Jump to content

Recensioner


NiKe-eKiN
 Share

Recommended Posts

Skrev denna igår:

Bokrecension: Robinson Crusoe

Robinson Crusoe är en klassisk berättelse om en engelsman med samma namn, som någon gång under 1600-talets sista hälft lider skeppsbrott utanför en öde ö i det karibiska havet. Man får följa hans liv före tragedin som kanske också var något av ett äventyr. Men den huvudsakliga delen av historien tar sin plats på den ö där Robinson lyckas ta sig i land på och hur han går till väga för att livnära sig och hur hans religiösa inställning ändras under alla dom 27 åren han blir tvungen att sitta där. Robinson Crusoe är roligare än vad man kanske tror då man får reda på att den handlar om hans ensamma liv på en öde ö. Men boken är inte alls långtråkig, snarare tvärtom, under hans liv på ön händer massvis med saker, han lyckas bland annat, rätt sent i boken, rädda en svart krigsfånge ifrån en grupp kannibaler, som han döper till Fredag och gör till sin tjänare. Tillsammans genomgår dom mängder med äventyr som till sist leder till deras räddning bort ifrån ön.

Författaren Daniel Defoe, gav ut boken år 1719, alltså under ett århundrade då många böcker om skeppsbrott och andra äventyr skrevs. Skillnaden mellan Robinson Crusoe och dom böckerna är att denna dels bygger på en sann historia om skotten, Alexander Selkirks vistelse på en öde ö utanför Chiles kust år 1704.

Jag tyckte att boken levde upp till vad jag hade förväntat mig eftersom jag har sett filmen och visste ungefär vad som skulle hända. Jag har för mig att filmen var berättad av Robinson i jagform (förstapersons perspektiv) men jag är inte säker, jag vet dock att boken var skriven i jagform och att det kändes bra och annorlunda eftersom det inte är ofta böcker skrivs så.

Boken var bra därför att den var kul och avkopplande att läsa. Handlingen var också intressant.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hatar att skriva recensioner. Vi håller på med det i skolan ochså, älskar att läsa böckerna, men hatar recensionerna. :unsure:

Samma här ...varför ska läraren ha en sån av alla eleverna så tråkigt det måste va..läsa samma sak hela tiden :lol: BOOOOOORING :P

Hatar att göra dom :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som behöver info om Da Vinci Koden?

Da Vinci Koden

Da Vinci koden startar dramatiskt och actionfyllt, men slutar i likgiltighet.

Så kan man väl närmast beskriva den deckarhistoria som löper genom boken. För man bryr sig faktiskt inte så mycket om vad som händer, eller vem den onda ”läraren” visas vara. Istället är det Dan Browns kritiska beskrivning av kyrkan och bibeln som gör att man hänger kvar. Att Kyrkan genom historien uppmanat till kvinnoförtryck och omskrivning av historien till deras egen fördel. Att han sedan presenterar ren fiction som fakta är väl inte direkt hyllningsvärt. Fast å andra sidan gör väl bibeln likadant.

Da Vinci Koden påstår att Jesus var gift och hade barn med Maria Magdalena. Det påstås också att Maria Magdalena var av kunglig börd, och inte alls någon sköka som bibeln säger. En ättling till Jesus och Maria Magdalena ska på 1000-talet ha startat ett hemligt sällskap kallat ”Priory of Sion” eller "Prieuré de Sion" på franska. Priory of Sions mål var att bevara hemligheten om Jesus och Maria Magdalenas blodslinje. I boken presenteras sällskapets historia som fakta, men den egentliga sanningen är att dom bildades 1956 av en fransman vid namn Pierre Plantard. Fast redan året därpå upplöstes sällskapet, för att tio år senare återuppstå. Nu hade Plantard fått för sig att han var ättling till den franska kungaätten Merovingerna. Enligt da Vinci koden härstammar Merovingerna från Jesus och Maria Magdalena. Plantards syfte var att insätta sig själv på frankrikes tron, något som naturligtvis gick i stöpet.

Men trots alla faktafel så var boken ganska bra. Till en början är deckarmysteriet både fängslande och spännande. Men någonstans i mitten så börjar det bli repetitivt. ”Vi åker hit och löser en gåta, sen åker vi dit och löser nästa gåta…sen löser vi en till gåta när vi ändå håller på”. Trots det är gåtorna och koderna både kluriga och välgjorda.

Den intressantaste frågeställningen som uppenbarar sig efter att ha läst boken är såklart om det verkligen är en kvinna som sitter till vänster om Jesus i da Vincis målning Nattvarden. Det ser onekligen ut som det är så. Men varför sitter det en kvinna bredvid Jesus? Är det Maria Magdalena? Vet Leonardo da Vinci något som ingen annan vet? Försökte han förmedla sin kunskap om kyrkans verkliga natur genom sin konst?

Frågor som troligen aldrig kommer få svar. Men det gör ingenting. En del mysterium ska kanske få förbli olösta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...