Jump to content

Ska skaffa en ny server.


Alle090
 Share

Recommended Posts

Hej alla Gtasajtare.

Jag hade tänkt att skapa en server av min gammla dator. Och hade tänkt att ha Gratis OS:et Linux på.

Frågor:

-Men vilken ska jag ha?

-Är det nån speciell?

-Jag hade tänkt att installera ABYSS server host på den.

*Eller finns det nåt annat altenativ?

-Och vad rekommenderar ni som Antivirus klient? Om det behövs?

Tack i Förväg...

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en Linux-dist som är lätt att komma igång med så ska du nog ta en titt på Ubuntus serverversion. Den är lätt att komma igång med, det finns hur mycket guider och hjälpforum som helst och det finns alltid någon som kan hjälpa till. Det är också väldigt stabilt och bygger på Debian vilket betyder att du får apt-get som gör att du kan uppdatera hela operativsystemet med ett enda kommando plus att det är lätt att installera nya program.

Som serverprogramvara skulle jag snarare rekommendera Apache. Den har fler användare än Abyss (mer än 50% av alla servrar i världen använder Apache) och därför får du lättare support.

Sen kan du installera PHP, MySQL, Python och sånt som du vill ha.

På Linux behöver du egentligen inget antivirus eftersom så otroligt få virus skrivs till Linux (och dom som finns kräver att man kör som root vilket få är dumma nog att göra) men om du t.ex. vill genomsöka filer som användare laddar upp så finns ClamWin lättåtkomligt i Ubuntus pakethanterare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en Linux-dist som är lätt att komma igång med så ska du nog ta en titt på Ubuntus serverversion. Den är lätt att komma igång med, det finns hur mycket guider och hjälpforum som helst och det finns alltid någon som kan hjälpa till. Det är också väldigt stabilt och bygger på Debian vilket betyder att du får apt-get som gör att du kan uppdatera hela operativsystemet med ett enda kommando plus att det är lätt att installera nya program.

Som serverprogramvara skulle jag snarare rekommendera Apache. Den har fler användare än Abyss (mer än 50% av alla servrar i världen använder Apache) och därför får du lättare support.

Sen kan du installera PHP, MySQL, Python och sånt som du vill ha.

På Linux behöver du egentligen inget antivirus eftersom så otroligt få virus skrivs till Linux (och dom som finns kräver att man kör som root vilket få är dumma nog att göra) men om du t.ex. vill genomsöka filer som användare laddar upp så finns ClamWin lättåtkomligt i Ubuntus pakethanterare.

Så med andra ord så ska jag skaffa Ubunto Server version med Apache som server program?

Rätt?

Och har du hemsida till Ubunto? Funderar på att betsälla en Gratis skiva istället för att tanka..

Jag har sök en del på google utan framgång. Kanske sökte fel?!

BTW: sorry för felstavandet av "Ubunto" om det är fel...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gå in här och ha server-versionen. Du kan välja själv om du vill ha den gamla eller nya, men jag rekommenderar den nya.

Att beställa hem en skiva tar upp till 10 veckor och jag är inte heller säker på att serverversionen ens går att få hem en gratis skiva med. Ladda hem och bränn är lättare.

Jag tycker att du ska ha Apache. Det beror på vad du har hört om Abyss men eftersom Apache har fler användare så har den också fler användare att fråga om hjälp och även fler tillägg om det är något du behöver. Sen så får du installera PHP och MySQL om du vill ha det men det går via apt-get och det finns ett par guider som visar det (säg till när du har installerat så letar jag fram).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Gå in här och ha server-versionen. Du kan välja själv om du vill ha den gamla eller nya, men jag rekommenderar den nya.

Att beställa hem en skiva tar upp till 10 veckor och jag är inte heller säker på att serverversionen ens går att få hem en gratis skiva med. Ladda hem och bränn är lättare.

Jag tycker att du ska ha Apache. Det beror på vad du har hört om Abyss men eftersom Apache har fler användare så har den också fler användare att fråga om hjälp och även fler tillägg om det är något du behöver. Sen så får du installera PHP och MySQL om du vill ha det men det går via apt-get och det finns ett par guider som visar det (säg till när du har installerat så letar jag fram).

Asså, jag tänkte ha serven till typ spel hostning och om jag är på en annan dator långt borta så ska jag kunna lägga upp filer och sen ta fram på en annan dator...

The-copy:

Enklare?

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Asså, jag tänkte ha serven till typ spel hostning och om jag är på en annan dator långt borta så ska jag kunna lägga upp filer och sen ta fram på en annan dator...

Skaffa Slackware och ladda hem LAMPP. Bara att packa upp den i en mapp och starta en fil så startas FTP, Webserver, FTP, MySQL osv... Behändigt som fan.

(heja slackware)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa Slackware och ladda hem LAMPP. Bara att packa upp den i en mapp och starta en fil så startas FTP, Webserver, FTP, MySQL osv... Behändigt som fan.

(heja slackware)

Oj oj. Ubuntu inte ladda hem något själv alls. I princip "apt-get install apache2 php mysql vsftpd" osv.

Visst är det ett n00b-distro men gör det att han inte ska använda det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men :'(

......slackware?

Eftersom jag knappt är hemma med Ubunto så tror jag inte det blir bättre med nåt annat Linux OS. Tyvärr...

Det får bli:

Ubunto Server Version

med:

Apache Server program

Tack så hemskt mycket alla....

Får se om tiden tillåter mig imorron..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du behöver hjälp (vilket du kanske gör första gången) så kan du skicka ett litet PM med din hotmail-adress.

Tack så hemskt mycket, först måste min "andra" router igång och sen HD:n.

Ubuntu, ffs!

jag skrev innan att jag var osöker med namnets stavning..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...