Jump to content

Personlighetsklyvning.


SlewME
 Share

Recommended Posts

Jag har en polare som är lite klyven. Han har olika personligheter. Detta är ganska jobbigt då han ena dagen kan säga Msn 7.0 Suger m.m. och andra dagen sitter han och använder det. Vet inte om han är falsk eller om han är helt klyven. Han påstår sig även ha Fotominne och ser saker som hände för 7år sedan helt utan problem.

Han kan även hitta på något hejvilt och säga att det är si och så men det har aldrig hänt, vad ska man tro? Ljuger han eller är han klyven.

Jag tror inte att han har Schizofreni pga att de borde ha upptäckts tidigare.

Han säger själv att han är olika personer och att han tycker att det är jobbigt för han bråkar om vem har är i sitt huvud säger han :lol: . Vet inte om det är så jobbigt som han påstår eftersom att jag varken har Schizofreni eller två olika personligheter.

Känner du någon som är två olika personligheter eller har du det själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han säger själv att han är olika personer och att han tycker att det är jobbigt för han bråkar om vem har är i sitt huvud säger han

Möjligen mytoman? :lol:

En mytoman (myt + mani) är en person som ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva som de ständigt jobbar på, det kan handla om allt möjligt, varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande? etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.

Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiv?a eller depessiv?a beteenden.

Om inte borde han verkligen söka hjälp. Personlighetsklyvning (kluven personlighet) eller multipel personlighetsstörning (flera personligheter) är båda allvarliga sinnessjukdomar. Väldigt ovanligt, så kankse skojar han bara med dig? Fast jag känner ju inte er så vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligen mytoman? :rolleyes:

Om inte borde han verkligen söka hjälp. Personlighetsklyvning (kluven personlighet) eller multipel personlighetsstörning (flera personligheter) är båda allvarliga sinnessjukdomar. Väldigt ovanligt, så kankse skojar han bara med dig? Fast jag känner ju inte er så vad vet jag.

Vem vet? Mytoman kanske är mer rätt.

Åfan så det är också en psykiststörning -_- .

Jag tror dock inte han skojar, jag tycker att detta är ganska jobbigt.

Har sagt till han att han kanske borde gå hos en psykolog eller liknande man han säger att han inte vill.

Så jag vet inte om jag har lust att vara med den personen längre då jag inte känner att jag har något förtroende till han.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En i min klass är mytoman :D

Jag går i åttan nu och har gått i samma klass som han nu i 9:or om man räknar när man var sex år. I lågstadiet kunde han gå runt och ljuga om att han hade en radiobil som gick i 200 km i timmen :lol:

Självklart fattade alla vad han höll på med. Han har ännu inte slutat ljuga. Han ljuger om saker han typ skulle vilja ha eller vara. i 6:an sa han att han var världsmästare i cross i sin ålder.

Min andra kompis hade sett han köra och han hade förlorat över såna som var 2 år yngre.

Han ljuger ganska mycket för lärarna också. Jag antar att han har haft en jobbig uppväxt. Hans mamma och pappa är hal alkolister :rolleyes:

En gång när jag var hemma hos han hittade man öl burkar på hans rum också och allt var skitit där -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En i min klass är mytoman :)

Jag går i åttan nu och har gått i samma klass som han nu i 9:or om man räknar när man var sex år. I lågstadiet kunde han gå runt och ljuga om att han hade en radiobil som gick i 200 km i timmen :D

Självklart fattade alla vad han höll på med. Han har ännu inte slutat ljuga. Han ljuger om saker han typ skulle vilja ha eller vara. i 6:an sa han att han var världsmästare i cross i sin ålder.

Min andra kompis hade sett han köra och han hade förlorat över såna som var 2 år yngre.

Han ljuger ganska mycket för lärarna också. Jag antar att han har haft en jobbig uppväxt. Hans mamma och pappa är hal alkolister -_-

En gång när jag var hemma hos han hittade man öl burkar på hans rum också och allt var skitit där :lol:

Min kompis var lite sån också i lågstadiet (fast det är ju inte jätteoroligt)

han sa alltid att han och hans kusin gjorde massa grejer :)

fast själv hittade jag aldrig på sånna grejer när jag var liten, jag tyckte liksom inte det var kul att skryta om nåt man inte ens har gjort

fast en gång i typ 3:an hämnades jag för att han ljö så mycket genom att ljuga mot honom :rolleyes: ...jag var hård mot dom hårda

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...