Jump to content

Hur laga enga banor till HL2


Traindriver
 Share

Recommended Posts

God dag!

Ja, min rubrik skvallrar ju om vad mina frågor kommer att handla om. Har nu efter att spelat igenom HL2 ett antal gånger intresserat mig för att skapa mina egna banor. Jag antar att det är rätt komplicerat i början och en hel del att läsa och sätta sig in i!?

Är det någon på detta forum som har erfarenheter av hur man lagar banor som denne vill dela med sig av? Vilken editor använder man sig av för att laga sina banor, eller är det rentav många olika editorer? Finns det möjligen någon sida på svenska eller engelska som skulle ta upp precis allting från grunden och hur man går till väga? Alla tips är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra banor till HL och HL2 måste du ha ett program som heter Valve Hammer Editor (f.d. Worldcraft).

Programmet för HL1 kan tankas på leveldesign (nere för ombyggnad) eller halflife.nu.

Hammer 4.0 finns i Steam om man har lagt in sin HL2-cdkey där.

Eftersom jag inte har HL2 kan jag inte hjälpa dig med inställningarna.

Eller programmet ställer nog in sigsjälv.

Om du har någon IRC-klient borde du kolla in på #leveldesign och #halflife.nu @ QuakeNet.

Guider finns på leveldesign, halflife.nu, vlatitude och lite andra sidor ^_^

Lycka till, hoppas det hjälpte.. En liten sammanfattning i kortaste laget :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit igång sådär smått nu, lyckades göra en egen bana här för en stund sedan ( endast ett rum med några objekt), men det är alltid en början. Men nu till min fråga, är det någon här som råkar veta vilken måttenhet som editorn använder sig av? Skulle vara till väldigt stor nytta att veta då man bygger så att proportionerna bli någorluna korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om den verkligen använder någon verklig "måttenhet". Jag brukar mest använda det lite mystiska ordet "'X' (antal) enheter"....

Och eftersom människorna i editorn tar upp omkring 80 / 90 enheter i editorn så skulle jag inte vilja säga meter (eftersom det skulle bli väldigt kortväxta människor då.) och inte heller km (Ehm... mer behöver nog inte sägas då...)

(w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit igång sådär smått nu, lyckades göra en egen bana här för en stund sedan ( endast ett rum med några objekt), men det är alltid en början. Men nu till min fråga, är det någon här som råkar veta vilken måttenhet som editorn använder sig av? Skulle vara till väldigt stor nytta att veta då man bygger så att proportionerna bli någorluna korrekta.

Hammer mäter allt i "units" vilket är samma sak som "pixlar".

Som du kanske har märkt finns det två knappar uppe till vänster som man ser ett turkost (ful, blå färg) rutnät. Grönt kanske det var, saksamma..

Testa och tryck på dom så blir rutnäten mindre och större. Nere till höger står det

"Snap: On grid: ??" <-- Tryck lite så det står 16, det brukar vara det vanligaste.

Medans du ändå tänker fråga så är en spelare 73 units hög, 37 units hög krypande.. 33 units bred. Och rum är vanligtvis 128 units höga.

Det stämmer iaf för HL1 :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...