Jump to content

Är det svenska rättsväsendet för mesigt?


darkjak
 Share

Är det svenska rättsväsendet mesigt?  

47 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vad tycker ni?

Själv anser jag att hela skiten är för mesig. Man kan mörda någon och få ett straff på under tio år. Ljuger man sen ihop en sorglig historia om hur man mår psykiskt illa kan man komma undan helt me det. Och poliserna saknar resurser, och använder dom dessutom riktigt dåligt.

Allt polisen gör är ju att lösa trafikbrott!

Förra året var det inbrott i en husvagnsbutik. Ägaren rapporterade in rånet, och polisen kom DAGEN EFTER!!! FÖR HELVETTE! Polisstationen låg två kilometer bort! Dom borde ha kommit inom FEM MINUTER!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 52
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Enda gången jag har snackat med snuten när jag och 3 polare satt på trappan till banken (vid 21 tiden) och snackade, då stannade dom med bilen å frågade vad vi gjorde, samtidigt kom två snorungar på en moppe, ingen hade hjälm och man såg lätt att dom inte var en dag över 13. Snuten tittade tillomed på dom utan reaktion :(

Lite komiskt ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan de ens kallas poliser?

Det är inte polisen som är det egentliga felet. De är bara ett vertyg i rättvisans namn. Det är som att säga att det är fel på kniven bara för att du inte kan hacka en lök.

Det är system det är fel på. Straffskalan. Alla kryphål i lagen. Att lagen skyddar brottslingar mer än offret.

Om tex. någon försöker göra inbrott hemma hos er en vinternatt, och han halkar och bryter benet på er trappa utanför huset pga att ni inte har saltat där. Så kan han kräva skadestånd för det, och ha stora chanser att vinna en sådan tvist?! :wacko:

Polisen kan inte göra mer än de får för lagen. Ge dem mer frihet...

Som det är nu är det en sådan dubbelmoral i samhället. Först säger vi "f*n vad polisen är mesiga" sen när de verkligen gör något vid ett sällsynt tillfälle, så är det polisbrutalitet... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Null vote

vet faktiskt inte

på vissa punkter dom dock lite lama på :wacko:

Jodå, riktigt mesigt. Polisväsendet här på öland t.ex är rent löjligt. Visst, det är inte så mycket brott som händer här men på hela ön så finns det EN polisstation och den är öppen mellan 14-19 på måndagarna...

om jag skulle starta ett brottsimperium skulle jag lätt göra det på öland

tha öland syndicate ^_^

Redigerad av berit
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker polisen är lata. Blir nån misshandlad bryr de sig knappt om att få fast de skyldiga. Löjligt.

Det har inget med polisen att göra. Polisen i detta land har för dåliga befogenheter och lagen är för slapp.

Lagen är luddig på många sätt, utövade personen nödvärn eller inte etc.

Ta exempel på nya lagen om våldtänkt som trädde fram detta år, nu mera kallas det mesta för våldtäkt. Våldtäkt för mig är när någon med våld blir sexuellt utnyttjad med våld. Men enligt lagen är det när någon blir sexuellt utnyttjad eller antastad av något slag. Där förvann hela grejen om våldtänkt, dvs den tappade helt betydlese. Jag tycker att det är bra att det är hårdare straff för "våldtäkt" men jag tycker att man borde kunnat döpa det till något annat så som "Grovt sexuelltutnyttjande utav berusad person" eller liknande.

Allt detta för att regeringen ska kunna gömma sig bakom ordet våldtäkt när det i statistiken säger att våldtäkten ökat, då säger regeringen "Ja men det är för att det är hårdare straff för våldtäkt osv.. "

Ge polisen mer befogenheter och införskaffa fler poliser så ska du se att polisen inte är slappa längre.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoho... smärre heads-up; det heter "våldtäkt".

Jag vet och jag skrev det på vissa ställen, men som du redan vet så om man skriver med hast så blir det lätt fel. Ska ut och bada nu, därav har jag inte tid att sitta och slappskriva.

Fixade även vissa formueringsfel i min text.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...