Jump to content

2.1 Surround Sound System


Tux
 Share

Recommended Posts

Jag har nyligen installerat ett 2.1 Surround System till datorn och nu undrar jag om jag har rätt inställningar. Varför jag just frågar är för att det känns som om Sub-woofer inte släpper ut den där härliga basljudet. Dem här inställningarna har jag just nu:

8p7a3brilj89.jpg

k0siuf020mjz.jpg

cd28lvs0cfdb.jpg

Jag har också både S.W och Treble på högsta +.

Har jag rätt eller fel inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen installerat ett 2.1 Surround System till datorn och nu undrar jag om jag har rätt inställningar. Varför jag just frågar är för att det känns som om Sub-woofer inte släpper ut den där härliga basljudet. Dem här inställningarna har jag just nu:

*BILDER*

Jag har också både S.W och Treble på högsta +.

Har jag rätt eller fel inställningar?

Är basen separat kopplat?

Vad stödjer ditt ljudkort?

first one to answer :whistling:

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, basen är separat kopplat skulle jag tro :whistling: .

Jag vet dock inte vilket ljudkort jag har, det står bara NVIDIA nForce Audio Codec Interface

Hehe, Det jag menar är. Hqar basen en egen koppling till datorn eller går alla ihop i samma sladd?

Då är det väl ett intregrerat ljudkort. Borde stå på Nividias Hemsida om inte annat...

Andledning att jag frågar är att jag tror så här.

Basen, Fram-, Bak- och center måste ha en egen sladd in i datorn för att man ska kunna utnyttja det fullt ut surround.

Och i ditt fall, Basen ska vara separat kopplat. Nu kan jag ha fel. Men på våra hemma bio system så lyder denna regel. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, Det jag menar är. Hqar basen en egen koppling till datorn eller går alla ihop i samma sladd?

Då är det väl ett intregrerat ljudkort. Borde stå på Nividias Hemsida om inte annat...

Andledning att jag frågar är att jag tror så här.

Basen, Fram-, Bak- och center måste ha en egen sladd in i datorn för att man ska kunna utnyttja det fullt ut surround.

Och i ditt fall, Basen ska vara separat kopplat. Nu kan jag ha fel. Men på våra hemma bio system så lyder denna regel. :whistling:

Alla högtalarna går in i en reciever med separata sladdar. Dvs, den ena högtalaren har sin egen sladd som går in i en Reciever (heter det så?). Samma sak gäller den andre högtalaren. Och samma sak gäller Sub-woofern, den går in i en reciever i en separat sladd. Sen så går den här "recievern" in i datorn.

post-9333-1199145798_thumb.jpg

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara går en enda sladd till datorn så är det inte datorns inställningar det är fel på. Recievern får bara en stereosignal in och det är dens egen uppgift att dela ut signalen till subwoofern. Titta i recieverns manual och lite sådant så ska det nog bli bra.

Och equalizer-inställningen du har gjort kommer nog bara låta skräp. För bastungt blir det, ingen balans i ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...