Jump to content

Markus Krunegårds två andra-album


Tweak
 Share

Recommended Posts

Ja, Markus Krunegård släppte ju tidigare i år, närmare bestämt den 14 oktober, två skivor - Lev som en gris, dö som en hund och Prinsen av Peking. Det berodde väl dels på att Markus är jävligt kreativ men kanske var det också en del i ett pr-trick. "Lev som en gris.." beskrivs som "suggestiv, progressiv och mastig" medan Prinsen av Peking är "en lyxig och skamlöst utåtriktad" platta. På de beskrivningarna låter det ju som att PaP är värsta sellout-plattan och Lev som en gris svår och djup, och så är ju kanske inte riktigt fallet. Hursomhelst

Vilken är bäst? (Har ni inte lyssnat på båda kan ni ju köra igenom dem för den här trådens skull)

Jag tycker tyvärr inte att någon av dem är i närheten av Markusevangeliets klass men ska jag välja en av dem är det helt klart Lev som en gris, dö som en hund. I motsats till vad många tror är inte hela PaP producerad av Mauro Scocco, bara Hela livet var ett disco och Dålig på vardag vilket innebär att han inte kan beskyllas för att den skulle vara sämre, men just de låtarna känns väldigt b och vissa andra spår är nästan skamlöst dåliga. Isande diskant, till exempel, med de där 80-talsljuden som hela tiden kommer i refrängen, de är hemska. Enda behållningen är väl Hollywood Hills men som någon nämnde någonstans (tror det var ärrtvå) känns det som man produktionsmässigt hade kunnat göra mycket mer av den.

Då är Lev som en gris, dö som en hund mycket jämnare och mindre catchy basgångar och jobbiga trumpetspår. Titelspåret är riktigt bra och bortsett från Ge mig ingen vit skit, ge mig afrobeat känns den seriösare och mer genomarbetad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...