Jump to content

Final Fantasykonsert i Stockholm


Crusader
 Share

Recommended Posts

Distant Worlds: music from FINAL FANTASY

Final Fantasykonsert i Stockholm

Square Enix kommer som en del av spelserien Final Fantasys tjugoårsjubileum att hålla en konsertturné kallad Distant Worlds: music from FINAL FANTASY. Den två timmar långa konserten kommer att bestå av musik komponerad av Nobuo Uematsu och vara dirigerad av Arnie Roth.

Dess premiär kommer att ske i Stockholm den 4:e december detta år. Därefter kommer konserten att hållas på andra platser runtom i världen, näst i tur står Chicago den 1 mars.

Följande musikstycken är just nu plannerade att vara med, dock är programmet ännu inte helt fastställt:

FINAL FANTASY series: Main Theme, Swing de Chocobo

FINAL FANTASY I-III: Medley

FINAL FANTASY III DS: Opening

FINAL FANTASY IV: Theme of Love

FINAL FANTASY V: Dear Friends

FINAL FANTASY VI: Opera "Maria and Draco"

FINAL FANTASY VII: One-Winged Angel, Opening - Bombing Mission, Aerith's Theme

FINAL FANTASY VIII: Liberi Fatali, Fisherman's Horizon, Love Grows, Don't be Afraid

FINAL FANTASY IX: Vamo' Alla Flamenco

FINAL FANTASY X: To Zanarkand

FINAL FANTASY XI: Memoro de la Stono - Distant Worlds

Premiären hålls som sagt i Stokholm den 4:e december klockan 20:00, och platsen är Stockholms Konserthus (Stora salen) där Kungliga Filharmonikerna kommer att framföra den omtyckta spelmusiken.

Under konserten kommer även minnesvärda sekvenser och scener från spelserien att visas upp på skärmar i salen.

Efter konserten hålls också en speciell "Meet & Greet" där fansen får en chans att träffa Nobuo Uematsu och Arnie Roth. Biljetter till detta evenemang säljs dock separat.

I samband med konserten släpps CD-skivan Distant Worlds: Music from Final Fantasy, som är inspelad av Kungliga Filharmonikerna under ledning av Arnie Roth, för första gången.

Mer information finns på hemsidan för Distant Worlds: music from FINAL FANTASY och Stockholms Konserthus sida för konserten.

Biljetter till konserten finns att boka hos Ticnet.se för 390 till 485 SEK, och biljetter för "Meet & Greet" finns att boka hos Ticnet.se för 150 SEK.

Nån mer som ska dit? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Du såg inte mig, alltså. Jag såg inte dig heller kan jag säga.

Förmodligen inte, jag kom dit så jävla sent p.g.a. inkompetenta kypare som vägrade komma med notan när man frågade. Annars kanske du såg mig efter pausen? Jag var idioten som hoppade upp och satte sig på scenen oerhört diskret.

Anyhoo, mycket bra konsert. Nobuo Uematsu är en glad liten japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kräver recension. ^_^

Yes, Sir! :shifty:

Distant Worlds: music from FINAL FANTASY - 10/10

4/12 - Stockholms Konserthus

Bättre än så här kan det inte bli. Nobuo Uematsu's fantastiska musik spelad av den Kungliga Filharmonika orkestern. Dessutom hade de spelat in en skiva av musiken på Konserten som man kunde köpa där. Som om det inte räkte så kunde man skaka hand med Nobuo Uematsu själv och få hans autograf.

Att träffa Nobuo Uematsu har varit ett av mina livs mål så det var en otroligt stor grej.

Musiken vet alla ni som hört den, hur otroligt fantastisk den är. Ingen tvekan om att Nobuo Uematsu är världens bästa kompositör.

Ni som inte känner till hans musik borde pröva den. Även om ni aldrig spelat Final Fantasy spelen eller ens är intreserade av spel så är hans musik helt fantastisk.

Konserten var väldigt känslosam och mycket bra spelad. Speciellt med tanke på vilken liten tid de haft att öva. Fina videoklipp från spelen medans musiken spelades som också gav stora känslor.

Och jag har då aldrig sett så många långa aplåder som när Nobuo Uematsu kom ut på scen. Ärligt talat, konserten blev försenad pga aplåderna som måste ha varat i 20 min.

Väldigt intresant att det var Stockholms Konserthus som tog insiativet och skapade den här konserten och skivan.

Jag missade den där idioten som hoppade upp på scenen för jag han precis tillbaka när musiken började eftersom jag köpte skivan i pausen. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, Sir! :shifty:

Distant Worlds: music from FINAL FANTASY - 10/10

4/12 - Stockholms Konserthus

Bättre än så här kan det inte bli. Nobuo Uematsu's fantastiska musik spelad av den Kungliga Filharmonika orkestern. Dessutom hade de spelat in en skiva av musiken på Konserten som man kunde köpa där. Som om det inte räkte så kunde man skaka hand med Nobuo Uematsu själv och få hans autograf.

Att träffa Nobuo Uematsu har varit ett av mina livs mål så det var en otroligt stor grej.

Musiken vet alla ni som hört den, hur otroligt fantastisk den är. Ingen tvekan om att Nobuo Uematsu är världens bästa kompositör.

Ni som inte känner till hans musik borde pröva den. Även om ni aldrig spelat Final Fantasy spelen eller ens är intreserade av spel så är hans musik helt fantastisk.

Konserten var väldigt känslosam och mycket bra spelad. Speciellt med tanke på vilken liten tid de haft att öva. Fina videoklipp från spelen medans musiken spelades som också gav stora känslor.

Och jag har då aldrig sett så många långa aplåder som när Nobuo Uematsu kom ut på scen. Ärligt talat, konserten blev försenad pga aplåderna som måste ha varat i 20 min.

Väldigt intresant att det var Stockholms Konserthus som tog insiativet och skapade den här konserten och skivan.

Jag missade den där idioten som hoppade upp på scenen för jag han precis tillbaka när musiken började eftersom jag köpte skivan i pausen. <_<

Åh, vad jag önskar att jag var där! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, Sir! ^_^

Distant Worlds: music from FINAL FANTASY - 10/10

4/12 - Stockholms Konserthus

Ärligt talat, konserten blev försenad pga aplåderna som måste ha varat i 20 min.

Väldigt intresant att det var Stockholms Konserthus som tog insiativet och skapade den här konserten och skivan.

Överdriv inte, lol.

:shifty:

Och det var absolut inte enbart Konserthusets initiativ. Arnie Roth har ju gjort en massa också. Dessutom har även två andra symfonier framförts där med Arnie Roth, nämligen PLAY! (två år). Och det är klart att Konserthuset vill ha sånt, det lockar ju ungdomar som de senare hoppas ska fastna för klassisk musik så att de tjänar mer pengar på fler besökare <_<

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Arnie Roth hade tagit kontakt med Konserthuset och sagt att han ville göra en konsert med musik från Final Fantasy XI. Konserthuset ville isdtället att han skulle göra en Konsert med musik från alla Final Fantasy spelen vilket också blev slutresultatet efter att de diskuterat fram idén. Resultatet från det hela blev en Nobuo Uematsu-konsert med det bästa av hans musik.

Men visst, Arnie Roth hade en stor del i det hela också men det igentligen ända som var kvar från hans orginal idé var namnet på konserten och stycket från FF11.

Konserthuset satsar mycket på annorlunda originella idér, jag har aldrig uppfattat det som att de är så intreserade av att käna pengar för pengars skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Arnie Roth hade tagit kontakt med Konserthuset och sagt att han ville göra en konsert med musik från Final Fantasy XI. Konserthuset ville isdtället att han skulle göra en Konsert med musik från alla Final Fantasy spelen vilket också blev slutresultatet efter att de diskuterat fram idén. Resultatet från det hela blev en Nobuo Uematsu-konsert med det bästa av hans musik.

Men visst, Arnie Roth hade en stor del i det hela också men det igentligen ända som var kvar från hans orginal idé var namnet på konserten och stycket från FF11.

Konserthuset satsar mycket på annorlunda originella idér, jag har aldrig uppfattat det som att de är så intreserade av att käna pengar för pengars skull.

Nej jag tror inte det heller, de som jobbar där har troligen ett genuint musikintresse. Men troligen finns en ganska pengahungrig styrelse eller liknande. Oavsett så vill de iaf locka ungdomar, det är jag rätt säker på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...