Jump to content

Knappar i flash


Upson
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Jag vill direkt pointera att jag knappast är någon erfaren användare av flash, utan endast har gått en 40-timmars kurs i skolan och lärt mig därefter. Vad jag kan göra är knappar som skickar en till olika bildrutor, och det är på detta sätt jag har byggt upp min hemsida.

Bildrutorna på ett lager, menyn på ett annat.

Vad jag vill är att Menyvalet "1" inte ska vara klickbart, samt ha en annan färg när man är inne på sida "1". Detta försökte jag först göra genom att lägga keyframes på menylagret under motsvarande bildrutor i "innehålls"-lagret. Men då redigerade den menyn över alla sidor hur jag än vred och vände. Så jag tänkte kopiera menyn till ett nytt eget lager, och ha menyer som överlappade varandra, beroende på "innehålls"-sida, då med olika egenskaper. Saken va att när jag redigerade menyn (som jag ctr+c ->ctrl v dit) redigerade den ändå original menylagret.

Jag förstår itne vad jag gör för fel, och om någon vet hur man löser detta, eller någon annan metod för att göra det jag vill (Som inte kräver actionscript-kunskaper såsom clicflag eller annan kod (((åtgärder kan jag))) så vore jag tacksam!

MVH!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa förut, gör alla frames på meny-lagret till keyframes så kan

du ändra utseendet på knapparna hur du vill på varje frame.

Men som jag skriver, när jag gör keyframes ändras även menyn på alla frames, av nån sjuk anledning...

P-C: hej på dig!

nej jag är bara här för denna frågan... tänkte att någon här borde veta svaret...

Redigerad av Upson
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men som jag skriver, när jag gör keyframes ändras även menyn på alla frames, av nån sjuk anledning...

P-C: hej på dig!

nej jag är bara här för denna frågan... tänkte att någon här borde veta svaret...

Skicka .fla?

Kan kolla på det, svårt att veta vad som är felet annars.

:P

Edit. Vet nog vad som är felet, du råkade möjligtvis inte ändra

färgen "inne" i knappen, alltså att du dubbelklickade och sedan ändrade?

Isf kommer varje knapp ändras, du måste använda typ "tint" eller "advanced",

som finns under properties.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror problemet är att i lagrerna har du samma knappar som på de andra sidorna. Du kan itne kopiera en knapp till ett annat ställe och sedan ändra på den, för då ändras även den första. Det du får göra är att klicka in dig så långt det går i knappen och sen kopiera endast grafiken och sen göra en ny knapp. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Annars, markera knappen och tryck CTRL+B.

Då kan du ändra utan att alla knappar ändras.

Bra tips =D haha, för det är det jag har stört mig mest på i flash, asså hmm, är det break apart? För är det fortfarande en knapp då? eller måste man göra det till en knapp igen?

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips =D haha, för det är det jag har stört mig mest på i flash, asså hmm, är det break apart? För är det fortfarande en knapp då? eller måste man göra det till en knapp igen?

Ja, som ungroup, fast med sympoler.

Man får göra det flera gånger ifall man har mc's i symbolen.

Fortfarande en knapp? Det blir bara vector kvar av det. :o

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, som ungroup, fast med sympoler.

Man får göra det flera gånger ifall man har mc's i symbolen.

Fortfarande en knapp? Det blir bara vector kvar av det. :o

Jo jag tänkte väl det :lol: Jag menar det finns ju inget lätt sätt att göra med en knapp, genom endast ett knapptryck, så att man kopierar den utan att den länkas med orginalet. Men det är ju inga problem, tack för att jag fick lite klarhet nu iaf

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...