Jump to content

Nätverksproblem


SlewME
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag har fastnat lite och det är så att jag har suttit i snart 10 timmar med detta och har tröttnat.

Jag ska försöka konfiguera nätverket då jag installerade om Servern, dvs all trafik ska gå genom servern. Nu strejkar den, den släpper inte ut någon internet data till andra datorer i nätverket. Jag har kollat alla brandvägger och allt är rätt intstället m.m. har även testat att sätta upp en XP dator för all internet trafik och det fungerade utmärk men servern vägrar.

Jag har konfiguerat DHCP för nätverket och även andra nödvändiga inställningar. Jag har googlat utan resultat samt testat allt som går att testa tror jag.

All trafik går genom en Switch om det kan vara till intresse.

Jag anser mig vara bra på Windows systemen men detta har jag aldrig varit med om. Finns det något som stoppar trafik som jag glömt att stänga av?

Någon som vet vad det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så konstigt att sånt händer, windows har alltid nån konstig odokumenterad funktion som förstör allt :blink: Funderat på att skaffa Linux? :P

EDIT: Fast om det är nätverksinställningar det är fel på, beror det antagligen inte på OSet...

EDIT2: Du har konfigurerat beffo2.mine.nu till att peka på 192.168.0.2! Är inte det en intern address? Prova att ändra det till din externa address (81.232.2.4).

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så konstigt att sånt händer, windows har alltid nån konstig odokumenterad funktion som förstör allt :blink: Funderat på att skaffa Linux? :P

EDIT: Fast om det är nätverksinställningar det är fel på, beror det antagligen inte på OSet...

EDIT2: Du har konfigurerat beffo2.mine.nu till att peka på 192.168.0.2! Är inte det en intern address? Prova att ändra det till din externa address (81.232.2.4).

Jag vet och det där är inte dem serverarna jag pratar om nu, jag viste inte att den adressen var pekad till 192.168.0.2, Har dyndns installerat även fast jag har fast ip adresser där, får avinstallera dyndns på den då den inte verkar fungera.

Tack för det.

Nej nätverksinställningarna är det inte fel på, det har jag kollat upp, jag har kollat upp allt som kan tänkas vara felet. I 5-6år som jag hållt på med serverar så har jag inte varit med om liknande problem förut.

Nej jag har inte funderat på att skaffa linux det skulle förmodligen kosta mig ännu mer tid då jag inte kan något i linux.

Det är bara en tidsfråga innan jag slänger ut nätverksservern genom en glasruta! Jag skiter i detta nu, går och köper en jävla router. :D

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte funderat på att skaffa linux det skulle förmodligen kosta mig ännu mer tid då jag inte kan något i linux.

Mer tid, mindre pengar. Det räknar jag som en förbättring :P

Du behöver nästan inte kunna nånting om Linux för att köra en server på en. Det är det som XAMPP e till för!

EDIT: Du sa ju att det funkar med WinXP, vad är det för fel med att ha det istället?

EDIT2: Du behöver inta ta bort dyndns, bara ställa in rätt ip!

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mer tid, mindre pengar. Det räknar jag som en förbättring :blink:

Du behöver nästan inte kunna nånting om Linux för att köra en server på en. Det är det som XAMPP e till för!

EDIT: Du sa ju att det funkar med WinXP, vad är det för fel med att ha det istället?

EDIT2: Du behöver inta ta bort dyndns, bara ställa in rätt ip!

1. OK.

2. Det låter ju bra :P

3. XP har inte samma funktioner.

4. Det är DynDNS som ska ställa in rätt ip adresser, ställer den in fel så är den inte bra. Jag pratar då om klienten man installerar inte hemsida.

Något tips på något bra linux ?

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. OK.

2. Det låter ju bra :rolleyes:

3. XP har inte samma funktioner.

4. Det är DynDNS som ska ställa in rätt ip adresser, ställer den in fel så är den inte bra. Jag pratar då om klienten man installerar inte hemsida.

Något tips på något bra linux ?

3. Vilka funktioner e det som WinXP saknar?

4. Trodde det var fast dns-service du menade. Har aldrig provat deras dynamiska dns-service, visste inte ens att det fanns nån klient.

4. Debian om du verkligen vill ge dig in på linux. Fanns någon guide till olika distributioner någonstans, ska försöka hitta den...

EDIT1: http://www.rodsbooks.com/distribs/

EDIT2: Sök på "Linux Distributions Guide" på google...

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3. Vilka funktioner e det som WinXP saknar?

4. Trodde det var fast dns-service du menade. Har aldrig provat deras dynamiska dns-service, visste inte ens att det fanns nån klient.

4. Debian om du verkligen vill ge dig in på linux. Fanns någon guide till olika distributioner någonstans, ska försöka hitta den...

EDIT1: http://www.rodsbooks.com/distribs/

EDIT2: Sök på "Linux Distributions Guide" på google...

3. Så du påstår att det inte finns någon skillnad emellan Windows XP och Server 2003? Då är du helt fel ute.

Windows Server 2003 har ett på tok mer avancerat server system än vad XP har, det går att administrera ip adresser i nätverket med DHCP det går att ha VPN server m.m.

Behöver inte räkna upp allt du får gå in på MS hemsida och läsa om du är nyfiken.

4. Jag använder mig utav DynDNS service men jag har ne klient installerad på servern som automatiskt ändrar ip på DynDNS om den ändras på Servern, detta är dock onödigt då servern inte byter ip.

4. Tack för tipset :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3. Så du påstår att det inte finns någon skillnad emellan Windows XP och Server 2003? Då är du helt fel ute.

Windows Server 2003 har ett på tok mer avancerat server system än vad XP har, det går att administrera ip adresser i nätverket med DHCP det går att ha VPN server m.m.

Behöver inte räkna upp allt du får gå in på MS hemsida och läsa om du är nyfiken.

Jag påstod inget, jag frågade vad skillnaderna var. Ursäkta om jag var otydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla sluta med dessa trådar, detta är inget datorforum..

Fråga mamma eller pappa nästa gång.

Bra att du kopierar det jag skrev i Läx tråden.. Tack för att det uppskattades :wacko:

1. Det är ett allmänt forum men när det skapas 2-3 läx trådar varje dag så har det gått för långt.

2. Såvitt jag vet så finns det ingen tråd om nätverksproblem av denna typ och det skapas defenitivt inte 1 varje dag.

3. Jag bor inte hemma så det är svårt.

4. Pappa kan inte datorer och inte mamma heller.

5. Mammor och pappor brukar kunna läxor som man får i skolor och du kan inte jämföra nätverksproblem med läxor.

6. Smart att dra upp en tråd som var på väg att dö.. Smidig du är.. Kan inte du bara dra från detta forum? Du som har pottzork som gud, kan du inte hålla dig till ha så skulle vi slippa dig här :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...