Jump to content

Rasism


Corleone
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 81
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Alltså att man blir irriterad när någon gör något är ju självklart. Oavsett om den är vit eller färgad. Är man rasist då? Isådanafall är nog alla smårasister för visst har väl alla blivit irriterade när någon gör något som att tex tränga sig i kön? Oavsett om man är vit eller färgad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han är född 1990. En liten mobbad unge, undernärd. Skryter om att hans farsa tjänar 50.000. Och han tror att han något att säga till om.

Case closed.

Alltså att man blir irriterad när någon gör något är ju självklart. Oavsett om den är vit eller färgad. Är man rasist då? Isådanafall är nog alla smårasister för visst har väl alla blivit irriterade när någon gör något som att tex tränga sig i kön? Oavsett om man är vit eller färgad.

Rasism handlar om att man erkänner rasernas olika egenskaper, inte blir sur på någon för en sådan bagatell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså att man blir irriterad när någon gör något är ju självklart. Oavsett om den är vit eller färgad. Är man rasist då? Isådanafall är nog alla smårasister för visst har väl alla blivit irriterade när någon gör något som att tex tränga sig i kön? Oavsett om man är vit eller färgad.

Låt oss säga att en kille knuffar till dig. Eller slår dig. Eller sparkar dig. Om du då skriker t.e.x. "turkjävel" så hånar du inte bara honom, utan alla från turkiet. På det sättet är det rasistiskt. Men att kalla honom nåt annat som inte är relaterat till hudfärg eller ursprung är inte rasistiskt.

Rasism är att man hatar alla människor, känner avsky för andra människor, t.e.x. vita som dömer svarta efter deras hudfärg. Eller åt andra hållet. Det är rasistiskt. Man kan inte döma alla människor med en viss hudfärg, bara för man haft oturen att träffa ett par för jävla idioter med ett annat ursprung eller hudfärg än du själv. Det finns idioter från alla ursprung, och i alla hudfärger. Det finns normala från alla ursprung, och i alla hudfärger. Det finns smarta, och dumma från alla ursprung, och i alla hudfärger. Och så vidare, det rullar på.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

On-Topic finaly:

Rasister är såna som har fördomar pga. andras hudfärg/nationalitet/religion. Rasister är personer som inte förstår människans sanna värde. Rasister är personer som pga. uppfostran/rikedom/arrgoans inte respekterar personer pga. deras hudfärg/nationalitet/religion.

så det var väl allt jag hade o säga ;)

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rasister är såna som har fördomar pga. andras hudfärg/nationalitet/religion. Rasister är personer som inte förstår människans sanna värde. Rasister är personer som pga. uppfostran/rikedom/arrgoans inte respekterar personer pga. deras hudfärg/nationalitet/religion.

Nej, en rasist är en som erkänner människans olika egenskaper och vill bevara dem.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rasister är personer som pga. uppfostran/rikedom/arrgoans inte respekterar personer pga. deras hudfärg/nationalitet/religion.

Nämen se det var bara fel, hörru.

Inte alls nödvändigtvis pga. uppfostran/rikedom (vars fick du det ifrån?!?!)/arrogans inte respekterar personer pga vice versa...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen se det var bara fel, hörru.

Inte alls nödvändigtvis pga. uppfostran/rikedom (vars fick du det ifrån?!?!)/arrogans inte respekterar personer pga vice versa...

Venne... tänkte på Caroulus .. han har suttit i en timme o skrutit över att han är rik ( ;) ) och ja, jag tycker han är arrogant ..

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Venne... tänkte på Caroulus .. han har suttit i en timme o skrutit över att han är rik ( ;) ) och ja, jag tycker han är arrogant ..

;)

Pengar har jag. Så det räcker och blir över. Arrogant är jag inte dock. kan du komma on topic? Det ordnar sig ska du se lillen.

Redigerad av Carolus XII rex suenica
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och? Det Cortez skriver ÄR rasistisk hur mycket du än argumenterar om det.

Bråkar jag med någon i skolan och kallar honom för något som har med hans ursprung/ras att göra så är det rasistiskt. Jag skiter fullständigt i att du känner några eller kommer spöa skiten ur mig, hur mycket du än gör det så byter jag inte min åsikt. Och att dra in familj är lågt. Så sluta dra in Carolus familj, jag skulle inte vilja att mitt barn blev rasist men det är inte bara familjens fel. Man kan få sina åsikter från alla ställen, inte bara hemma. I Sverige får man fortfarande ha en fri åsikt så kalla någon för dum i huvudet för hans åsikt är ännu mer korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

RASISM

UTTAL: rsis4m,

GENUS: r.;

BÖJNING: best. -en.

ETYMOLOGI: [jfr fr. racisme; till RAS, sbst.2]0)

#(politisk, soclal) åskådning som (i enlighet med vissa utrerade rasteorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement.

Svenska Akademins Ordbok. Nu har vi alla en bra bild om vad rasism betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, så du är rik? Är det så du har överlevt i världen? Betalat folk för de inte skulle slå sönder dig? ;) (Detta var ett skämt, aiight.)

Förlåt om jag frågar, men vad är felet med att andvända en trevlig ton sålänge folk håller det mot dig? Förresten, kan du acceptera att du kan ha fel? ;)

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rasism är en ism, en vetenskap.

Aha, så du är rik? Är det så du har överlevt i världen? Betalat folk för de inte skulle slå sönder dig? 

Förlåt om jag frågar, men vad är felet med att andvända en trevlig ton sålänge folk håller det mot dig? Förresten, kan du acceptera att du kan ha fel? 

jepp jag är rik. 2 du har fel.

Professor J. Philippe Rushton, vid University of Western Ontario, skriver i "The Mismeasures of Gould" (Stephen Jay Gould var en amerikansk paleontolog och marxist som försökte vederlägga den omfattande forskningen i "The Bell Curve" som påvisar att det finns biologiska underlag för högre intelligens hos olika människoraser. I "The Mismeasures of Gould", från 1996, vederlägger Rushton Goulds argument. Goulds argument används dock än idag bland rasnihilistiska forskare som vill påvisa att vissa människogrupper biologiskt sett inte är mer intelligenta än andra.) följande om ras och intelligens: "Given that Gould doesnt believe that either brain size or intelligence differ by race and sex it is not surprising that he offers no evolutionary explanations for the origins of these differences. Gould (p. 399) acknowledges the accumulating evidence in favor of the 'Out of Africa' model of human origins. It holds that Homo sapiens arose in Africa 200,000 years ago, exited Africa with an African/non-African split about 110,000 years ago, and migrated east with a European/East Asian split about 40,000 years ago (Stringer & Andrews, 1988). But, Gould refuses to acknowledge any relationship between this evolutionary sequence and the parallel rankings of major racial groups in behavioral traits. Nor does he tell his readers that evolutionary selection pressures were different in the hot savanna where Africans evolved than in the cold Arctic where East Asians evolved.[...] Rushton (1995b) and others have proposed that the farther north the populations migrated, out of Africa, the more they encountered the cognitively demanding problems of gathering and storing food, gaining shelter, making clothes, and raising children during prolonged winters. Consequently, as the original African populations evolved into present-day Europeans and East Asians, they did so by moving in the direction of larger brains and greater intelligence, but also towards slower rates of maturation, lower levels of sex hormone, and concomitant reductions in sexual potency and aggressiveness, and increases in family stability and social conformity."

Faktum är, att man inte behöver studera kufiska forksningsresultat från mumbo-jumbo-doktorer, för att hitta stöd för genetiska skillnader mellan olika folkgrupper, utöver hår- och ögonfärg samt hudfärg. Jag har faktiskt inte - än så länge - hittat en enda bok om genetik och intelligens på biblioteket, som frankt säger att det inte finns några människoraser. Marianne Rasmusson, professor i genetik vid Umeå universitet, skriver t.ex. i sin bok Född att tänka. Om intelligens och gener: "Att hår- och ögonfärg liksom hudfärgen är bestämda av arvsfaktorer är bekant för de flesta men när det kommer till arvsanlagens betydelse för de mentala funktionerna är situationen betydligt mera oklar...Ett särskilt kontroversiellt område rör de ärftliga faktorer som påverkar människans tankeförmåga, och frågor om det mänskliga intellektets natur och variation har kommit att i det närmaste bli tabubelagt [skulle man tabubelägga något sådant utan anledning? Knappast.]...Begreppet intelligenskvot (IQ) är både laddat och ifrågasatt. Man kan fråga sig varför. En anledning är förmodligen de IQ-studier vilka tolkats som att olika etniska grupper har olika genomsnittliga IQ, och inte minst boken The Bell Curve har väckt en intensiv debatt. Ett annat tvisteämne är frågan om ärftlighetens generella betydelse för intelligensen. Av någon anledning har vi svårt att acceptera att olika människor har olika ärftliga förutsättningar att utveckla vad vi kallar en hög intelligens."

Gunnar Adler-Karlsson, jur dr och professor VI, skriver redan på baksidan av sin bok Superhjärnornas kamp, utgvien 1997, som behandlar hjärnan och intelligens: "Rasskillnader finns." På sidan 146 skriver han: "Mängder av studier ger faktiskt resultatet att skillnader mellan raser finns." Han skriver även: "Däremot finns det ett enormt gräl om dessa skillnader beror på miljö eller biologi." Han håller också med om att debatten i frågan är tystad av politikerna. Han skriver, på samma sida: "Att överhuvudtaget ta upp och diskutera dessa etniska eller rasmässiga skillnader har, som jag redan visade i kapitel IV, i femtio år efter Hitler varit tabu...I USA blev debatten så het, att den berömde statsvetaren Nathan Glazer konstaterade att 'lögnen möjligen är bättre för det amerikanska samhället än sanningen.'"

Redigerad av Carolus XII rex suenica
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...