 3000.. Ja, ni ser! Jag vet egentligen inte vad jag vill ha för dator, vad gör jag då? Kollar på en hel del film, och har en förkärlek till 720p formatet. Spelar inte speciellt mycket heller, det har jag en stationär dator till. Gillar dock att ha snabbheten och möjligheten till att kunna göra det. På den bärbara datorn jag använder just nu kan jag spela SimCity och CS:S utan några problem men jag spelar inte speciellt mycket alls.. Frågan är dock kanske om inte MSI:n för ~6000 är overkill. Nåväl, gillar att ha en snabb dator där jag kan surfa, kolla på film och ja, ha en snabb dator i överlag.

Frågan blir då, ska jag köpa en billig dator och hoppas på att det mättar "mina behov" eller riskera att köpa en dator för massor av pengar och inte ha någon direkt användning av den? Är också väldigt tacksam för andra tips om bärbara datorer som passar de "krav" jag har. 3-6000 är prisområdet jag kan tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dator 1: Bra CPU, då menar jag bra. GPU inte direkt bra.

Dator 2: Bra GPU, jag har en likadan till min spellaptop! och den har aldrig svikit! Det räcker och blir över till att spela! Notera att dator 1 är ännu bättre! GPU verkar inte finnas ännu i listan, inga uttalanden kan göras. 'som att köpa räven i javaddetnuheter'

Dator 3: Kan inget om AMD cpu men på samma sida som grafikkorten finns även CPU, någonstans. Grafikkortet är inget direkt att hurra över.

Allt handlar om vad du vill göra, Köp en i3 ifall du vill ha en snabb dator. Grafikkort är hemskt svårt att avgöra vad som klarar CS:S! Är helt enkelt svårt att jämföra GPU på bärbara.

Köper du en Acer får du mycket för pengarna (men Acer är inte direkt kända för kvalité (finns undantag i vissa serier, vilka vet jag dock inte))

Lista där du kan jämföra grafikkort: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-310M.22439.0.html

Datorer:

Dator 1: Denna kostar 6300, Har en bra CPU, ett GRYMT grafikkort, du kan spela alla nya spel på medium. Har en likadan som i princip är högre klockad. Denna är dock overkill för dig.

Orkade inte söka mer :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Datorer:

Dator 1: Denna kostar 6300, Har en bra CPU, ett GRYMT grafikkort, du kan spela alla nya spel på medium. Har en likadan som i princip är högre klockad. Denna är dock overkill för dig.

Orkade inte söka mer :(

Okej! Låt oss bortse från att den är "för mycket"

Hur fungerar den batterimässigt, hur är byggkvalitén, touchpad/tangenter osv? Är skärmen bra och inte minst; är ljudet bra.

Tack för att du tog dig tid! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Låt oss bortse från att den är "för mycket"

Hur fungerar den batterimässigt, hur är byggkvalitén, touchpad/tangenter osv? Är skärmen bra och inte minst; är ljudet bra.

Tack för att du tog dig tid! :)

Kanske var lite otydlig men menade grafikkortet. Har ungefär samma komponenter men en Asus (som för övrigt är jävligt bra kvalité (den jag har)).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...