Jump to content

Domännamn


Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Ja, jag tänkte skaffa mig ett dommännamn till min hemsida. En .se-domän, närmare bestämt, som jag vet har en årsavgift på ca 95 kr. Iallafall på de flesta erbjudanden jag sett.

Jag vill bara kontrollchecka en sak:

Beställer jag en domän, då innebär det att jag omdirigeras till en annan hemsida, typ mitt account på beffo.se, va? Och, kan jag ändra denna omdirigering till ett annat webbhotell när jag väl har domänen, ifall jag väljer att skaffa ett annat webbhotell hos ett företag?

Och en annan sak... Jag funderar på att skaffa en domän hos crystone.com, och där kostar det 95 kr/år, men jag vet inte ifall one.com är bättre eller sämre? Är det någon som äger ett domän och vet vad som krävs?

Tack för alla som valt att läsa detta! :teehee:

*EDIT*

Någon mer än jag som ser en likhet mellan webhallens och crystones logga?

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara kontrollchecka en sak:

Beställer jag en domän, då innebär det att jag omdirigeras till en annan hemsida, typ mitt account på beffo.se, va? Och, kan jag ändra denna omdirigering till ett annat webbhotell när jag väl har domänen, ifall jag väljer att skaffa ett annat webbhotell hos ett företag?

*EDIT*

Någon mer än jag som ser en likhet mellan webhallens och crystones logga?

Vet inte om det är gratis, men det ska väl funka.

Mjo, de är mycket lika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passa dig för one.com! Det är ett företag som kan stänga av dig för det mesta. Har själv ett konto där, och jag ångrar att jag skapade ett hos dom. Läser du runt på internet så ser du nog väldigt många som är missnöjda med one (fd b-one). Även surftown är kända för att stänga av folk/byta namn på filer när det inte passar dom. Det finns inget som heter "fri trafik". Hittar du något webbhotell som verkligen har fri trafik för en billig peng så får du säga till. Om det det skulle finnas ett webbhotell som erbjöd fri trafik och höll det löftet så skulle man skaffa konto där direkt. Men om du vill ha ganska billiga domäner tycker jag att du ska köpa via loopia.se
Tack, nu slapp jag informera om det. One.com fd. bone.com med ett förflutet som bluffmakare och oseriösa. Varför bone bytte namn var pga. deras rykte. Billigt, javisst, men han får vad man betalar för - oftast. One.com är som Ryanair, du flyger billigt men får acceptera om planet kraschar.

Förutom Beffo som faktiskt håller ganska hög standard för att vara gratis. Onlinesupport som alltid svarar, servrar som sköter sig själv osv. Beffo var tydligen nere nu när jag var utomlands, men igång igen när jag tittade till från ett internetcafé, tyvärr med någon timme downtime.

Beffo får som alla vet snart ökad bandbredd och även utökad hårdvara, kommer att flyta på bättre än idag.

Du kan peka din domän var du vill med hjälp av ip-nummer. Väljer du att peka domänen mot beffo så anger du beffos ip-nummer till domänen och kontaktar onlinesupporten eller mig (sebbe@beffo.se) så petar jag in en vhost för ditt konto.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag skaffade ett stycke domän på Crystone, vilket fungerar rätt bra. Vet inte riktigt hur du menar med "frameworks", då jag inte riktigt vet vad ordet innebär, men fråga på så kan jag kanske svara... Kanske..

Och, SlewMe, du menar alltså att jag vidarebefodrar till serverns IP istället för beffo.se/mittanvändarnamn? Det låter som en bra idé. Vi får talas vid mer över mail, som jag tänker skicka till dig så snart jag kan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag skaffade ett stycke domän på Crystone, vilket fungerar rätt bra. Vet inte riktigt hur du menar med "frameworks", då jag inte riktigt vet vad ordet innebär, men fråga på så kan jag kanske svara... Kanske..

Och, SlewMe, du menar alltså att jag vidarebefodrar till serverns IP istället för beffo.se/mittanvändarnamn? Det låter som en bra idé. Vi får talas vid mer över mail, som jag tänker skicka till dig så snart jag kan

Precis, du anger servern ip. Då får du istället din domän pekad mot ditt konto. Så istället för att folk vidarebefodras till beffo.se/konto så står domänen kvar även fast man navigerar på sidan. Ex. http://www.tomtefar.se/om.html, http://www.tomtefar.se/gb.html osv.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara tillägga att jag har haft både konto hos surftown och b-one eller vafan dom kallas för nu, och jag måste säga att b-one är fan så mycket sämre, inte för att surftown är bra men ändå... Enligt mig är beffo bättre än dessa två i alla fall, och gratis. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara tillägga att jag har haft både konto hos surftown och b-one eller vafan dom kallas för nu, och jag måste säga att b-one är fan så mycket sämre, inte för att surftown är bra men ändå... Enligt mig är beffo bättre än dessa två i alla fall, och gratis. :D

One.com (B-one) säger att dom erbjuder tillgång till backup. Fan heller att dom gör, när jag skulle ha tag på en backup på min sida så sa dom att det skulle dra för mycket resurser på deras server.

"Trots det låga priset har det aldrig kompromissats med kvaliten. Alla servers är av högsta Hewlett-Packard kvalitet"
Och det ska man tro på efter detta?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...