Jump to content

En liten fps guide..


Recommended Posts

Det ska fungera fint. Men, jag tycker.. även om du har en väldigt bra dator och spelet flyter, att du kan sänka "anti aliesing" til nivå "2". Nivå 1= 2X anti aliesing. Nivå 2 = 4X anti aliesing. 4X anti aliesing är tillräckligt. Men du gör som du vill, du har den hårdvara som klarar av det mästa idag ;)

Jag är 150% säker på att du har 30fps. Varför? Jo, du har "frame limiter" på. Som det står ovan - frame limiter kapar fps:en vid 30 :P

@Icefl0wer: Ja såg det i readme-filen, men tack ändå :D Rekommenderar fortfarande inställningen AV för de som vill ha mera fps. Varför? Färre ljud måste lagras i RAMen/EQ kan försämra prestandan.

Varför skulle han sänka anti aliesing? Om det inte lagar så gör det inget ;). Sitter med en Amd Athlon XP 1800+ 512 ram och ett Radeon 9800 pro 128 mb kör med alla inställningar på det högsta plus anti aliesting på de högsta och det flyter perfekt :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skadar det datorn(Bildskärmen?) med för mycket FPS?

Hur vet man hur mycke FPA datorn (bildskärmen?) klarar av?

En skärm visar bara så många fps som den visar Hz. Alltså; spelar du spelet i upplösningen 1024X768 32bit 85hz, så har du ställt in att skärmen bara ska visa 85 hz. Att du sen i spelet har 100 fps i spelet spelar ingen roll, skärmen kommer bara att "visa" 85 fps, och du kommer bara att se 85 fps.

En skärm kan inte skadas av att du har för många fps. Men höjer du Hz:en till en nivå som är högre än vad din skärm klarar av så finns det en risk att du skadar skärmen. Dessutom visar skärmen ingen bild när du höjer hz:en för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En skärm visar bara så många fps som den visar Hz. Alltså; spelar du spelet i upplösningen 1024X768 32bit 85hz, så har du ställt in att skärmen bara ska visa 85 hz. Att du sen i spelet har 100 fps i spelet spelar ingen roll, skärmen kommer bara att "visa" 85 fps, och du kommer bara att se 85 fps.

En skärm kan inte skadas av att du har för många fps. Men höjer du Hz:en till en nivå som är högre än vad din skärm klarar av så finns det en risk att du skadar skärmen. Dessutom visar skärmen ingen bild när du höjer hz:en för mycket.

Tack för svaret, när jag slog av FRAME LIMITER (vet inte om jag inbyllar mig) så ser det mycket bättre ut, kan detta stämma?

Jag kör med 60 hz just nu, vart ser jag om min skärm klarar av mer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret, när jag slog av FRAME LIMITER (vet inte om jag inbyllar mig) så ser det mycket bättre ut, kan detta stämma?

Jag kör med 60 hz just nu, vart ser jag om min skärm klarar av mer?

Framelimiter påverkar inte utseendet på spelet. Det gör bara att du kan få mer än 30 fps. Kanske flyter bättre och du känner att grafiken är bättre :P

Normalt kan du inte höja mer än vad din skärm klarar av. Men, du kan se hur mycket hz din skärm klarar av genom att sticka hit (se bild). Hur mycket hz en skärm klarar av beror på vilken upplösning du använder. Exempelvis klarar min skärm 85Hz i 1024X768, men bara 60 i 1280X1024 (som du ser på bilden). Se till att du har kryssat i "dölj lägen som........", då kan du vara säker (om du inte har några skumma drivrutiner) på att skärmen klarar av de olika hz du kan välja.

post-31-1119717252_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Framelimiter påverkar inte utseendet på spelet. Det gör bara att du kan få mer än 30 fps. Kanske flyter bättre och du känner att grafiken är bättre ;)

Normalt kan du inte höja mer än vad din skärm klarar av. Men, du kan se hur mycket hz din skärm klarar av genom att sticka hit (se bild). Hur mycket hz en skärm klarar av beror på vilken upplösning du använder. Exempelvis klarar min skärm 85Hz i 1024X768, men bara 60 i 1280X1024 (som du ser på bilden). Se till att du har kryssat i "dölj lägen som........", då kan du vara säker (om du inte har några skumma drivrutiner) på att skärmen klarar av de olika hz du kan välja.

Jo jag menade att spelet flöt bättre :wacko:

Jag har ett problem när jag ska kolla vad min bildskärm klarar av:

Rutan "Döljlägen som.." är inaktiv och jag kan inte kryss i den, varför?

Jag kör med 1024x768..

Men jag kan välja hz med Nvidias "program", kolla bild:

BTW: Vad är det för "skin" du har på din dator, den var väldigt fin :P Var hittade du den?

post-31-1119772626_thumb.jpg

Redigerad av Nick
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag menade att spelet flöt bättre :wacko:

Jag har ett problem när jag ska kolla vad min bildskärm klarar av:

Rutan "Döljlägen som.." är inaktiv och jag kan inte kryss i den, varför?

Jag kör med 1024x768..

Men jag kan välja hz med Nvidias "program", kolla bild:

BTW: Vad är det för "skin" du har på din dator, den var väldigt fin :P Var hittade du den?

Jag är inte helt hundra på varför du inte kan kryssa in den. MEN jag VET att jag inte kan kryssa i rutan om jag inte har drivrutiner till skärmen installerade. Oftast installerar folk inte drivrutiner till skärmar ändå. Men eftersom nvidias program inte visar uberhöga alternativ som t.ex. "240hz" och "168hz" så tror jag att du kan välja allt som visas i nvidias program.

Det finns en till "döljlägen som..." som du kan kryssa i. Den finns i NVIDIAS kontrol panel. Dra dit och gå till "bildskärmsupplösning och uppdateringsintervall".

Ang skin: Skinnet hittar du HÄR. Du behöver programmet "stylexp" för att kunna använda det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt hundra på varför du inte kan kryssa in den. MEN jag VET att jag inte kan kryssa i rutan om jag inte har drivrutiner till skärmen installerade. Oftast installerar folk inte drivrutiner till skärmar ändå. Men eftersom nvidias program inte visar uberhöga alternativ som t.ex. "240hz" och "168hz" så tror jag att du kan välja allt som visas i nvidias program.

Det finns en till "döljlägen som..." som du kan kryssa i. Den finns i NVIDIAS kontrol panel. Dra dit och gå till "bildskärmsupplösning och uppdateringsintervall".

Ang skin: Skinnet hittar du HÄR. Du behöver programmet "stylexp" för att kunna använda det :wacko:

Har fått ett grafikproblem nu:http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=30154

Vart hittar jag stylexp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, hur kan du med 6600GT och du me 9800Pro köra allting på högsta och det flyter bra?

Jag kör allt på högsta, utom Anti Alieasingen som jag kör på 2, drar jag upp den till 3 så flyter det inte helt perfekt. Och då sitter jag med ett 6800Ultra kort, Amd Athlon XP 2600+ Barton @ 2350MHz ochj 1024Mb i ram.

Är det andra faktorer som också spelar in på grafiken? Tycker jag borde kunna köra AA på högsta också.. Får förresten mellan 40-50 FPS ungefär just nu enligt fraps.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...