Jump to content

IDE enheter saknas


Joe Dirt
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jo, nu är det så att beta versionen av Windows 7 har slutat fungerat och jag har blivit tvungen att ominstallera datorn till Vista tills vidare. Problemet som har uppstått är att ibland när jag ska starta upp min dator så känner den inte alltid igen alla IDE-enheter. Då menar jag en hårddisk (den med operativsystemet på) och en DVD-läsare. Det är totalt random när dom fungerar eller inte, spelar ingen roll om jag har olika boot inställningar igång eller om jag kopplar bort dom/byter kablar. Dom fungerar helt enkelt när dom känner för sig, hur kan detta vara? Ursäkta om jag är otydlig men jag är sjuk och kan inte tänka fritt.

Anyway, tack i förhand för all hjälp!

P.S. Jag har en hårddisk via SATA också, vet inte om det spelar någon roll men kanske behövs. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jo, nu är det så att beta versionen av Windows 7 har slutat fungerat och jag har blivit tvungen att ominstallera datorn till Vista tills vidare. Problemet som har uppstått är att ibland när jag ska starta upp min dator så känner den inte alltid igen alla IDE-enheter. Då menar jag en hårddisk (den med operativsystemet på) och en DVD-läsare. Det är totalt random när dom fungerar eller inte, spelar ingen roll om jag har olika boot inställningar igång eller om jag kopplar bort dom/byter kablar. Dom fungerar helt enkelt när dom känner för sig, hur kan detta vara? Ursäkta om jag är otydlig men jag är sjuk och kan inte tänka fritt.

Anyway, tack i förhand för all hjälp!

P.S. Jag har en hårddisk via SATA också, vet inte om det spelar någon roll men kanske behövs. :P

Har precis samma problem, min IDE hittas inte heller, eller, den dyker upp i enhetshanteraren men man kommer inte åt filer osv. på den.

EDIT:

Hittade en losning pa mitt problem nu, om du ser disken i enhetshanteraren, hogerklicka pa Computer i startmenyn och sedan manage, dar inne hogerklickar du pa Disk Management och sedan Rescan Disks, sedan nar du ser harddisken dar sa hogerklickar du pa den och trycker Change Driver letter and Paths, och byter sedan vilken bokstav som disken ska sta pa.

Vet inte om detta loser ditt problem, men fungerade for mig. (Har inte fixat svenskt sprak annu :ermm: )

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...