Jump to content

Vilka programeringsspråk behövs?


Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Då det finns ett antal programeringsspråk därute, och nu menar jag de språk som används för att skapa hemsidor, undrar jag vilka jag bör lära mig. Jag kan redan HTML rätt bra, XHTML kan jag grunderna, JavaScript likaså. Men, jag vill göra en sida med olika frames (HTML, eller?), och kanske en lista åt med ett navigationssystem samt lite andra roliga saker, så att det faktiskt ser snyggt ut, och inte som om det vore gjort i Håller med till 100%!. Så, jag undrar, vad behöver jag, utöver ett konstnärligt sinne, lära mig för att att göra detta? Typ... JavaScript, HTML, CSS, CGI?

Vilket språk behandlar vilket, och vad är möjligheterna med de olika språken? :">

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sry, men varken (X)HTML eller CSS är några programmeringsspråk, de är markup-språk, dvs språk som används för att rita upp diverse objekt.

(X)HTML och CSS är det som är synligt för besökaren. CSS styr utseendet på (X)HTML-koden som i sin tur styr upplägget av innehållet.

Javascript (och/eller Flash) kan användas för att göra sidan levande samt möjliggöra diverse webbapplikationer.

PHP, ASP, CGI, Perl samt flera andra programmeringsspråk används för att göra sidan dynamisk. Dessa körs på servern, och resultatet av körningen kan i slutändan vara exempelvis ett (X)HTML-dokument eller en bild (PHP kan exempelvis generera bilder, ASP likaså, är antagligen även möjligt på andra server-sidespråk också, men jag har inte särskilt mycket kunskap om de andra), som skickas till slutparten (besökaren). Det är dessa server-sidespråk som används för att köra forum, gästböcker, navigationssystem, CMS (Content Management System), etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig räcker grym html-kunskap, och lite php.

Om jag får upp php-kodsexempel kan jag klippa ihop till vettiga saker.

Men jag kan inte skriva nåt från grunden.

Men eftersom du kör pws kan du inte ha php, utan bara asp, som är sämre, enligt vad jag har hört.

Jag tycker fortfarande att du ska installera wamp eller xamp, det är apache + php, plus mysql (databaser), och är lätta att komma igång med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vigge äger alla igen :)

Angående frågan, du borde lära dig xhtml genomgående, och du borde lämna html helt och hållet (inget svårt). För att göra det som du vill behövs knappast något mer avancerat än xhtml. Frames är kanske ändå inte den bästa lösningen, för det är inte speciellt snyggt och fungerar inte med endel browsers. Då behövs ett navigationssystem e.d., skulle kräva lite kunskaper om något programmeringsspråk, t.ex. php.

Redigerad av Scotty
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vigge äger alla igen :)

Livet går inte ut på att äga folk. Att påstå att någon äger någon är bara löjligt.

Vi säger att tomtefar eller vad han heter är bra på att runka och vigge inte då äger tomtefar vigge på att runka men eftersom att alla är bra på olika saker så äger alltså ingen någon förutom sig själv.

Så ingen har blivit ägd i detta inlägg förutom du :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ändra designen på sidan senare, och inte vill byta design på varenda sida, så är det nog smart att lära sig php, då kan du ha så att all text laddas från en databas, och om du sen vill uppdatera designen, så bara byter du ut designen från _en_ sida, resten laddas från databas.

Hoppas du fattade, annars får vigge förklara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Livet går inte ut på att äga folk. Att påstå att någon äger någon är bara löjligt.

Vi säger att tomtefar eller vad han heter är bra på att runka och vigge inte då äger tomtefar vigge på att runka men eftersom att alla är bra på olika saker så äger alltså ingen någon förutom sig själv.

Så ingen har blivit ägd i detta inlägg förutom du  :)

Om du så vill... (det var ju inte alls ironiskt menat) :)

Redigerad av Scotty
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du så vill... (det var ju inte alls ironiskt menat) :)

Om jag vill vadå?

Vad är det jag vill? Äga folk.. Ja just ja.. Jag är ute efter att äga folk här. Det är ju alla.

Det är ju det man gör på ett forum man springer runt och äger folk med hjälp utav vigge som förövrigt är far till alla eftersom att han äger.

Jävla tråkigt att alla har samma fasa :)

Tråkigt att "äga" har blivit ett så vanligt uttryck i dagens samhälle, det samma gäller "Orka" som har fått en helt annan betydlese än vad det egentligen betyder.

Folk använder ordet "orka" när de tycker att något är tråkigt eller töntigt. Du har man ju helt tappat begreppet om ordet "orka" som betyder att man är trött eller inte orkar just då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vill vadå?

Vad är det jag vill? Äga folk.. Ja just ja.. Jag är ute efter att äga folk här. Det är ju alla.

Det är ju det man gör på ett forum man springer runt och äger folk med hjälp utav vigge som förövrigt är far till alla eftersom att han äger.

Jävla tråkigt att alla har samma fasa :)

Tråkigt att "äga" har blivit ett så vanligt uttryck i dagens samhälle, det samma gäller "Orka" som har fått en helt annan betydlese än vad det egentligen betyder.

Folk använder ordet "orka" när de tycker att något är tråkigt eller töntigt. Du har man ju helt tappat begreppet om ordet "orka" som betyder att man är trött eller inte orkar just då.

OK, intressant syn på världen

Men det är väl frågan om programmeringsspråk i den här topicen, vi lämnar det här bakom oss, eh :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OK, intressant syn på världen

Men det är väl frågan om programmeringsspråk i den här topicen, vi lämnar det här bakom oss, eh :)

Jasså, så nu helt plötsligt har du bytt ämne från att äga till hur jag ser på världen. Det kan vi diskutera också om du vill..

DET é ÖKEN!

Ok, vi lämnar sketa bakom oss, eh :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi säger att tomtefar eller vad han heter är bra på att runka

:)

--

Hur som helst, hur går det till mer praktiskt med PHP när det gäller koden? Jag tänker så fort jag skrivit detta googla runt lite, men det r intressant att höra någon av er förklara, då ni antagligen inte talar "instruktionsmanual"-språket.

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:)

--

Hur som helst, hur går det till mer praktiskt med PHP när det gäller koden? Jag tänker så fort jag skrivit detta googla runt lite, men det r intressant att höra någon av er förklara, då ni antagligen inte talar "instruktionsmanual"-språket.

Vet int eriktigt vad du är ute efter, men PHP har en helt underbar hemsida som du kan ta dig en närmare titt på :)

Using PHP (php.net)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...